Jak pomocí crowdfundingu získat milion dolarů za den

Dovolím si tímto navázat na svůj předchozí článek o mýtech a faktech o crowdfundingu, který již některé problémy a zkreslená očekávání ohledně skupinového financování nastínil. Ve firmě Maintop Businesses se crowdfundingu již nějakou dobu věnujeme, především v souvislosti s financováním startupů. Společně s americkým partnerem připravujeme projekt Open Startups, který by měl zdarma pomoci začínajícím podnikatelům propracovat svůj nápad až do fáze, kdy je atraktivní pro crowdfundingové financování.

Právě podnikatelské myšlení je tím chybějícím prvkem, který odlišuje úspěšné crowdfundingové projekty od těch neúspěšných. Lidé často chápou crowdfunding spíše jako charitu než jako produkt, který je potřeba správně marketingově koncipovat a dostat mezi lidi, tedy zákazníky. Rád bych na příkladu Double Fine Adventure (momentálně už přes 1,7 milionu dolarů) ukázal, v čem tkví jejich úspěch, a inspiroval tak všechny, kteří hledají způsob, jak pomocí crowdfundingu zafinancovat své kreativní dílo, společensky prospěšný projekt či přímo startup.

1. Přistupujte ke crowdfundingu jako k produktu

Crowdfundingové projekty fungují v převážné většině na principu odměn. Přispějte nám a my vám za to dle výše vašeho příspěvku dáme exkluzivní „dárek“.  Pokud není vaše poslání natolik silné, že by lidé přispívali jen díky pocitu pomoci, musíte jim nabídnout za jejich příspěvek patřičnou protihodnotu. Ve většině případů je chybou uvažovat nad crowdfundingem tak, že lidé jen tak ze soucitu dávají peníze. Musíte jim nabídnout produkt, který má pro ně skutečnou hodnotu a který si od vás kupují.

Právě toto velmi dobře pochopili tvůrci Double Fine Adventure. Již za příspěvek 15 dolarů slibují v budoucnu možnost stáhnout si hru zdarma. Vyšší příspěvky pak odměňují možností nahlédnout prostřednictvím „tajného“ filmového dokumentu do zákulisí příprav, být v titulcích nebo přímo zasahovat do rozhodování o vývoji hry. Pro velký počet lidí jsou tyto odměny lákavé a jsou za ně ochotni dávat peníze.

Tvůrci si tím samozřejmě částečně snižují budoucí zisk (prodávají hru pod cenou), ale zároveň se jim tím podařilo získat přes milion dolarů (a peněz stále přibývá) ještě před napsáním prvního řádku kódu. Výhodu v tomto případě mají nehmotná kreativní díla, u nichž jsou náklady na odměny velmi nízké a lze je snadno škálovat.  Za každé další stažení hry přispěvatelem firma neplatí vůbec nic. I filmový dokument o hře se natočí jen jednou, podobně jako online platforma pro diskuze o dalším vývoji hry.

Rada první: Vizuálně i obsahově propracujte svůj projekt tak, aby vypadal opravdu sympaticky a lákavě. Při promýšlení stránky projektu přemýšlejte nad myšlenkovými pochody návštěvníků. Pokud nejste schopní v počáteční fázi mnoho ukázat a nemáte potřebnou důvěru (na rozdíl od zavedené firmy Double Adventures), zvažte rozdělení crowdfundingové kampaně na dvě části. První sbírku použijte na vytvoření pilotní verze, kterou budete moci předvést ve druhé sbírce na dokončení projektu. Přemýšlejte nad tím, jestli prostřednictvím odměn skutečně nabízíte hodnotu pro zákazníky. Ptejte se lidí kolem sebe, jestli by za dané odměny byli ochotní zaplatit. Nabídněte přispěvatelům možnost smysluplného a zábavného zapojení do projektu. Ujistěte se, že náklady na jednotlivé odměny jsou velmi nízké a můžete je snadno škálovat.

2. Pokud ještě nejste slavní, staňte se jimi

Na rozdíl od všeobecně přijímaného mýtu, crowdfundingové platformy jako Kickstarter zprostředkovávají pouze technickou realizaci plateb. S propagováním vaší sbírky vám téměř nijak nepomohou. Jen mizivé množství projektů se dostane na titulní stránku, kde existuje alespoň nějaká šance, že si vás někdo cizí všimne. Propagaci budete muset udělat vlastními silami. Chcete-li opravdu získat větší peníze pomocí crowdfundingu, bez silné pozice v sociálních sítích a médiích se neobejdete.

Velkou část crowdfundingového úspěchu Double Fine Adventure má na svědomí zapojení Tima Schafera, slavného tvůrce počítačových her z devadesátých let (např. Monkey Island nebo Psychonauts). Sama jeho přítomnost zajistila pozornost médií a dodala na důvěryhodnosti celému projektu. Mediální vlna kolem raketového nárůstu přispěvatelů už byla jen sekundární.

Rada druhá: Pokud ještě sami nejste slavní, přesvědčte někoho slavného, aby se k vám připojil. Pokud nikoho takového nemůžete najít, vymyslete způsob jak se slavnými stát. Zářným (i když ne crowdfundingovým) příkladem je Slovák Filip Šanta, kterému se podařilo ze dne na den dostat se do světových médií jen díky originálnímu nápadu. Dejte novinářům velmi dobrý důvod, proč by o vás měli psát. Oni budou. Sami ale také budete muset být v propagaci skutečně aktivní, zvláště v počátku ve vašich vlastních kruzích.

3. Nikdy nezačínejte kampaň na nule

U crowdfundingu obdobně jako jinde platí, že se lidé rádi nechávají strhnout davem. Jen velmi málo lidí bude chtít být těmi prvními, kdo přispěje – ale byli by bývali přispěli, pokud by byla sbírka více naplněná. Tito lidé se k vašemu projektu málokdy znovu vrátí v době, kdy už by pro ně byla hranice přijatelná. Uvádí se, že zlom obecně nastává kolem 70 %. Jakmile je cílová částka naplněna na 70 %, začínají teprve přispívat zcela cizí lidé. Tato hranice se dá snížit výše uvedenými radami, ale pod 30 % se dostává jen velmi těžko.

Kdo z prvních přispěvatelů Double Fine Adventure je nějakým způsobem spojen s vývojovým týmem, to se dá momentálně zjistit obtížně. Předpokládám však, že se tvůrci této osvědčené rady drželi.

Rada třetí: Peníze, které investujete do projektu vy nebo vaši kolegové, prožeňte přes crowdfundingovou platformu, abyste posunuli psychologickou hranici výše. Začínejte propagovat svůj projekt u známých, u kterých je větší šance, že vám přispějí, a až pak teprve propagujte projekt hromadně v médiích a sociálních sítích. Čím více bude sbírka naplněna v době, kdy budete oslovovat obecnou veřejnost, tím lépe.

Co vy, přemýšleli jste někdy o crowdfundingu svého projektu? Máte sami zkušenosti? Dejte vědět v komentářích, je to shodou okolností téma, které mě zajímá :-).

 

Autorem článku je Michal Hudeček, jednatel firmy Maintop Business a autor konceptu webové režie. Dostihnete ho třeba na Twitteru pod účtem @michalhudecek.