Jak je na tom messenger, bude lepší organický dosah nebo a proč nosí Mark pořád jedno tričko: odpovídal sám zakladatel Facebooku

S messengerem se smiřte

„Je mi jasné, že chtít po lidech používání messengeru je velký požadavek,“ uvedl Mark.

Podle něj ale prostě poskytuje lepší zážitek ze stránek a služeb. Každá aplikace prý umí dobře jen jednu věc, a zatímco síť je momentálně přizpůsobená prohlížení novinek, stále víc lidí ji používá na psaní zpráv.

„Takže i když je nám jasné, že je to pro uživatele poměrně bolestivé, chceme prostě aplikaci, která takovou službu poskytne co nejlépe,“ uzavřel.

Mark přiznal, že Facebook sem tam šlápne vedle. Některé z produktů, o kterých si tým myslel, že se lidem budou líbit, se s úspěchem nesetkaly. Jde třeba design newsfeedu, který se mění poměrně často.

Tvůrci třeba narazili na to, že většina lidí prostě nepoužívá tak velké monitory, se kterými při rozvržení webu automaticky počítalo. Při takových omylech se síť vrací k předchozím možnostem, nebo hned vymýšlí nové. U messengeru to ale momentálně nepřipadá v úvahu.

My o tom přemýšlíme, ale máme pravdu

Běžný uživatel Facebooku by prý denně na síti viděl zhruba 1500 zpráv – tedy kdyby mu je nikdo netřídil. Při současné praxi jich vidí okolo stovky. „Tedy míň než deset procent toho, co se skutečně vyvěsí,“ upozorňuje Zuckerberg.

A to je prý důvod, proč se mají firmy smířit s horším organickým dosahem. Ve výpisu je podle něj zkrátka čím dál víc zpráv, lidi jsou aktivnější a k uživatelům se má dostávat jen ten nejlepší obsah.

Facebook personalizuje pro každého to, co by pro něj mělo být nejzajímavější. „No a v tom je konflikt. Buď budeme lidem poskytovat ty nejrelevantnější informace, nebo pomůžeme společnostem. Rozhodujeme se pro první variantu,“ vysvětloval Zuckerberg.

Uznal, že to znamená, že jen málo zpráv ze společností se (bez zaplacení) dostane do výpisu novinek. „Stále je ale spousta firemních stránek, kterým se v organickém dosahu opravdu daří,“ připomněl.

Hodinovka odpovědí zahrnovala samozřejmě i další zajímavá témata. Mezi těmi byla i podpora startupů, které podle Marka dostávají volně programy v hodnotě 40 tisíc dolarů. A že je pro ně celý systém vstřícný dokazuje i to, že asi třetina malých firem ve Spojených státech nemá ani internetové stránky, ale na webu se samozřejmě pohybují: komunikují ovšem výhradně přes facebookové stránky.

Zdroj: Flickr, Sean MacEntee

Zdroj: Flickr, Sean MacEntee

V kolika tričkách jste vlastně Marka viděli ?

Facebook pro dobro všech (ovšem i to svoje) touží po rozšiřování internetu. Proto pokud půjde do nějakého dalšího byznysu, zajímají ho třeba satelity a další způsoby, jak web dostat do více míst světa.

Pokud se vám zdá, že sociální síť není pro některé dost cool, možná máte pravdu. Ani nemá tu ambici. „Ani já nejsem cool,“ vysvětlil Zuckerberg.

Ne, Mark nenosí stále jedno a to samé triko. Má víc stejných. Prý proto, aby energii věnoval celému projektu a komunitě a ne vybírání oblečení.

mark zuckerberg facebook

A opravdu ne, film Sociální síť není výhradně založen na skutečnosti. Kdyby to tak bylo, ukazoval by prý jen programování. Pravdivě měl vystihnout kanceláře, ne ale třeba to, že Zuckerberg vytvořil síť proto, aby zaujal dívky. Tou dobou totiž údajně už chodil se svou současnou manželkou. A to by prý neprošlo.

Pokud si chcete užít celé video a další šedé triko, je přístupné na Facebooku.

Víc pro vás, víc pro nás

Sem tam se skutečně podaří Facebooku prokázat, že svým uživatelům naslouchá. Nejnověji svolil ke změně v ukazování novinek v news feedu. Tedy dává víc prostoru k tomu, aby si každý nastavil to, čeho vlastně chce vidět více a čeho méně. Část je už přístupná, zbytek by se měl objevit v řádu týdnů.

Algoritmus, který teď příspěvky vybírá, pracuje se stovkami faktorů. Řeší třeba, jestli uživatel kliká na hodně videí, fotografií, kouká na články přes síť a samozřejmě na jednotlivé kamarády. U reklam si je možné nastavit už teď ty, které vás opravdu nezajímají. Tím síť jen tak mimo jiné pomáhá sama sobě v tom, aby naopak ukazovala reklamy, které se uživatelům do vkusu strefí – a víc vydělají.

Teď je hlavním cílem vyladit novinky tak, aby s nimi návštěvníci byli spokojeni. A na síti trávili co nejvíc času. Ostatně, není lepší způsob, jak prodávat reklamu.

Diskuze k článku