Je Quora příští hit, nebo falešný buzz? Vyzkoušeli jsme to

Co si budeme povídat, až čas ukáže, kdo měl vlastně pravdu. Robert Scoble mluvil o největší inovaci na poli publikování za posledních 10 let, aby jen o málo později svůj názor převrátil naruby. To velmi příhodně vystihuje nervozitu celé technologické scény, která jako by nevěděla co si počít s hypem, do kterého se nechala zatáhnout. Pro tuto chvíli ale nebudeme hrát roli ostříleného analytika, nýbrž uživatele-nováčka, který se rozhodl tu tolik diskutovanou službu zevrubně prozkoumat.

Quora?

Představte si kombinaci Twitteru a Wikipedie. Quora má za úkol sbírat otázky a odpovědi svých uživatelů, třídit je, prosívat, hodnotit a organizovat směrem k co nejefektivnějším výsledkům při odpovídání. To vše samovolně, takže postupem času bude Quora nabírat na velikosti a souběh nových otázek, nových odpovědí, jejich hodnocení a komentářů z ní má udělat váš první cíl při jakékoliv otázce, která vás napadne.

Jaký je v současné době váš nejpravděpodobnější postup, pokud máte nějaký dotaz, či problém? Já nejdřív zadám relevantní slova do vyhledávače Google, určitý časový úsek (dle trpělivosti) prohledávám zobrazené stránky a poté, pokud očekávám, že bych zde mohla získat odpověď, se zeptám na Twitteru či Facebooku.

… předpokládám, že tak nějak podobně to chodí i u vás …

Otázkou zůstává, zda se Quora dokáže v budoucnu prosadit natolik, aby změnila tyto naše zaběhlé návyky a přinesla opravdovou revoluci na poli poskytování informací. Přestaneme za několik let opravdu googlit a začneme quorovat? Pojďme se podívat na to, co zatím umí a jak vlastně funguje.

Quora pro začátečníky

V tuto chvíli je registrace (minimálně pro naší milovanou kotlinu) uzavřena pouze na pozvánky. Počet českých uživatelů se ale množí diametrální řadou, zkuste si tedy o nějakou požádat na ostatních sociálních sítích.

Při registraci můžete použít buď Facebookový, nebo Twitterový účet. Pokud se vám nelíbí ani jedna z těchto voleb, můžete se registrovat pomocí e-mailu. Výhodou je, že Quora automaticky vyhledá vaše přátele na Facebooku, resp. účty, které sledujete na Twitteru. Pokud se chcete na službě anonymně rozkoukat, můžete daný krok přeskočit. Také vám nabídne témata, která by vás mohla zajímat a umí být vcelku trefná (viz. obrázek výše).

Základním orientačním bodem při používání Quory je vyhledávací pole v horním pruhu.

Jak vidíte, slouží nejen k vyhledávání, ale rovnou i k pokládání otázek. K těm se ale vrátíme za chvíli. Pokud nás jako začátečníky zajímají témata, která se týkají přímo Quory, automatické doplňování nabídne ty nejzajímavější. Když se nám ani jedno z nich nelíbí, můžeme zvolit poslední možnost „Search for …“, která vyhledá všechna témata, otázky a uživatele, kteří obsahují dané slovo.

Stránky jednotlivých témat vypadají následovně:

Sledovat můžete témata, jednotlivé otázky i uživatele. Z těchto sledování se následně na vaší Home stránce (první volba v horním menu) vytvoří stream otázek pod záložkou „Browse“. Další záložka „Answer“ vyfiltruje nezodpovězené otázky, na které byste mohli mít odpověď. Třetí a poslední záložka slouží ke sledování novinek, týkajících se vašeho účtu. Tedy kdo vás nově sleduje, zda na váš dotaz nepřibyla odpověď nebo jestli někdo vaši odpověď neupravil. Ano, v Quoře můžete mimojiné i navrhovat změny v odpovědích ostatních.

Umění otázky

Z toho všeho je vidět maximální snaha autorů o co nejpřesnější a nejrelevatnější výsledky vyhledávání. Další možností, jak najít zajímavá témata, je prozkoumání zájmů vašich přátel, které sledujete. Velmi pravděpodobně narazíte na společnou řeč.

Pokud nenajdete odpověď, kterou hledáte, přišel čas položit tu správnou otázku. Můžete se zeptat jednotlivců i všech uživatelů.

Jak jsem již zmínila, horní vyhledávací pole slouží i k pokládání otázky. Jednoduše tedy napíšete tu svou (automatické doplňování slouží ke kontrole, zda opravdu nevytváříte duplicitní dotaz) a kliknete na Add Question, případně použijete Enter. Dalším krokem můžete přidat doplňující text otázky a zvolit, zda mají dotaz vidět všichni, nebo pouze ti, kteří dané téma sledují.

V případě, že máte dotaz na jiného uživatele, stačí jít na jeho profil a využít dané pole.

Pokud máte chuť na zodpovídání dotazů, využijete záložku „Answer“ na Home stránce, případně si prohlédnete témata, která sledujete. Samozřejmě nemusíte odpovídat pouze na nezodpovězené otázky, můžete se blýsknout i u takových, které již byly zodpovězeny. Hodnocení jiných uživatelů pak může vaši odpověď posunout až na tu nejlepší, nejrelevantnější a nejzajímavější.

A když se nechcete ani ptát, ani odpovídat, máte možnost procházet jednotlivá témata, hlasovat pro nejzajímavější odpovědi, komentovat je, poděkovat autorovi, případně drze navrhnout změny v jeho textu.

Quora a práce či podnikání

Otázkou zůstává, zda může být Quora prospěšná i vám, kteří v ní hledáte užitek nejen jako bežní uživatelé. Jakkoliv si nejsem jistá, zda Quora dokáže udělat díru do světa, už teď je velmi zajímavým zdrojem informací, které často jinde nezískáte. A to samozřejmě platí pro všechny odvětví, včetně podnikání. Jistě, záleží na oboru, ve kterém podnikáte, protože v tuto chvíli okupují Quoru hlavně IT fanoušci a marketéři. Přesto tu již teď najdete například velmi bohaté téma Small Businesses, nemluvě o samotném základním Business. A to je pouze špička ledovce. Pouhým procházením tedy můžete získat nové znalosti a poznatky, které jste třeba původně ani nehledali.

Často se vám také může stát, že budete řešit dost specifický problém, se kterým si nebudete vědět rady. Google nepomůže. Můžete se zkusit zeptat na Twitteru, pokud máte dostatečnou základnu followerů se stejným zaměřením, možná získáte odpověď. Ale v případě Quory vaší otázků uvidí stovky či tisíce dalších uživatelů, kteří dané téma sledují – a tím pádem je velmi pravděpodobné, že budou mít podobné zkušenosti a dokáží vám pomoci.

Budoucnost

Netroufám si věštit úspěch nebo neúspěch této služby tak, jak do dělá mnoho ostatních. V tuto chvíli je středem zájmu i díky autorům, kterými nejsou o nic menší ryby, než bývalí zaměstanci Facebooku Adam D’Angelo a Charlie Cheever. D’Angelo byl spolužákem Marka Zuckerberga a stál u zrodu Facebooku jako jeho první CTO (Chief Technology Officer). Cheever vedl ve společnosti Facebook Platform and Facebook Connect.

Oba tedy nejsou žádní nováčci a určitě ví, co dělají. Pravděpodobně také mají ještě připravená nějaká esa v rukávu. Již teď vidíme, že služba dokáže být velmi užitečná, ale potřebuje na to uživatele. Což je v vždy ta nejdůležitější a nejriskantnější proměnná. Dokáže Quora opravdu přesvědčit uživatele k používání a rozvíjení jejího obsahu?

Proti zatím z mého pohledu hovoří hlavně chybějící lokalizace do dalších jazyků a jistá nepřehlednost pro nové uživatele, která může odradit. V době, kdy cestou k přísunu uživatelů je hlavně jednoduchost a jasně definovaná využitelnost má současná podoba Quory velký problém se sdělením, proč by ji měl nový návštěvník začít používat a proč by měl měnit zavedené návyky. Ale třeba si nás vychová. Dejme jí trochu času.