Jak na facebookové hashtagy – první tipy a triky

S uvedením hashtagů na Facebooku přibyl velmi praktický nástroj nejen pro marketéry, ale i pro všechny běžné uživatele. Nezávisle na tom, zda sociální síť používáte pro ukrácení volného času, nebo jako kanál pro marketingovou komunikaci, hashtagy jsou funkce, která vám přijde vhod.

Jak hashtagy fungují?

Hashtagy lze přidat k libovolnému příspěvku na Facebooku, u něj se pak objeví ve formě klikatelného odkazu. Při poklepání na hashtag se zobrazí stream všech příspěvků, které daný hashtag obsahují. Stream se zobrazí přes stávající stránku podobným způsobem, jakým se zobrazují fotografie. Nemusíte se proto bát, že by vás kliknutí odvedlo pryč od obsahu, který si právě prohlížíte.

Abychom byli úplně přesní, neobjeví se stream všech příspěvků s daným hashtagem, ale pouze těch, které vám dovoluje vidět jejich nastavení viditelnosti. Uživatelé tedy uvidí příspěvky publikované veřejně a ty příspěvky, u nichž patří do zvoleného publika.

Co to komu přináší? Řadovým uživatelům to dává možnost vidět snadno a přehledně na jednom místě všechny příspěvky, které obsahují daný hashtag. Jinými slovy, uvidí takto všechny příspěvky, které se týkají určitého tématu, které je zajímá.

Pro správce stránek, marketéry, podnikatele a osobnosti veřejného života to znamená možnost dostat své příspěvky k těm, kdo se o jimi probíraná témata zajímají. A to zcela zdarma a bez toho, aby o nich uživatelé či jejich přátelé kdy předtím slyšeli.

Jako vždy na Facebooku a potažmo všech sociálních sítích, i zde ale platí, že lze věci pojmout za špatný konec. Skvělý nástroj lze použít špatně a ve výsledku si tím ještě uškodit. Dobrá zpráva je, že na to nejsme sami. Své si totiž k hashtagům řeklo i několik sledovaných profesionálů facebookového marketingu, a my se ke dvěma z nich obrátíme o radu.

5 pravidel od Jona Loomera

Prvním, jehož doporučení nás zaujala, je Jon Loomer. Ten se hashtagům před několika dny věnoval na svém blogu. Prozatím podle prvních dojmů sepsal 5 základních rad, jež se dají shrnout takto:

1. Nepoužívejte jich příliš: Všeho moc škodí, a to stejné platí i u hashtagů. Ideální volbou je použít jeden jediný hashtag, a to ten, který tematické zaměření příspěvku nejlépe charakterizuje. V odůvodněných případech lze použít hashtagy i dva, víc než to by ale mělo být naprostým tabu. Příspěvek to zbytečně znepřehledňuje, a přidaná hodnota vhodně zvolených hashtagů se tím do značné míry vytrácí.

2. Myslete na přidanou hodnotu: Toto pravidlo souvisí s předchozím. Používat jeden, maximálně dva hastagy na příspěvek totiž znamená, že často budete muset pečlivě volit, k jaké variantě se přiklonit. Zvolený hashtag by měl být s příspěvkem natolik provázaný, aby pro čtenáře sloužil jako vodítko k tématu, které ho zajímá. Středobodem rozhodování by měla být přidaná hodnota pro uživatele.

3. Nepište je příliš dlouhé: Hashtagům škodí nejen to, když je jich příliš, ale také to, pokud jsou příliš dlouhé. Činí je to nepřehlednými, znepřehledňuje to příspěvky a ve výsledku to snižuje jejich pozitivní efekt. Hashtagem by měl být výraz, který se snadno čte a rychle zapamatuje. To jej totiž činí ještě mocnějším nástrojem.

4. Speciální symboly nefungují: Nesnažte se do hashtagů vkládat speciální symboly či mezery. Hashtagy je nepodporují, takže v místě takového symbolu Facebook automaticky hashtag ukončí a použije jen jeho předchozí část. Jedinou výjimkou je znak „_“, ten v hashtagu použít lze, je ale třeba zvážit, zda neuškodí jeho přehlednosti.

5. Populární vs. cílený: Budou stránky zneužívat populární hashtagy, aby svoje příspěvky zviditelnily? Odpověď je zřejmá již předem, zaručeně ano. Je ovšem třeba zvážit, zda takový přístup je efektivní. Pokud se budeme držet pravidla jednoho až dvou hashtagů, bude obvykle lepší vybrat takový hashtag, kterým nejefektivněji oslovíte svou cílovou skupinu uživatelů. Výsledky by to mělo přinést lepší, než snažit se využít populárního hashtagu, který používá každý, přes který ale dost možná stejně neoslovíte relevantní uživatele a navíc váš příspěvek neobyčejně rychle zapadne v přívalu ostatních do historie.

Mari Smith: Každý hashtag má svou URL adresu

Hashtagy se zabývala i Mari Smith, a to hned dvakrát. Poprvé hned při jejich uvedení zveřejnila několik základních informací, později se zabývala i souvislostmi hashtagů a ochrany soukromí na největší sociální síti. Vybíráme několik informací a doporučení, které rozhodně přijdou vhod:

  • každý, kdo již má hashtagy aktivované, je uvidí jako klikatelné odkazy; vyplatí se proto hashtagy používat, i pokud je snad sami zatím aktivované nemáte, pro ostatní uživatele totiž budou fungovat i pokud pro vás nikoliv
  • vyplatí se je používat i při publikaci přes mobil, kde prozatím nejsou podporovány, jednoduše proto, že budou fungovat pro všechny uživatele, kteří daný příspěvek uvidí z desktopu
  • každý hashtag má svou vlastní URL adresu s nástrojem pro publikování příspěvků na jejím vrcholu
  • hashtagy lze vyhledávat přes políčko pro vyhledávání v horní liště Facebooku
  • hashtagy fungují u všech příspěvků, včetně příspěvků ve skupinách a událostech, a také u komentářů k těmto příspěvkům
  • u příspěvků obsahujících hashtag se uplatní nastavení soukromí, neveřejné příspěvky tedy i na stránce hashtagu uvidí pouze ti, kdo k tomu mají práva
  • i hashtagy u neveřejných příspěvků ale při kliknutí zobrazí stránku se všemi pro uživatele viditelnými příspěvky s daným hashtagem, včetně veřejných příspěvků

A nakonec jedno drobné doplnění za nás. Při volbě vhodného hashtagu doporučujeme věnovat čas průzkumu toho, k jakým typům příspěvků ostatní uživatelé a stránky daný hashtag připojují. Díky prohlédnutí feedů těch hashtagů, které zvažujete pro svůj příspěvek, snadno zjistíte, do kterého feedu tento příspěvek zapadá nejlépe. Tím také rychle odhalíte, kde má největší šanci najít si vděčné publikum. Mezi variantami, které se vzájemně obsahově překrývají (například #fbmarketing a #facebookmarketing) vám pomůže identifikovat tu používanější, kterou preferuje většina ostatních uživatelů.

Právě dostat příspěvek k publiku, které zaujme, a které tím pádem zaujme i vaše stránka, činnost či vy samotní, je koneckonců hlavním posláním hashtagů z pozice marketéra či správce stránky. Jejich využití by proto vždy mělo zohledňovat co nejefektivnější dosažení tohoto cíle. K tomu nakonec mají ambici sloužit i všechna dříve zmíněná pravidla, doporučení a rady. Doufáme, že tuto svou ambici alespoň částečně naplní a s efektivním použitím hashtagů vám pomohou.