Jak si vede Pinterest jako nástroj prodeje?

Pinterest je bezpochyby mezi sociálními sítěmi překvapením tohoto roku. Přes 20 milionů uživatelů a stabilní růst, o tom se může jenom zdát mnoha sociálním sítím přítomným na trhu daleko déle. Jak na tom ale Pinterest je jako nástroj pro marketéry? Dokáže zprostředkovat prodeje nebo vygenerovat čtenost?

Jako marketingový nástroj má Pinterest, jedna z pětice největších sociálních sítí západního světa, značně protichůdné výsledky. Zatímco podle jedné studie má sdílení na Pinterestu mnohem menší hodnotu, než obdobné sdílení na Twitteru a Facebooku, podle jiné studie zase zákazníci z Pinterestu nakupují za dvojnásobek, než zákazníci z Facebooku. Kdo se v tom má vyznat?

Pojďme se na tuto sociální síť podívat nejprve s odstupem. Pinterest je podle Royal Pingdom sítí s vůbec největším zastoupením žen, ty zde tvoří skoro 80 procent uživatelské základny. Průměrný věk na této síti je 40 let, typickým uživatelem Pinterestu tedy bude žena kolem čtyřicítky, vdaná a s dětmi, která tráví čas v domácnosti. Volný čas tráví tyto ženy mimo jiné právě na Pinterestu.

Profil na Pinterestu

Rozhodně jde o zajímavou cílovou skupinu pro marketéry, těm ale bohužel Pinterest příliš vstříc nevychází – sociální síť neposkytuje ani vlastní analytické nástroje, ani programovací API, pomocí kterého by nástroje pro analýzu aktivity uživatelů mohli vytvářet jiní. Vývojáři, kteří chtěli tuto situaci napravit, tak stáli před poměrně složitým úkolem, nakonec se ale několik nástrojů vytvořit povedlo. Mezi nimi stojí za zmínku Pinerly, Pinfluencer a Curalate, analytiku Pinterestu také od srpna poskytuje sociální platforma Viralheat.

K dispozici máme i několik studií, které sílu Pinterestu jako prodejního kanálu zkoumaly. Mezi nimi vyčnívá hlavně experiment obchodu s oblečením, botami a doplňky Zappos, a také studie, kterou provedlo mezi 25 tisíci svými obchody Shopify. Začněme studií od Shopify.

Stejná návštěvnost jako z Twitteru, větší objednávky

Shopify ke své studii vytvořilo přehlednou infografiku, na kterou se můžete podívat zde. Na co se přišlo? Obchodníci z Pinterestu získávali stejné množství návštěvníků jako z Twitteru, pocházelo odsud v průměru 3,6 procenta zprostředkované návštěvnosti. Mezi sociálními sítěmi si lépe vedl už jen Facebook, ten měl na svém kontě 24,6 procenta zprostředkované návštěvnosti obchodů.

Zprostředkování prodejů Pinterestem podle studie Shopify

Pinterest ale podle studie má tu výhodu, že jeho uživatelé nakupovali o 10 procent častěji než uživatelé z jiných sociálních sítí, a oproti Facebooku dělali také dvojnásobné objednávky, v průměru za 80 dolarů. Síť si zároveň podle studie za posledních devět měsíců polepšila na celkem 17 procent všech příjmů obchodníků Shopify zprostředkovaných přes sociální sítě.

Zappos s Pinterestem neprorazil

Nástěnkovou sociální síť si otestoval i Zappos, elektronický obchod s obuví a oblečením vlastněný Amazonem. Zde už si Pinterest nevedl ani zdaleka tak dobře, jak vyšel ze studie Shopify. Zappos během posledního srpnového týdne vytvořil speciální stránku PinPointing, přes kterou se snaží využít pro zvýšení prodejů veřejné “piny” uživatelů z Pinterestu. Zappos totiž zjistil, že uživatelé Pinterestu jeho zboží veřejně sdílí mnohem častěji, než uživatelé jiných sociálních sítí, a společnost dospěla k názoru, že by byla škoda to nevyužít.

Přes PinPointing je možné buď jen obecně prohlížet položky, které uživatelé Pinterestu na svoje boardy sdíleli, nebo si přímo najít určitého uživatele a podívat se, jaké zboží sdílel on. Protože jde o aktivitu Zapposu, naleznete zde samozřejmě jen odkazy na předměty nacházející se v jeho vlastním internetovém obchodě. Zboží je možné koupit nebo jen dále sdílet na Pinterest. V tomto duchu také pro PinPointing vyplývají dva logické cíle – zvýšit frekvenci sdílení zboží na Pinterestu a podpořit prodeje, a současně umožnit lepší měření přínosů Pinterestu pro Zappos.

Zappos PinPointing

Výsledek prvního týdne fungování? Uživatelé na Pinterestu svoje nákupy sdíleli 13x častěji než na Twitteru (na Facebooku je sdíleli 8x častěji než na Twitteru). Jednotlivé sdílení ale mělo menší cenu než na dvou zbývajících sociálních sítích. Zatímco nákup sdílený přes Twitter vygeneroval Zapposu v průměru 33,66 dolaru a nákup sdílený přes Facebook zajistil průměrně 2,08 dolaru nových příjmů, sdílení na Pinterestu mělo cenu jen 75 centů. I pokud se tato částka znásobí, aby odpovídala frekvenci sdílení, vede si stále Pinterest nejhůř ze všech třech sítí (Pinterest 9,75 dolaru, Facebook 16,64 dolaru a Twitter 33,66 dolaru).

Obsahovým publikacím Pinterest nemá co nabídnout

Závěry obou studií kupodivu nejsou až tak nesourodé, pokud jde o úlohu, kterou Pinterestu přisuzují. Největším sociálním sítím spíše sekunduje, s určitým typem zboží se nicméně vyplatí na této sociální síti být, přestože nedokáže vygenerovat takové zisky jako Facebook. Mnohem podivnější je ohromný rozdíl, který studie zjistily ve výkonnosti Twitteru. Zatímco Shopify Twitter odsunulo na poslední místo z první trojice a za první čtvrtletí 2012 mu přisuzuje jen procento příjmů zprostředkovaných sociálními sítěmi, pro Zappos Twitter i přes poměrně ojedinělé sdílení přinášel nejvíc zisků ze všech.

Nakonec lze zmínit ještě jednu zajímavost, a to vliv Pinterestu na čtenost zpravodajství. Vycházet tu můžeme z dat experimentální publikační platformy BuzzFeed. Ta zažila vrchol návštěvnosti z Pinterestu v dubnu tohoto roku, kdy jí z této sociální sítě přišlo celkem 400 tisíc návštěv. Další měsíce ale slábly a tak v červnu z Pinterestu dorazilo jen 110 tisíc návštěvníků a v červenci jen o málo víc, 140 tisíc. Ve srovnání s Facebookem (59,7 milionů měsíčně) a Googlem (59,9 milionů měsíčně) to je opravdu málo a výsledky naznačují, že Pinterest nebude příliš vhodnou marketingovou platformou pro vydavatele obsahu. Důvodem je pravděpodobně jeho důraz na grafiku, která v případě zpravodajství obvykle není hlavním nositelem obsahu a tak tyto odkazy příliš nezaujmou.

Jak vyplývá z předchozího, Pinterest je rozhodně platformou, která prodeje vygenerovat dokáže. Obchodníci by jej měli využít minimálně tehdy, pokud nabízejí zboží určené primárně ženám, ideálně těm v domácnosti, alespoň pro prodej v těch zemích, kde je přítomna dostatečná uživatelská základna. Na druhou stranu pro vydavatele zpravodajství a dalšího obsahu založeného více na textu Pinterest v současné podobě žádné velké přínosy nabídnout nedokáže.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Co přitáhne followery? Pozitivní, informativní a cílené tweety

Unikátní patnáctiměsíční studie odborníků z amerického Georgia Institute of Technology zkoumala, jak se obsah tweetů a profilu odráží na růstu počtu followerů. Výsledky jsou hodně zajímavé, podařilo se mimo jiné prokázat, že vyhrávají informativní pozitivně laděné tweety, které jsou sofistikovaně psané a obsahují málo hashtagů.