Jak vypadal TheFacebook.com a jeho reklamy v dubnu 2004

Jak krátce po založení vypadal předchůdce dnešního Facebooku, vysokoškolská sociální síť TheFacebook.com, o tom už dnes má tušení jen hrstka tehdejších uživatelů. O to vzácnější je materiál pro marketéry z dubna 2004, který odhaluje podobu služby i nabízené reklamy. Krásná ukázka, kam se může business model startupu během let posunout.

Materiál, který se podařilo získat serveru Digiday od marketéra, jemuž jej v dubnu 2004 osobně předal tehdejší CFO Facebooku Eduardo Saverin, obsahuje o tehdy dva měsíce staré sociální síti všechny důležité informace. Kolik měla uživatelů, jaké informace o nich měla k dispozici, na jakých školách a od kdy byla spuštěna, jaké plány měla do budoucna a jakou reklamu nabízela. Zajímavostí je hlavně to, že již tehdy Facebook nabízel publikování reklamy cílené podle informací, které měl o svých uživatelích, tehdy především studentech a zčásti také personálu škol.

TheFacebook.com

Jaké informace to byly? Uživatelé o sobě vyplňovali kontaktní údaje, zda jsou ve vztahu, zaopatření, jaké mají politické názory, práci, oblíbenou muziku, knihy, citáty a také školní kluby, jichž byli členy. Kromě toho měl Facebook kompletní seznam kurzů ze všech škol a studenty se snažil motivovat, aby si na sociální síť zaznamenali i seznam těch, které navštěvují. Samozřejmostí byla profilová fotografie. Uživatelé si mohli prohlížet profily ostatních a přidávat přátele, jak ze své školy, tak i z ostatních škol, kde byl TheFacebook.com již spuštěn.

Do 19. dubna stihla sociální síť spuštění na 20 nejdůležitějších amerických univerzitách, s tím, že během příštích šesti měsíců se hodlala rozrůst na celkem 200. Dva měsíce po svém spuštění již měl Facebook v plánu dostat na síť všech 15 milionů amerických vysokoškolských studentů. Na tehdejší uživatelskou základnu, která čítala 70 tisíc studentů, to rozhodně nebyla malá ambice. Pravda ale je, že Facebook vcelku rychle rostl, za týden o 10 tisíc uživatelů. Na zcela novou službu zaměřenou pouze na vysokoškoláky to nebyl vůbec špatný výkon.

Media Kit 2004 první strana

Media Kit 2004 druhá strana

Media Kit 2004 třetí strana

Media Kit 2004 čtvrtá strana

Media Kit 2004 pátá strana

Již v dubnu 2004 také TheFacebook nabízel firmám první reklamu. Sociální formáty byste prozatím hledali marně, ty přišly až mnohem později. Stejně tak se v té době nikomu nesnilo ani o mobilní reklamě a o tom, jak jednou bude pro Facebook důležitá. Neexistovaly ani žádné samoobslužné nástroje pro vkládání reklamy, vše se řešilo osobní komunikací se sociální sítí.

Eduardo Saverin, se kterým zdroj Digiday mluvil, nabízel reklamu za té podmínky, že se inzerent zaváže k objemu v ceně minimálně 80 tisíc dolarů. K dispozici bylo cílení podle celé řady ukazatelů, mezi nimi například studovaná univerzita, pohlaví, navštěvované kurzy, ročník nástupu, politické názory nebo adresa trvalého bydliště (původu) studenta. Pokud jde o formáty, šlo převážně o tehdy běžně používanou reklamu – bannery různých rozměrů a umístění a odkazy. Kromě toho Facebook nabízel i kontextovou reklamu na míru.

Media Kit 2004 šestá strana

Ve srovnání se začátky je vidět, že se Facebook během osmi let své existence výrazně posunul. Místo studentů je nyní určen všem, pro prodej reklamy existuje celá řada automatizovaných a poloautomatizovaných nástrojů. I samotné reklamní formáty se vyvíjely sociální síti více na míru. Objevila se všemožná tlačítka jako Like a Share, možnost sociální identitu propojovat s jinými aplikacemi pomocí rozhraní typu Facebook Connect a Open Graph. Přibyl stream novinek v podobě News Feedu a aplikace, které byly asi vůbec největší a nejdůležitější novinkou, kdy se z pouhé sociální sítě stala plnohodnotná platforma.

Media Kit 2004 sedmá strana

Na druhou stranu ale to vůbec nejzásadnější je dodnes stejné – individuální uživatelé, kteří chtějí být v kontaktu se svými přáteli a čas od času třeba i poznat někoho nového. A tak to zůstane i v budoucnu. Jakkoliv se totiž Facebook bude během následujících let dál měnit, aby se udržel na vrcholu, kde pod ním půda pomaličku začíná být nejistější než kdy dřív, uživatelé a jejich vztahy vždy zůstanou v centru jeho zájmu.

Total
0
Shares
Další články