Kampaně na LinkedIn v Česku? Strach a hledání jehly v kupce sena. Přitom síť používá už půl milionů Čechů

Když se v tuzemsku mluví o marketingu na sociálních sítích, myslí se téměř výlučně Facebook, výjimečně Twitter nebo YouTube. Co ale ale o LinkedIn? Jak ho firmy a marketéři pochopili a zadařilo se vůbec někomu něco upéct? Tady jsou příklady z tuzemska a inspirace ze zahraničí.

Síť, na které je aktuálně už víc než půl milionů Čechů (podle nastavení LinkedIn Ads), marketéři bez mrknutí oka v zásadě ignorují. Přitom na LinkedIn najdete minimálně v desetitisících ty nejžádanější věkové skupiny. Jenže málokomu se daří je na této platformě oslovit.

linkedin cílová skupina

„Osobně jsem vůči reklamě na LikedIn dost skeptický, hlavně z důvodu složení uživatelů. Čím dál tím víc lidí tvoří profily, které jsou ale neaktivní, neúplné a LikedIn používají hlavně z mobilních zařízení, kde jen potvrzují kontakty,“ vysvětluje svůj postoj k sociální sítí Michal Dragan, který se s titulem Social Media Marketing Specialist v Chilli Business Solutions LinkedIn zabývá.

Má za sebou řadu přednášek na toto téma, speciálně ke své odpovědi pro Tyinternety pak na internetu zveřejnil jednu ze svých prezentací (děkujeme).

Pokud už se někdo v Česku nebo na Slovensku do kampaní pustí, většinou podle Dragana nejde hovořit o čistých reklamních formátech. Jde spíš o ne příliš povedené akce prostřednictvím jednotlivých profilů.

„Jsou to kontakty, které hned po potvrzení posílají svojí nabídku služeb, což já osobně beru jako čistý spam. Ze spousty z nich je vidět, že jsou posílány hromadně, často i vlastní konkurenci,“ vysvětluje.

Desítky obrýlených zákazníků

„Úspěch je jen v případě, že se jedná o specifické produkty nebo služby. Potenciál vidím v návaznosti na konference a obchodní aktivity a práci s osobními profily,“ říká Jan Podzimek z agentury Pria. Ta si vyzkoušela na LinkedIn strategii pro společnost Gemini. Tedy kampaň, která se podle našeho pátrání v tuzemsku jako jediná prezentuje úspěchem.

Pria se s Gemini rozhodla na síti šířit povědomí o značce a svém primářovi MUDr. Stodůlkovi. Vytvořila proto profil pro sebe i pro něj. Díky akci se na samotné síti chlubí více než 500 spojeními s měsíčními náklady pod 10 tisíc korun. Mimo ni hovoří o tom, že jen díky kampani klinika získala měsíčně dva až osm nových pacientů a reálné přínosy se šplhaly na 240 tisíc korun. Přitom sehnat solventní klienty pro oční kliniku není jednoduché: cena oční operace se pohybuje mezi 20 až 50 tisíci korunami.

linkedin gemini stodůlka

Firemní profil kliniky publikoval dva až tři příspěvky týdně. Osobní profil byl sice připravený pro primáře, sám ho ale neřídil. Jeho správa byla v rukách zaměstnanců agentury. Ti budovali kontakty a posléze rozesílali zprávy spojené s nabídkou slevy na operaci očí, týdně žádali o 30 až 40 spojení a stejný počet zpráv s nabídkou poslali i do inboxu.

Výhoda na LinkedIn? Podle tvůrců kampaně jsou na síti lidé s nadprůměrnými příjmy, dají se selektovat podle pozic a z jejich profilového obrázku je navíc vidět, jestli nosí brýle. Ti pak mohli dostat zprávy typu: „ Vidím, že máte brýle, pracuji jako primář očního centra a v případě potřeby bych Vám rád poradil. Stodůlka.“

Celá kampaň zaměřená na prodej trvala asi čtyři měsíce. Teď už sice neběží, aktuálně ale doktor Stodůlka s profilem pracuje, podle Jana Podzimka už spíš po stránce šíření odborných výstupů na ostatní lékaře a partnery ve světě.

Jaké byly tedy podle tvůrců výhody této sítě? „Jako klíčová vidím data, která se dají z LinkedIn načerpat, tato data jsou většinou s nějakým osobním kontextem. Lze je zajímavě využít např. pro FB Custom Audience a další taktiky,“ doplňuje Podzimek.

Jde to ztuha

Ne každé zapálení pro tuto síť se setkává s adekvátní reakcí, natož s potřebnou výdrží. Před rokem spustila tuzemská Axa na LinkedIn interaktivní poradnu „Průvodce vaší finanční budoucností„. Chtěla díky ní (kromě upozornění na sebe) zvyšovat finanční gramotnost veřejnosti a fungovat jako osobní poradna. Přichystala k ní experty s tím, že budou zájemcům radit.

Jenže o rady příliš zájmu nebylo: teď je profil opuštěný a poslední aktivita se na něm odehrála před osmi měsíci. Axa neuvedla, kolik času síti věnovala ani to, jestli se to vlastně vyplatí – prý nemá k dispozici data, která by měla vypovídající hodnotu.

linkedin axa

Společnosti v tuzemsku tak častěji zůstávají u obvyklého firemního profilu, který funguje především ve chvíli, když odkazuje na firemní blogy a občas nabízí práci. Lépe jsou na tom firmy, které se alespoň částečně dotýkají IT – třeba Seznam má na LinkedIn asi 2,8 tisíce fanoušků, Alza kolem 1200. Mall, který se o svůj profil vůbec nestará, pak 670. Výrazně lépe je na tom ČSOB, která se může pochlubit skoro 4,5 tisíci sledujícími (asi polovinu z nich síť vyhodnocuje jako zaměstnance). Do kampaní a zvláštních profilů se ale firmy nehrnou.

Podle Podzimka se přesto dají ke kampaním na síti přesvědčit, nutností je ale kvalitní nápad. „Nicméně kvalitně připravených návrhů je opravdu málo. Většinou je to takové plácnutí do vody, ze kterého nic moc není,“ doplňuje.

S LinkedIn tak teď agentura pracuje hlavně v souvislosti s vlastními business aktivitami. „Obecně kampaně na LinkedIn žádají součinnost osobních profilů, z toho plyne časová a koordinační náročnost,“ vysvětluje. Takže sám dodává, že agenturám ani firmám se do celé akce příliš nechce.

Trocha zahraniční inspirace

Ani v zahraničí se kampaním na LinkedIn firmy často nevěnují. Přesto to jde. Když se nějaká povede, dokáže zaujmout daleko za hranicemi původní země. Tak jako postup Volkswagen, který po uživatelích chtěl, aby si aktualizovali profil na síti. Čím víc vyplněný, tím víc bodů mohli získat. Z Nizozemska se kampaň rozšířila po celém světě.

 

Další inspirativní strategii zvolila opět holandská PwC, která na síti vytvořila přímo hru.

 

Zajímavý přístup pak skýtá samotná LinkedIn kampaň na LinkedIn. Akce s názvem The Man Who Made his Own Luck byla cílená na pracovníky v londýnských mediálních agenturách a upozorňovala tak na síť i offline.

 

Diskuze k článku