Jak využívají sociální sítě čeští personalisté a na co myslet

Všude se mluví o tom, jak personalisté a headhunteři používají sociální sítě, ať už LinkedIn nebo i jiné kariérně zaměřené, aby se dozvěděli více o možných kandidátech. Platí to i u nás, nebo je to jedna z těch zpráv zpoza oceánu, které nás ještě pár let mohou nechat v klidu?

„Samozřejmě. V současné době je to jedna z nejrychlejších a nejefektivnějších cest, jak se dozvědět o kandidátovi nejen základní informace, ale i další detaily o jeho profesních zkušenostech a preferencích. Často jsou sociální sítě i jediná možnost, jak kandidáta kontaktovat – jinou možnost kontaktu totiž v mnoha případech nelze použít,“ říká David Petrů, Country Manager společnosti HILL International. Personální a poradenské společnosti si skutečně sociální sítě oblíbily a slouží jim jako jeden z hlavních zdrojů informací o kandidátech.

LinkedIn není kopie životopisu

Jsou sociální sítě využívány i pro hledání soukromých informací o kandidátech? David Petrů prý neví o tom, že by byly takto využívány – nejen on ale zaslechl přinejmenším zprávy o tom, že se přes ně personalisté ve firmách dozvěděli  o nevhodném chování zaměstnance ve volném čase. Jde o poměrně známé a časté případy, kdy je zaměstnanec „nemocný“ a přitom si ve skutečnosti užívá sluníčka někde u moře.

Jak by se tedy měl kandidát chovat na sociálních sítích, aby utkvěl v paměti personalisty? Jak by měl vypadat profesní profil na LinkedIn? Jde o profesionální síť a tudíž i profil na ní by měl být velmi profesionální. Nicméně na rozdíl od klasického životopisu by měl obsahovat jen stručné a výstižné informace – ke každé pozici například popis náplně práce maximálně v pěti relevantních bodech. Kandidáti by podle HILL International měli brát v potaz, že lidé v personalistice musí takto otevřít desítky profilů a stručnost a výstižnost je zde výhodou.

Rozhoduje motivace, tam sociální sítě ztrácí

Dnes je LinkedIn jedním z významných zdrojů informací o kandidátech a jeho procentuální zastoupení v ČR se neustále zvyšuje. Na druhou stranu přibývá neaktuálních profilů lidí, kteří pro sebe nenašli benefit ve využití sociálních sítí a tudíž si profil neaktualizují. Určitě ale má význam si profil udržovat aktuální i v případě, že momentálně práci nehledám a jsem spokojený – nikdy totiž nevím, kdy zaujmu někoho, kdo má zajímavou nabídku, která mi může pomoci v profesním rozvoji.

Pracovníci HILL International dosud přes sociální sítě kontaktovali desítky či stovky kandidátů – a několik z nich již bylo ve finále výběrových řízení. Pozice přímo obsazené kandidáty ze sociálních sítí nicméně měli zatím jen dvě – je to dáno i tím, že personalisté pracují s více zdroji kandidátů a zejména aktivní kandidáti, kteří odpovídají na inzerát, jsou většinou motivovanější. To, že vás někdo sám osloví, ještě neznamená, že se nemusíte snažit.

Příliš času na Facebooku škodí

A co ostatní sociální sítě, hlavně Facebook? Přinejmenším profesionálové v Česku na něj prý příliš nedají. Alexandra Lemerová, personalistka a majitelka společnosti Personal Connect, kandidáty na Facebooku nehledá a ani je nezkoumá na základě informací z Facebooku. Tyto informace totiž nepovažuje za stoprocentně relevantní.

„Neznám ve svém okolí případ, že by se někdo odrovnal nepatřičnou fotkou nebo komentářem. Sama osobně si dávám pozor, jaké informace na Facebook dávám a které skupině přátel ji zveřejňuji. I z množství informací a jejich četnosti se dá vysledovat, kolik dotyčný člověk tráví času na sociálních sítích. Co může uškodit více, než nevhodný obrázek, je právě to množství času, hlavně pokud je to čas, který by měl trávit prací pro svého zaměstnavatele,“ říká Lemerová.

Facebook je brán jako soukromá sociální síť a personalisty příliš neláká, někdo ale nemusí odolat a rád se podívá na kandidáta i z té soukromé strany – jak se baví, jaké má přátele a koníčky. Některým zaměstnavatelům to může pomoci při rozhodování o novém zaměstnanci. Odborníci doporučují, aby se jednotlivé sítě používaly k tomu, na co jsou určené. Na LinkedIn by měly převládat kariérní informace, na Facebook patří vše ostatní, co personalisty nemusí zajímat.

Hlavní je nelhat

Jak by se tedy měl podle personalistky kandidát chovat na profesních sociálních sítích, aby utkvěl v paměti těch, kteří ho mohou najmout? „Doporučuji odlišovat, co jsou soukromé informace a co profesní. A ty soukromé zveřejňovat skutečně jenom svým přátelům. Ty profesní by vždy měly odrážet realitu. Stává se, že lidé ve svých profesních životopisech buď neuvádějí vše, nebo si některé pozice přikrášlují. Business komunita je v Česku malá a často se na to přijde. Pokud chce kandidát skutečně zaujmout a udělat dojem, měl by kromě informací o vzdělání a pozicích psát i o svých schopnostech, dovednostech a největších úspěších, pokud jsou to informace, které mu zaměstnavatel umožňuje zveřejnit,“ uzavírá Lemerová.

 

Ilustrační obrázek pochází z fotobanky Pixmac.cz.