Jak si vede crowdfunding v Česku a Češi v crowdfundingu

Právě tento týden Kickstarter oznámil, že na jeho projekty už přispěly tři miliony lidí. Platformou, která umožňuje běžným lidem podílet se na vzniku mnohdy fascinujících projektů výměnou za nejrůznější výhody a odměny od jejich tvůrců, už prošlo téměř 80 tisíc projektů, z nichž bylo 43,7 procenta úspěšně zafinancováno a odnesly si celkem 362 milionů dolarů (přes 7 miliard korun). Celkem 17 projektů už od lidí získalo více než milion dolarů. Kickstarter se od října otevřel i lidem z Velké Británie, pro Čechy je ale stále poměrně obtížné se na něj dostat, pokud nemají dobrého známého v USA či Velké Británii.

Česká odpověď

Naopak na portál Indiegogo je přístup volný všem po celém světě, ani tady to ale českou aktivitou zrovna nepulzuje, k čemuž se ještě dostaneme. Téhle příležitosti si zjevně všiml tým stojící za ne zrovna šťastně nazvanou službou Hithit.cz. Jde o nový crowdfundingový portál, který začal v Česku fungovat před necelým týdnem. Stojí za ním producent Aleš Burger, ředitel softwarové společnosti Norbert Nagy, softwarový architekt Pavel Müller a bývalý novinář Pavel Eichler. Oslovili několik muzikantů, filmařů, malířů, fotografů, sportovců, programátorů a vývojářů, aby společně rozjeli web, který si dal za cíl uspět právě po vzoru amerického Kickstarteru. Vše kopíruje zavedené zvyklosti, takže na dárce čekají benefity podle výše příspěvku a najdete zde obvyklé kategorie. Na rozdíl od Indiegogo, kde je možné odnést si peníze i bez naplnění stanoveného cíle, funguje Hithit.cz stejně jako Kickstarter metodou „všechno nebo nic“.

Na získání financí mají projekty necelé dva měsíce, což je spousta času, na to, že jde o zcela nový portál, si ale také stanovily dost odvážné cíle často ve statisících korun (a fádní design k nim moc neláká). Najdete tu nicméně poměrně zajímavé projekty, z nichž první už překonaly desetiprocentní hranici. Například Xavier Baumaxa dosud vybral přes 27 tisíc na nové dvojalbum a najdete tu také projekt letního kina v Meet Factory, možnost přispět na speciální scénu pro Tata Bojs nebo multimediální show Beatles revivalu The Backwards, o přízeň veřejnosti usiluje i hra Infinitum a další projekty například z oblasti sportu. První desítky přispěvatelů už si sem cestu našly a jsme docela zvědaví, jestli se tuhle oblast podaří rozhýbat.

Pár úspěšných

I když se ale Hithit.cz rozjede, ne vždy je pouze lokální podpora dostatečná či vhodná. Proto jsme také důkladně prošmejdili historii Kickstarteru i Indiegogo, zda bychom našli alespoň nějaké důkazy o existenci crowdfundingu v Česku. A pár odvážných se skutečně našlo, přestože se zdá, že článků o Kickstarteru bylo na našem internetu stále napsáno mnohonásobně víc, než kolik projektů se téhle myšlenky reálně chytlo. Když zadáte heslo „czech“ do Indiegogo, zjistíte, že v přepočtu slušných 140 tisíc korun získala třeba u nás mediálně známá výprava žlutých trabantů do Jižní Ameriky. Nemalé emoce vzbudila také kampaň českých rodičů s cílem získat peníze na léčbu předčasně narozené holčičky jménem Francesca (rodina podle všeho žije na Gibraltaru) a tři tisíce dolarů se podařilo úspěšně vybrat na konci září.

Kromě toho lze najít pár hudebních projektů, například sbírku na nové album kapel The Prostitutes (vynesla 2000 dolarů) nebo LUNO (jen o pětistovku méně), či nějaký ten herní, jako hodně neúspěšný pokus o získání peněz na český překlad hry Infinity (pouze 25 dolarů). Občas jsou to i věci poněkud bizarní, jako třeba kampaň na cestu křesťanských roztleskávaček do Česka, jejíž popis bude asi pro běžného Čecha s vlažným postojem k jakékoliv víře poměrně zábavným čtením z jiného světa („I love cheerleading, but I love God more!“).

Obecně často najdete spíš zahraniční projekty, které se Česka nějak týkají, a to zejména na Kickstarteru, kde je bariéra pro vstup z Evropy poměrně velká. Překvapivě často podle všeho v zahraničí funguje crowdfunding jako způsob, jak získat peníze na letenky na vysněnou cestu, například pro studenty hudebních škol, kteří získají příležitost účinkovat na druhém konci světa – často právě v Česku. Hned několik projektů vytvořili také obyvatelé Texasu s českými kořeny, kteří jsou zjevně velice hrdí na svůj původ a rádi se bádání věnují například formou dokumentů. Z dalších zahraničních projektů nás ještě zaujal pokus o zfilmování Vodníka, pátrání po stopách české babičky, cesta za českými jeptiškami nebo BalconyTV Prague.

No, a to je v zásadě úplně všechno, co se týče českého crowdfundingu, přestože pár dalších kampaní nám nejspíš uniklo. Zrovna dlouhý seznam to není, ale nepochybujeme o tom, že začneme zbytek světa jako obvykle brzy dohánět. Rozhodně by se nám to líbilo. A pokud byste se snad rozhodli, že do toho půjdete, přečtěte si ještě pár rad z našeho návodu Jak pomocí crowdfundingu získat milion dolarů za den a poznejte také Mýty a fakta o crowdfundingu.

 

Diskuze k článku