Jak se pracuje ve Facebooku a jakou máte šanci se tam dostat

Pracovat ve Facebooku dnes rozhodně není špatná kariéra. Společnost sice není stará ještě ani deset let, přesto už vyhrává ankety o globálního zaměstnavatele roku, jako tu prosincovou od Glassdoors. A pokud lze soudit podle toho, co všechno svým zaměstnancům nabízí, je to skutečně práce snů.

Jak to víme? Tým Facebooku pro nabírání talentů uspořádal během středy Ask Me Anything na Redditu, stejně jako před pouhými pár dny Bill Gates, v lednu Arnold Schwarzenegger a během minulého roku třeba Obama nebo PSY. A díky tomu, že někteří uživatelé Redditu jsou zároveň také zaměstnanci Facebooku, byla diskuze poněkud živější než obvykle. Neodpovídali totiž jen lidé z náborového oddělení v čele s Willem Barnettem, ale také sami zaměstnanci. A tak se lze v příslušném vlákně o práci pro Facebook, o kultuře ve společnosti, o ochraně soukromí a samozřejmě také o přijímacím procesu a nárocích na zájemce dovědět nezvykle mnoho.

Soukromí uživatelů ve Facebooku nikdo nenarušuje

Nejprve k ochraně soukromí. O sociálních sítích se v současnosti často mluví v souvislosti s přijímáním nových zaměstnanců, kdy si personalisté kontrolují profily zájemců o práci a berou tyto informace v úvahu při svém rozhodování. V případě personálního týmu Facebooku je situace o to zajímavější, že na rozdíl od jiných zaměstnavatelů jde přímo o tu službu, kde jsou všechna data uložena. Využívá Facebook informace z profilů uživatelů v rámci personálních rozhodnutí? Podle všeho ne.

Zatímco jiní zaměstnavatelé někdy jdou tak daleko, že dokonce nutí zájemce o práci, aby přijali někomu ze společnosti žádost o přátelství, Facebook prý nic takového nedělá. Profily kandidátů nezkoumá buď vůbec, nebo jen do té míry, do jaké o sobě dotyčný sdílel informace veřejně. Podle jednoho ze zaměstnanců Facebooku dokonce existují několikanásobné pojistky pro zajištění ochrany soukromých údajů přímo v kódu důležitých procesů (doslova „there are huge privacy-aware coding abstractions, double and triple checks on per-edge and per-node privacy“), a pokud by se někdo pokoušel dostat k soukromým údajům kohokoliv z uživatelů, ať už v rámci náboru nových zaměstnanců, nebo pro jakékoliv jiné účely, pravděpodobně by takové počínání skončilo vyhazovem. Procesy, které chrání soukromí uživatelů, z celkového CPU výkonu Facebooku zabírají asi 10-20 procent, což svědčí o jejich důslednosti.

Jídlo, praní, volná pracovní doba, hrazená změna pohlaví

Nemluvilo se ale jenom o soukromí, na přetřes přišly třeba i zaměstnanecké benefity. Že velké technologické společnosti jako Google a Facebook na svých zaměstnancích nešetří právě co se týká benefitů, to není žádným tajemstvím, více se toho ale přece jen doposud vědělo o Googlu a jeho Googleplexu. Jak si vede Menlo Park?

Podle všeho se o své obyvatele stará velmi dobře, jak nám ostatně při naší nedávné návštěvě potvrdil i Jakub Vrána, jeden ze tří Čechů ve Facebooku. Krédem je tu pravidlo, aby zaměstnanci nemuseli řešit jiné starosti, než svou vlastní práci. Společnost se tak kompletně stará o stravování, přepravu, praní, zdravotní péči, hardware, technologie a další zařízení, připojení k internetu a také svým lidem nechává volnou pracovní dobu podle jejich vlastních potřeb. Významné jsou i rodičovské benefity – několikaměsíční volno při narození potomka, příspěvky na potřeby spojené s jeho narozením či placení dětské péče. Klasické dovolené Facebook ročně poskytuje 21 dní.

Otevřená atmosféra ve společnosti se týká i osobností jednotlivých pracovníků. Protože je Facebook z velké části závislý na hladké spolupráci všech svých lidí, je třeba, aby každý přijatý uchazeč byl naprosto bezproblémový pokud jde o komunikaci s ostatními. Na pracovní pohodu se klade důraz natolik, že ve Facebooku v podstatě neexistují nepřátelské výpady proti komukoliv, a to na jakémkoliv základě. Heslem dne je zde být autentický, protože společnost věří, že lidé, kteří mohou být sami sebou beze strachu, jsou spokojenější a díky tomu i výkonnější. Zcela tolerovány jsou i veškeré odchylky sexuální identity a orientace, ve Facebooku pracuje mnoho gayů i lesbiček, kteří to o sobě nijak neskrývají. Tento přístup jde dokonce tak daleko, že jako součást hrazené zdravotní péče Facebook nabízí třeba i změnu pohlaví.

Škola není potřeba, talent je nenahraditelný

A jaké má na kandidáty Facebook další nároky, kromě bezproblémové komunikace? Především, sociální síť na naprostou většinu pozic nevyžaduje nutně vzdělání. Jak píše Will Barnett, bylo by to koneckonců poněkud zvláštní, vzhledem k tomu, že samotný Mark Zuckerberg školu hotovou nemá. Výjimkou jsou některé právní, finanční a podobné pozice, kde se vyžaduje buď titul, nebo úspěšné absolvování vzdělávacího kurzu.

Jinak je ale Facebook na kandidáty velmi vybíravý a chce získat ty největší talenty, jaké vůbec lze najít. Kritériem nejsou ani tak studijní výsledky, které mohou snad hrát roli v některých specifických případech, kdy není podle čeho jiného si o člověku udělat dostatečnou představu. Jinak se zkoumá především motivace, praktické znalosti a dovednosti, a také hodnotové zaměření uchazečů.Velkým plusem jsou předchozí zkušenosti a samostatné aktivity, ze kterých Facebook nejlépe pozná, co si o uchazeči myslet. Předpoklady k jednotlivým pozicím jsou pak rozepsány na stránce věnované kariéře v největší sociální síti.

Směle do toho

Pro mnoho lidí bude dobrá zpráva, že nehledá zdaleka jen lidi, kteří umí programovat. Ještě zajímavější pak je, že hodně lidí, které společnost přijala, aniž by uměli napsat byť jen jednu řádku kódu, nyní jako programátoři ve společnosti pracují. Facebook se u každého svého talentovaného člověka snaží nalézt to, v čem by mohl jeho schopnosti a znalosti nejlépe využít, a v případě potřeby nemá problém jej naučit také něco nového, klidně úplně od začátku, pokud dotyčný souhlasí. Snad i proto personální tým mluví o tom, že sociální síť i v dnešních časech stále funguje z velké části jako startup.

Společnost vyhledává takové lidi, kteří jsou nejen schopní dělat svou práci na nejvyšší úrovni, ale také sdílí ideál otevřenějšího a propojenějšího světa, o který společnost usiluje, a který Mark Zuckerberg tak často veřejně zmiňuje. Heslo vyhlašované navenek prý přitom funguje i ve společnosti samé – Facebook nedělá služby, aby vydělával peníze, ale vydělává peníze, aby mohl dělat lepší služby.

Hlásit se do Facebooku tedy může prakticky kdokoliv, kdo o tuto práci má zájem, pokud si věří, že má čím zaujmout. Konkurence je ale veliká, ročně  do Facebooku chodí stovky tisíc životopisů, z nichž sociální síť do konce minulého roku vybrala jen asi 4600 svých současných zaměstnanců. Už to, že Facebook o těchto věcech mluví dokonce i na Redditu, ovšem napovídá, že by v inboxu životopisů rád viděl ještě mnohem víc.