Jak se letos změní chytré telefony a jejich uživatelé

Společnost pro výzkum trhu Forrester Research připravila prezentaci, která shrnuje základní poznatky a předpovědi ohledně vývoje mobilních zařízení v letošním roce. Jde tedy o mobilní zařízení jako celek, hlavní důraz je však kladen na chytré telefony. A jaké předpovědi to jsou?

Méně aplikací, více dat

Chytré telefony budou cenově dostupnější pro běžné uživatele, kteří si je také začnou v mnohem větší míře pořizovat. Tito noví uživatelé budou zřejmě používat méně aplikací než early adapteři, budou však o to náročnější na data od zavedených služeb jako je YouTube a jiné mediální webové stránky. To nejsou nejlepší zprávy pro App Store a Android Market, ale ani pro poskytovatele připojení.

Tříštění operačních systémů

Segmentace operačních systémů, o které se v poslední době mluví například v souvislosti Android OS, bude pokračovat. Zatímco iPhone a Android jsou populární v USA, Symbianu patří a ještě bude patřit Evropa a Afrika. Na trhu budou rozmanité verze operačních systémů a přístrojů, z čehož vyplývá především to, že náklady na vývoj, udržování a podporu globálních aplikací napříč platformami zůstanou vysoké.

Boj aplikací s internetem

Tento bod úzce souvisí s těmi předchozími. S vysokými náklady a obtížnou zasažitelností jednotlivých platforem studie předpovídá, že část profesionálních vývojářů aplikací přesune svou pozornost ke klasickým internetovým produktům, což by měl ještě podpořit příchod HTML5. Tento trend by měl posílit i již zmíněný příliv nových zákazníků, méně orientovaných na aplikace.

Tablety jsou oficiálně mobilní

Uživatelé v uplynulém roce přijali tablety, e-čtečky a další multimediální zařízení velmi kladně. Forrester se proto rozhodl oficiálně začlenit tato zařízení do stejné kategorie jako telefony pod jednotným označením „mobile“.

Boom mobilního marketingu

Mobilní marketing v roce 2011 bude vzkétat. V roce 2011 utratí marketéři na mobilních zařízeních přes miliardu dolarů za bannerovou a vyhledávací reklamu. Lidé budou totiž aktivně hledat zboží, objednávat slevové nabídky nebo plánovat dovolené. To je dobrá zpráva hlavně pro Google a jeho smrtící kombinaci Android – AdMob.

Rozvoj NFC

Technologie Near Field Communication umožňující bezdotykové platby mezi telefonem a platebním terminálem se dočká rozvoje potřebné infrastruktury. Většího rozšíření se dočkají i QR kódy a augmentovaná realita, i díky většímu začlenění přímo do mobilních systémů. Faktem nicméně je, že stejně jako loňský rok, i ten letošní bude pro všechny tyto technologie stále hlavně testovací.

Více mikroplateb

Trend jednoduchých příležitostných her, které si uživatelé v poslední době oblíbili a jejichž symbolem se stali třeba Angry Birds, bude i nadále vzkvétat. Předplatné, mikrotransakce a platby uvnitř aplikací by měly více expandovat také do oblasti hudby a zpravodajství.

Povyk kolem 4G

Pokud jde o halasně ohlašovaný příchod 4G sítí, podle Forrester Research se projeví spíše všeobecný hype než technologie samotná. Za příklad dává příchod 3G sití, které byly s velkou slávou spuštěny v Evropě a ve Spojených státech už v roce 2003. I poté ale trvalo téměř sedm let, než alespoň polovina telefonů byla schopna s 3G pracovat (o pokrytí nemluvě). Ani letošní nabídka 4G přístrojů nebude nijak oslnivá.

Mobilní zákazníci

Firmy v sektoru služeb, zejména v oblasti cestovního ruchu, ale nejen tam, budou investovat nemálo peněz do mobilních služeb pro zákazníky. A také do toho, aby zákazníky naučily využívat jejich plný potenciál. Pomůže jim to snižovat náklady i navýšit zájem o jednotlivé služby. Mobilní zařízení se tak víc než kdy dřív stanou pevnou součástí firemní strategie.

Via eWeek