Jak se povodeň žene českým Facebookem a Twitterem

Buďme rádi, že když jde o povodně, řešíme na sociálních sítích většinou ryze praktické informace nebo vtipy – na rozdíl od Turecka, kterému jsme se věnovali včera. I tak si ale rozhodně zaslouží pozornost otázka, kdo a jak se s nasazením sociálních médií dokázal či nedokázal při téhle nevítané příležitosti popasovat a čeho všeho jsme se zase od těch internetů dočkali.

Předně je třeba konstatovat, že jednoznačnými vítězi jsou sami uživatelé. Určitě nejsme sami, kdo ve svých feedech na Facebooku, Twitteru či poprvé výrazněji též na Instagramu má neustálý přísun originálních fotek a videí ze všech možných míst republiky, nabídek noclehu či pomocné ruky, výzev k pomoci na konkrétních místech, odkazů na užitečné zdroje, okamžitých odpovědí na dotazy o průjezdnosti určitých tras nebo dobře míněných varování. Takhle užiteční jsme si už dlouho nebyli a mnozí zjevně potlačili i svou touhu za každou cenu se vyjádřit.

Neplatí to bez výjimky, jinak by nejspíš nevznikly facebookové stránky jako Pražáci si povodně zaslouží (aktuálně 522 fanoušků) a Zakladatel „Pražáci si povodně zaslouží“ je kretén (258 fanoušků), ale i tak dobré. Ale co instituce? Tam už je to slabší a určitě není na škodu, že se Honza Řežáb na iHnedu zeptal, proč pro ně ještě Twitter není samozřejmostí (a v komentářích za to dostal pořádně vynadáno). Nebo alespoň ten Facebook – vždyť jediný oficiální účet, na který na svém webu odkazují hasiči (vyjma tří dílčích krajských profilů), je – ironicky – dosti svérázná stránka Neřešíš! Uhoříš.

Každopádně, pozitivní příklady aktivní práce, komunikace a spolupráce se rozhodně našly, ať už v podobě některých měst či městských částí, nebo třeba stránky Pražské integrované dopravy. Ta dokonce ani v téhle době nezapomněla spojit šíření užitečných informací s budováním engagementu – a obdivuhodné výsledky v počtu sdílení to skutečně přineslo.

Řada profilů také rychle změnila své profilové obrázky, aby zobrazovaly ty nejdůležitější kontakty informace, a neváhala tak porušit pravilo Facebooku o 20 procentech textu v cover fotografii. To jim ale rozhodně nevyčítáme, naopak jde o docela výmluvný signál směrem k Facebooku, že v tomhle ohledu jde dost možná o pravidlo nedomyšlené (jakkoliv může být částečným řešením připnutí příspěvku s daným obrázkem na vrch timeline).

Politika se nicméně dostala i sem a rozhodně nešlo jen o stránku nesoucí jméno čerstvě odvolaného primátora Bohuslava Svobody, který se očividně rozhodl udělat z povodní své velké téma. Větší či menší výměny si s magistrátem odbyly i jednotlivé pražské části, třeba kvůli zavřeným školám nebo opožděným dodávkám protipovodňových zábran.

Kromě toho ale nelze nezmínit ani reakce značek, kterých jsme nicméně zaregistrovali překvapivě poměrně málo (ale případně nás určitě doplníte). Některé se povedly více, některé méně, status Holmes Place už každopádně na jejich stránce nenajdete. Ostatně, bylo to poněkud samoúčelné…

Plus samozřejmě vzniklo pár zajímavých videí…

…a ani tentokrát se nepovedlo zabránit občasnému nechtěnému umístění reklamy, čemuž jsou tradičně vystaveny hlavně značky, které internet tapetují ve velkém.

Protože ale velmi podstatnou část sociálního povodňového obsahu tvoří podle očekávání obrázky, a nejpopulárnější jsou ty nevážné až znevažující, samozřejmě nemůžeme opomenout ani tyto příspěvky. Řada z nich si rychle připsala tisíce sdílení, tedy velmi pravděpodobně více, než jakékoliv seriózní povodňové zprávy…

Jinak je třeba říct, že Facebook z našeho pohledu stále zůstává při podobných událostech tím nezajímavějším sociálním médiem, byť je to částečně dáno stále omezenou základnou uživatelů Twitteru u nás a jen postupným pronikáním do širšího povědomí.

Hashtag #povodne sice dokázal přinést zajímavý přehled o dění, téma ale zabírá až příliš široce a není to ideální zdroj rychlých užitečných informací v lokálním měřítku. Tento problém neřeší ani jinak velmi dobře fungující účet @CT24zive a některé další. Přítomnost místních samospráv zde citelně chybí, a jelikož ani účty velkých institucí jako @Policie_CR nebo @vnitro se zrovna nepřetweetovaly, Twitter zatím primární krizovou sociální není.