Jak vylepšit komunikaci přes stránku na Facebooku

Jak ideálně využívat firemní stránku na Facebooku může být někdy docela marketingový oříšek. Proč uživatelé mojí stránku sledují? Co je zajímá? Kdy mám největší šanci je oslovit? Čím mám největší šanci je oslovit? Jaký komentář přidat, abych zvýšil svoje šance? Je lepší vložit URL v celé jeho délce nebo redukované některou službou pro zkracování? Jak dlouhý by můj připojený komentář měl být? Na to všechno a možná mnohem víc se marketér bude ptát, když se stránka prvně ocitne pod jeho taktovkou.

Přestože přesnou strategii je vždy třeba určit na základě zkušeností s konkrétní stránkou a v souvislosti s předmětem obchodování podporované společnosti, dají se vysledovat některé společné rysy v ideální komunikaci. Celá řada dalších je pak definovatelná alespoň napříč různými dílčími trhy.

Proč se lidé stávají fanoušky stránek?

Zcela zásadní otázkou, kolem které je celou strategii třeba postavit, je to, proč vlastně lidé stránky na Facebooku sledují. Jak trefně komentuje JD Rucker, většina marketérů otázku místo toho formuluje „Jak mohu zařídit, aby se lidé mými fanoušky stali?“. Přitom jakkoliv podobné si tyto otázky mohou na první pohled být, pro realizaci je rozdíl v přístupu, který představují, poměrně zásadní. Jednou se snažíte svoje potenciální fanoušky pochopit a vyjít jim vstříc, podruhé se je snažíte manipulovat, což mohou vycítit a naopak se vám začít vyhýbat.

Pro získání lepší představy o tom, co lidé od firemních stránek na Facebooku očekávají, se podívejme na graf shrnující průzkum ExactTarget (kliknutím obrázek zobrazíte v plné velikosti v novém okně):

Jakou motivaci mají lidé, kteří dávají Like firemní stránce na Facebooku?

Přitom to, že se například slevy a promoakce nacházejí na první příčcce, automaticky neznamená, že pro každou stránku, každou společnost a každý produkt je zrovna tento přístup ideální. V úvahu je třeba brát všechny tyto dílčí okolnosti a v kombinaci se zkušenostmi se správou dané stránky vytvořit individuální řešení na míru.

Kdy komunikovat?

Tolik první studie a první krok v komunikaci – máme stránku a víme, čím uživatele chceme oslovit a pravděpodobně jsme jich i nějaký nezanedbatelný počet oslovili. Další krok (a daší studie) spočívá v komunikaci s fanoušky tak, abychom je přiměli k reakci na naše posty. Tato reakce nám totiž vynese větší celkovou viditelnost a přesně o to nám jde.

Sice ne jediným, ale z velké části určujícím faktorem pro vyvolání aktivity uživatelů je čas, kdy svoje posty na Facebook vkládáme. Zde nám poslouží studie od Buddy Media věnovaná efektivnímu spravování Facebooku. Jako nejlepší dny jsou uváděny čtvrtek, pátek a neděle, nejhoší je pondělí spolu se sobotou. Nejlepšími časy jsou: kolem sedmé ráno, tedy když se lidé vypravují do práce, kolem páté večer, tedy když v práci končí, a kolem jedenácté večer, tedy těsně před tím, než se pouští do počítání oveček.

Není to ovšem tak jednoduché, ideální časy mohou mít jisté odchylky v závislosti na odvětví, v němž společnost podniká. Ti, kdo si vydělávají zábavou, by se nejvíce měli soustředit na víkend, média nejlépe udělají učiní-li stejně a navíc se vyhnou pondělkům. Automobily vyvolávají největší zájem v neděli, finance v průběhu pracovního týdne s nejlepšími dny středou a čtvrtkem. Pro maloobchody je nejdůležitějším dnem neděle, přitom se obvykle nejvíce soustředí na pátek, který je podprůměrný. Móda dosahuje vrcholku ve čtvrtek, během víkendu klesá, nejhorším dnem je úterý. Pro zdraví a krásu je také nejlepším dnem čtvrtek, ne tak pro jídlo a pití, kde ideální je rovnoměrné rozdělení do celého týdne s pozitivními výkyvy v úterý a sobotu. Sportu jednoznačně vévodila neděle.

Jakkoliv tyto výsledky jsou zajímavé, je třeba nezapomínat, že situace každé společnosti je trochu jiná a její zákazníci jsou individuální osobnosti. Ačkoliv výše zmíněné údaje je jistě dobré otestovat, zda pro vás také neplatí, v případě, že budete dosahovat s jinými dny a časy lepších výsledků, nelze samozřejmě doporučit jinak, než se těchto časů držet.

Jak moc komunikovat?

Zajímavým a praktickým zjištěním, které platí napříč všemi odvětvími, je také délka postů. Zde platí, že čím kratší, tím lepší. V průměru měly posty s délkou pod 80 znaků o 27 procent větší engagement než ty, které byly delší. Přitom této výhody využívalo jen pouhých 19 procent postů, tedy méně než každý pátý.

Při vkládání URL do statusu je lepší nevyužívat služeb pro jeho zkracování. Ty jsou často zneužívány spammery pro maskování podezřelých adres, v uživatelích proto vzbuzují nedůvěru. Dalko lépe uděláte, vložíte-li adresu hezky v celé její délce a kráse. Taková adresa vyvolává až třikrát větší odezvu než její zkrácená obdoba.

A nakonec snad to vůbec nejdůležitější. Stojíte-li o aktivitu uživatelů, je třeba si o ni říci. Nebojte se uživatele vyzvat k reakci, ať už jednoduchou formulací „dejte nám Like, pokud“, nebo otázkami začínajícími slovy „kde“, „kdy“, „co“ a „kdyby“. Šikovným pomocníkem může být i klasické vyzvání k okomentování vašeho příspěvku nebo vložení vlastního názoru či zkušenosti. Naopak je dobré vyvarovat se otázky „proč“, která všeobecně vzbuzuje menší objem reakcí, snad proto, že se uživatelům snaží dostat pod kůži hlouběji, než jim může být příjemné.

Via Mashable, Soshable