Jakých přešlapů se vyvarovat na LinkedIn?

Scott Allen je považován za průkopníka sociálních médií. Jednou z jeho specializací je sociální síť zaměřená na pracovní sféru LinkedIn. Pozorně sleduje zdejší dění, zajímavé počiny i aktuality a vše hodnotí na blogu linkedintelligence.com. Jaké nejvýraznější přešlapy uživatelů zde zaznamenal v posledním roce?

Chcete být nalezeni? Buďte vyhledatelní

Některé firmy používají hodně speciální interní názvy pro pracovní pozice. Allen zdůrazňuje například poměrně nové anglické pojmy ve stylu „Data Diva“ či „Marketing Ninja„. I o poznání „normálnější“ pozice ale mohou čelit tomu, že nespadají do běžných kategorií, a snaha o originalitu a odlišení se z davu může být spíš na škodu.

Inovativní spojení totiž možná znějí originálně, ale vyhledávače na ně obvykle při hledání tradičnějších výrazů nestačí a personalisté jsou „líní“, takže vyhledávají právě jen zaběhnuté výrazy. Proto svůj profil optimalizujte a spíše než názvy plné pozlátka udávejte klasická zaběhnutá a nejčastěji vyhledávaná spojení. Odlišovat se za každou cenu není potřeba.

Preferujte kvalitu nad kvantitou

Podobně jako firmy, které spravují vlastní facebookové stránky, se i vy na pracovní síti LinkedIn snažíte prodat. Než si začnete vytvářet nepřehlednou síť kontaktů z lidí, které ani osobně neznáte, zamyslete se, k čemu by vám takové kontakty vůbec byly.

Podobně jako muž na tomto obrázku, ani Scott Allen, ani my vlastně nevíme, jak by měl daný uživatel s 10 tisíci pracovními kontakty nejlépe naložit. Sama síť LinkedIn není podobnému trendu uzpůsobena a vybízí tak spíše k vybudování řidšího ale hodnotnějšího virtuálního pracovního pavouka. Stejně jako na Facebooku rozlišujete přátele a ne-přátele, ani z profesního hlediska se nehodí úplně každý.

S referencemi opatrně

Osobní doporučení jsou velmi citlivé území, kam byste měli vstupovat jen opatrně a to i ve virtuálním světě. Mnoho LinkedIn uživatelů považuje svůj profil za jednu z hlavních pracovních vizitek. Pokud zde mají někoho doporučit, dají si velký pozor, aby je daná osoba případně nestáhla s sebou ke dnu.

Přesto, jak ukazuje tento Allenův screen shot, najdou se i tací, kteří se odváží požádat o referenci i zcela neznámého člověka. Přemýšlet o tom, za koho se postaví a s kým se spojí, by přitom měly obě strany. Prefabrikovaná doporučení „z povinnosti“ nikomu image nevylepší.

Pozor na důvěrná firemní data

Ať už jste ve vedoucí pozici, zaměstnanec nebo na volné noze, vždy si na sociálních sítích dávejte takzvaně pozor na pusu. V druhé polovině září informoval server Bloomberg o zásadním přešlapu Scotta McClellana, viceprezidenta společnosti HP. Na svém LinkedIn profilu prozradil dosud utajované informace o vývoji nových cloudových služeb od HP, čímž nejen ohrozil své místo, ale především nahrál konkurenci.

S podobnými hříšníky se už dříve podle Allena potýkaly společnosti jako Apple, Microsoft či Sony. Vždy si proto dopředu ověřte, kterou informaci můžete vypustit do světa (např. jako pracovní zkušenost na profilu), a která by ještě měla zůstat pod pokličkou. LinkedIn působí poněkud neosobně a jeho „profesionální“ image může svádět dojmu, že tam patří úplně všechno, co se týká práce a kariéry. Ve výsledku se ale vše může rozkecat úplně stejně, jako by to bylo na Facebooku.

Narozeninová přání přenechte Facebooku

Přemýšleli jste, zda je vhodné posílat narozeninová přání přes LinkedIn? Allen je přesvědčený, že podobné činy patří spíše na osobnější sociální sítě jako Facebook.

Jak vidíme na tomto screen shotu, někoho může přání poslané elektronickou poštou docela rozlítit. Takže, jak sám Nick Taylor navrhuje: když už poslat přání, přiložte k němu nějakou poukázku. Nebo jej alespoň napište skutečně osobitě.

Nelekněte se řezníka

A na závěr se od přešlapů trochu vzdalme. Máme tu jeden úsměvný příspěvek svědčící o tom, že LinkedIn se sebejistě zabydluje i u jiných, než jen kancelářských zaměstnání… Takže rada na závěr, nemyslete úzkoprse.

Via LI