Jaký byl a co přinesl letošní Social Marketers Summit

Čísla hovoří… nejasně. V rámci Summitu bylo pod hashtagem #smsprague zveřejněno přes 700 tweetů, což rozhodně není málo, a protože se do tweetování opřela řada předních účtů domácího Twitteru i samotní řečníci, zmínky o Summitu dosáhly široko daleko. Velkým úspěchem ze strany návštěvníků bylo i dosažení Swarm Badge na Foursquare, což potěší srdce každého geeka. To všechno je samozřejmě fajn, ale vlastně to neříká nic.

Co se týče lístků, na rozdíl od loňska jsme všechny neprodali, i když čísla nakonec nebyla nijak tragická. Proč, to si budeme ještě muset zhodnotit, důvodů bude vícero. Část lidí také bohužel nakonec nedorazila, takže sál vypadal možná o něco prázdněji, než by se slušelo. Výběr lokace byl zase ovlivněn tím, že Slovanský dům zdražil oproti minulému roku trojnásobně, což pro nás bylo jasné sbohem. A Lucerna jako spojení starého a nového se nám prostě líbila. Ani to ale není nic, čím by se dal Summit shrnout.

Na místě je snad jen ještě jedna omluva ohledně oběda. Loňským Brasileirem byla laťka stanovena hodně vysoko a letošní organizační zmatky a nedostatky jsme si s dodavatelem museli velmi ostře vyříkat. Doufáme ale, že jste nakonec o hladu nezůstali…

Osobně za jeden z hlavních přínosů považuji to, že jsme Českou a vlastně i Slovenskou republiku dostali alespoň trochu na mapu světové scény. Během akce tweetovali prostřednictvím svých účtů prakticky všichni řečníci a někteří i prostřednictvím účtů společností, které zastupovali (např. Social Times). Navíc budou odkazy na naše malé české aktivity i v dalších týdnech nejen všude možně na Twitteru, ale i na webech jako je třeba Viralblog, díky rozhovorům, které jsme s řečníky natočili pro Tyinternety, a díky záznamům z přednášek, které zveřejníme co nejdříve.

Sami řečníci byli nadšení. Můžete se ptát, co to komu přinese. No, s trochou snahy leccos. Česká republika se pozitivně zapsala u Igora Beukera, Eda Robinsona, Gianni Catalfama, Neila Vidyarthi a dalších. To už přece něco znamená, ne? Až příště uslyší o někom „od nás“, rozhodně mu budou ochotněji naslouchat. Ostatně na afterparty si třeba s Edem mohl popovídat kdokoliv měl zájem, třeba i ten, komu přišla jeho prezentace málo obsažná (ale stejně – vždyť to přece byla JEHO videa!). Jak často takovou příležitost dostanete? Třeba Honza Řežáb pár vizitek úspěšně povyměňoval…

I to, že jsme ještě téhož večera dostali Eda Robinsona a jeho videa do studia České televize, považujeme pro náš virální a sociální marketing za malé symbolické vítězství (podívat se můžete na tomto odkazu cca od 24. minuty). Celostránkový rozhovor s Igorem Beukerem v Marketing & Media rovněž. Stejně jako to, že nám řečníci slíbili osobní pomoc se sháněním zajímavých hostů do budoucna, že se rozhodli zůstat i nadále v kontaktu mezi sebou, a že doufáme i v navázání další spolupráce nejen s Tyinternety.

Věříme, že unikátní rozhovory z našeho sklepa s Edem, Igorem, Neilem či Lauren, které budeme postupně zveřejňovat, ocení nejen účastníci Summitu. Osobnosti, které sem zavítaly, se zkrátka pokusíme vytěžit na maximum a Summitem to neskončilo.

A nejde přece jen o jména, ale i o to, co svou přítomností reprezentují. Společnosti a zkušenosti, jaké u nás prostě nejsou. Vynikající řečník formátu Igora Beukera je ozdobou každé konference a nebyl jediný. Ono totiž nejde jen o to, co říkáte, ale také jak to říkáte. Někdo třeba tvrdil, že Igor vlastně neřekl nic moc nového. Možná ano, vždyť sociální marketing je vlastně nesmírně přirozená a logická věc. Ale to, že něco tušíme, ještě neznamená, že se tím řídíme a že si to připouštíme. V záplavě stovek článků na stejná témata je nesmírně užitečné, když přijede někdo skutečně úspěšný a charismatický, kdo dokáže svoje sdělení podat takovým způsobem, aby proniklo i skrze naší obvyklou letargii.

Samozřejmě jde totiž v první řadě o to, co si odnesli návštěvníci. Že my jsme prožili nezapomenutelné tři dny (a noci) ve společnosti úžasných lidí, to nemusí platící diváky až tolik zajímat. Už s ohledem na ohlasy na Twitteru i na místě si ale myslíme, že přijetí bylo přinejmenším o poznání lepší než u prvního ročníku a kvalita akce šla nahoru. Ano, je těžké dostát velkým očekáváním, která jsme se pochopitelně snažili vyvolat – měli jsme je také a pro nás byla z větší části naplněna. A je také těžké v přednáškách o virálním a sociálním marketingu naservírovat dostatek grafů, čísel a odhalit dost „tajných pravd“, na které na českých konferencích všichni tolik čekají a podle nichž je hodnotí.

Už psychadelická přednáška Tiaga Luze ale asi naznačila, že to nebyl úplně ten směr, kterým jsme se chtěli vydat. Social Marketers Summit měl být do určité míry show, pestrý koktejl myšlenek, měl šířit nadšení a emoce, předat třeba i obecnější sdělení nezapomenutelnou formou, měl nabíjet a motivovat. Od šťourání se v detailech máme přece samostatné Social Marketers Seminars. Chtěli jsme ukázat, že není důvod, aby český rybníček k zahraničí jenom vzhlížel a říkal si, že to je stejně jiný svět. Když může k českým marketérům srozumitelně promlouvat Ed Robinson nebo Igor Beuker, tak jsme všichni zjevně na jedné vlně.

Pokud jste na Summitu našli alespoň něco pro sebe, jsme vážně nesmírně rádi. Pokud se nám podařilo předat alespoň trochu nadšení pro věc, jsme ještě raději. Samozřejmě pročítáme všechny reakce, reportáže a recenze, abychom se poučili při hledání toho pravého formátu. Jen jsme zkrátka měli pocit, že tu něco podobného chybělo, a nyní už snad nechybí.

Díky vám, Jakube, Pavle, Michale a Andreo. Díky Igore, Ede, Neile, Lauren, Gianni, Tome, Tiago, Mileno a Miloši. Díky, přátelé sociálna.