Jde to i bez peněz. Organický dosah na FB 94 procent za 0 korun

Jak to ten Facebook třídí…

Soutěže na Timeline povolil Facebook už před rokem a staly se velmi oblíbenou metodou, jak zvýšit angažovanost fanoušků. Zvedl se tím i celkový dosah příspěvků. Jenže Facebook letos organický dosah věcí na zdi letos dramaticky snížil, a postupy společnosti se tak opět dostaly do popředí zájmu firem, které se na síti pohybují.

Jedno starší vysvětlení: Vybraných a zobrazených příspěvků je denně u průměrného uživatele asi 300. Přitom Facebook je vybírá ze zhruba 1500. Jde o příspěvky všech přátel, stránek i osobností, které uživatelé sledují. Mezi ty vybrané se musejí vejít i ty, které někdo z přátel komentoval nebo mu dal Like. A podle Facebooku, kdyby nedocházelo k výběru zobrazovaných příspěvků, organický dosah těch firemních by se ještě významně snížil v záplavě nových informací.

Zdroj: Freeimages, autor: Svilen Milev

Zdroj: Freeimages, autor: Svilen Milev

Trocha toho kořeního..

Právě proto sociální síť radí používat placenou reklamu, což se logicky nezamlouvá firmám. Ještě méně chtějí za ni chtějí dávat ty malé. V Tabfoundry proto ukázali případovou studii, která jim může pomoct: podle ní dosáhl mladý prodejce koření z Plzně soutěžním příspěvkem organického dosahu 94 procent, a to bez jediné koruny utracené za placenou reklamu.

O projektu Tabfoundry už jsme několikrát psali a počítáme s tím, že ne naposledy. Připravuje nástroje pro malé firmy na sociálních sítích a to, jak tyto společnosti oslovují fanoušky, má tedy z první ruky. A tvrdí: „Při dobře zvolené strategii můžete se soutěží na zdi překonat výsledky placeného postu v hodnotě několika tisíc korun“. Získat přitom podle jejich zkušeností jde i nové fanoušky nebo nově přihlášené do mailing listu.

Lajkni, komentuj, sdílej. Nejlépe všechno najednou

Koření od Antonína je plzeňský obchod, který na Facebooku pracuje s komunitou přibližně devíti tisíc fanoušků.  V červnu na své zdi spustil jednoduchou soutěž k příležitosti svátku Antonína, kterou chtěl zaujmout stávající fanoušky a posílit jejich vztah k značce.

Zadání soutěže bylo jednoduché: fanoušci měli do komentáře pod fotku napsat, které je jejich nejoblíbenější koření a jak ho nejraději používají ve své kuchyni. Na 60 vítězů potom čekala výhra v podobě 10 gastro-balení jejich nejoblíbenějšího koření, nebo 50 obyčejných sáčků v prodejní hodnotě jednotek tisíc korun.

Zdroj: Freeimages, autor: nkzs

Zdroj: Freeimages, autor: nkzs

Soutěž přitom nebyla na Facebooku podpořena žádnou placenou kampaní nebo mailingem. Vysokých hodnot organického šíření příspěvku bylo dosaženo tím, že účastníci i přihlížející byli motivováni hned k několika důležitým akcím najednou. Zjednodušeně totiž platí, že čím více akcí uživatel s příspěvkem provede, tím je příspěvek považován za kvalitnější a Facebook ho upřednostňuje před ostatními.

Pro účast v soutěži musel uživatel učinit hned několik takových akcí:

1. Do komentáře pod fotku napsat své nejoblíbenější koření a jak ho nejraději používá
2. Stát se fanouškem stránky Koření od Antonína (pokud jím už nebyl). Jde ještě využít toho, že like gate je možné využívat do 5. listopadu
3. Potvrdit souhlas s podmínkami soutěže (kliknout na příspěvek)

Dosah soutěžního příspěvku navíc podporovala možnost získat další účastnické místo v soutěži za pozvání svých přátel. Vedle toho podmínilo Koření od Antonína účast v soutěži poskytnutím e-mailové adresy a uživatel se mohl v rámci tohoto kroku rovněž přihlásit k odběru pravidelného mailingu (“Recept do schránky každý týden”). Tento dodatečný sběr dat, který je jinak běžný u aplikací v záložkách, umožnil nástroj pro tvorbu facebookových aplikací Tabfoundry.

A výsledky? Organický reach soutěžního příspěvku dosáhl hodnoty 7700 při počtu 8200 fanoušků, které v té době stránka měla. Celkem 3800 uživatelů na příspěvek kliklo. Získal 276 komentářů a celkem 701 včetně odpovědí a komentářů ze sdílení, 163 likes a 30 sdílení. Organizátor si připsal 90 odběratelů newsletteru a funkce „získej další účast za sdílení s přáteli“ vygenerovala zdarma 5600 impresí.

Sociální mágové tedy mají co testovat. Alespoň do další změny pravidel.

Diskuze k článku