Jak to (ne)dělat, aneb dvakrát z českého Facebooku

Poprvé jsme se podivili, když nám do schránky přišla pozvánka do skupiny Novinářští Rafani a Micky. Agentura maXmedia totiž přišla s nápadem na podivnou letní soutěž. Novináři, kteří se zapojí do této skupiny, mají na zeď nahrávat fotky svých čtyřnohých miláčků, výměnou za to se pak bude pravidelně losovat o psí krmivo. Těžko říct, kde se vzalo spojení léto-novináři-granule, ale zvláštní jsou už samotné formulace v pozvánce: „Myslím, že by se Vám, Vašim kolegům i známým mohla líbit (soutěž) nejen pro to, že dostanete za účast zdarma ochutnávku krmiva Brit.“ Tak tedy dobrou chuť, pokud právě obědváte…

Dobře, v maXmedia snad vědí, proč něco takového dělají (a skupina se vážně plní psími fotkami), ale zdá se, že moc nevědí, co vlastně dělají. Citujme: „Na stránku stačí nahrát fotografii svého čtyřnohého mazlíka, připojit krátký komentář doplněný o jméno, médium a získáte malý dárek od výrobce superprémiových krmiv Brit. Jednou za 14 dní navíc ze všech účastníků vylosujeme výherce Velké ceny, v průběhu prázdnin tak můžete vyhrát až 4 velké pytle krmiva a další zvířecí pochoutky.“ Co na to pravidla Facebooku? Trpí.

Soutěž probíhá uvnitř skupiny a zjevně využívá běžné funkce Facebooku, nikoli soutěžní aplikaci, což pravidla jasně zakazují. Totéž platí pro vyhlašování výherců na zdi. Ano, agentura sama má na své stránce jen osm fanoušků (přesto je pravidelně zásobuje novinkami), ale když nabízí klientovi Facebook jako službu, mohla by si zjistit něco o jeho fungování.

K lesu zády, k průšvihu čelem

Internetovou komunitu také zjevně zaujala Kauza Šmudlinka, která vypukla na fóru mBank. Kdosi se tam totiž začal do banky navážet, ovšem odhalená adresa ukázala na IP adresu náležející nově spuštěné konkurenční bance ZUNO. Ta se ale rychle chytla za nos a předvedla nevídané – na Facebooku sama sebe „práskla“, začala trapas řešit s veřejností a vysloužila si tak velké pochopení.

To je rozhodně svěží přístup a vůbec celá komunikace ZUNO na Facebooku i přes drobná zaškobrtnutí zatím ukazuje na velkou otevřenost a přímost a daří se jí dobře bojovat i s prvními stížnostmi a problémy. Ideální ukázka toho, jak hrozící velký průšvih otočit ve svůj prospěch a vylepšit si image. Poučit by se mohly i některé velké zahraniční značky, jejichž facebookové potíže jsme popisovali nedávno (viz. Jak se poučit z týdne průšvihů na sociálních sítích).

Přestože se zatím stále vyšetřuje, kdo se za účtem Smudlinka skrývá, a pravdu se ostatně nemusíme dozvědět nikdy, diskuzi na mFóru rozhodně doporučujeme. Je to poučné čtení.