Jaký osud čeká „otravný boxík“ na Facebooku a co přinášejí nové akce

Zdálo by se, že Tickeru, jak byl nazván boční sloupec s kompletním výpisem aktivity přátel a stránek na hlavní stránce Facebooku, nyní odzvonilo. K čemu by byl, když po změnách z minulého týdne bude možné všechny příspěvky sledovat v příslušných kanálech? Navíc pro mnohé až příliš podrobný, obsahoval totiž stále více nejrůznějších dat.

Jedním z nápadů, které za jeho spuštěním stály, byla snaha o zobrazování tzv. Open Graph Actions, tedy akcí, které měly po vzoru funkce Like přinést nové typy aktivit vhodných ke sdílení. Akce jako poslech hudby či přečtení článku v některé z facebookových aplikací tak lze snadno automaticky sdílet, a navíc sociální síti říkají o jejích uživatelích informace ve formě, která je snadno zaznamenatelná a strojově zpracovatelná. Informace, podle kterých lze přizpůsobovat další služby, samozřejmě včetně reklamy. Právě v Tickeru měla být tato aktivita hodně viditelná.

To se ale nesplnilo a Ticker byl spíš místem, kde bylo vidět, kdo dal To se mi líbí jakému obrázku či statusu společných přátel. I proto se nyní zdá, že Ticker už by byl tak nějak navíc. Akce sice své využití mají (Facebook tvrdí, že jich bylo nasdíleno již přes 400 miliard) a pravidelně jsou vydávány nové (o tom níže), protože ale pro jejich zviditelnění Ticker stejně nefungoval a u většiny uživatelů oblíbený moc nebyl, nezdá se být očividný důvod, proč jej zachovávat. Hlavně v situaci, kdy jej nové nefiltrované kanály s příspěvky nahradí více než dostatečně.

Facebook se ovšem přesto nechce Tickeru neuváženě vzdát, a tak uživatelům, kterým aktivuje novou podobu news feedu, implementuje různé jeho podoby. Jednou z těchto variant je malý Ticker dole v postranním sloupci, který bez zvětšení obsahuje stěží jeden řádek. Jiní uživatelé mají Ticker větší, u dalších potom sociální síť testuje verzi úplně bez něj. V závislosti na tom, jak společnost tyto testy vyhodnotí, funkce v konečné verzi buď zůstane, nebo zanikne. Prozatím se ale zdá, že i pokud by snad zůstal, bude mnohem menší a méně nápadný než doposud.

Devět nových Open Graph akcí pro čtení, filmy a fitness

Ale zpět k Open Graph akcím. Facebook koncem minulého týdne, možná i plánovaně právě po představení nového news feedu, představil také sadu nových akcí, které mají rozšířit možnosti vývojářů (a omezit užívání akcí vlastních, ze kterých sociální síť nemá přílišný užitek, nerozumí totiž tak dobře jejich významu). Nových akcí je devět a jsou ve třech oblastech:

Mezi jinými obsahují fráze „Want to Watch“ a „Want to Read“, které odpovídají nedávnému testu upravené sekce O mně. Tam se nově objevila možnost podělit se s přáteli o knížky a filmy, které uživatel sice neviděl, ale chtěl by je vidět. Z pozice Facebooku nejde o nic jiného, než o snahu dále budovat své vědomosti o úmyslech uživatelů, na jejichž základě se lépe cílí reklama, než podle znalosti pouhých jejich zájmů.

Nové akce k sobě mají propojené speciální news feed stories, neboli typy příspěvků, které by ve streamu novinek měly být schopné zaujmout i jejich přátele a tím aplikaci, do níž jsou implementovány, získat důležitou viditelnost. Sdílet lze například ranní běh přes aplikaci od Nike:

Aplikace, které využívají vlastní Open Graph akce překrývající se s některou z těch nových, musí přejít na novou předpřipravenou verzi od Facebooku do 10. července.