Jak české a světové firmy komunikují s fanoušky na LinkedIn

Podle českých SocialBakers má v Česku LinkedIn už téměř 225 tisíc uživatelů, což znamená penetraci 2,19 procenta a 43. místo na světě, hned za Thajskem s Ukrajinou a o příčku nad Maďarskem. Další česká služba ZoomSphere zase teprve nedávno začala nabízet přehled nejsledovanějších značek na LinkedIn podle jednotlivých států. Ideální příležitost porovnat, jak ke komunikaci s fanoušky přistupují firmy s největším počtem fanoušků v Česku a ve světě.

Firmy s největším počtem fanoušků v Česku:

Firmy s největším počtem fanoušků ve světě:

Jak si vedeme v Česku

Důkladně jsme prošli LinkedIn profily všech těchto firem a na první pohled je jasné, proč je LinkedIn u nás považovaný za Popelku. Firmy u nás se k němu totiž tak i chovají. Pokud už tu nějaké příspěvky najdeme, většinou jde o pouhá sdělení týkající se nových posil a jimi zastávaných pozic v dané firmě. To je bezpochyby dobrý začátek, ale nestačí to.

Výhradně k tomuto účelu používá LinkedIn drtivá většina značek z první české desítky – Grafton Recruitment, Pedersen & Partners, AVG, Zentiva, ČSOB, Czech Airlines a Private. Informace o nově obsazených strategických pozicích nebo členech vedení na profesní sociální síť určitě patří. Když už ale firma tyto informace prostřednictvím LinkedIn zveřejňuje, mohli by se uživatelé dozvědět také třeba o nově otevřených výběrových řízeních. Podobné příspěvky ale najdeme jen u KIT Digital, Inc.

Některé sociálně velké značky pak se svou na české poměry početnou uživatelskou základnou na LinkedIn nekomunikují vůbec. Příkladem je firma Atelier L, která se svými 2370 fanoušky českému žebříčku vévodí. Na její zdi podobně jako na zdi GE Money Bank nenajdeme směrem k uživatelům jediné sdělení.

Za zmínku také stojí, že jedinými dvěma značkami z českého top ten, které zde svým fanouškům popřály k loňským Vánocům, byly společnosti Grafton Recruitment a KIT Digital, Inc.

Právě KIT Digital, Inc je z celého českého žebříčku zdaleka nejaktivnější. Zatímco další zmíněné firmy vloží v průměru kolem tří příspěvků měsíčně, KIT jich má za poslední měsíc hned patnáct. Kromě informací o nových posilách zde najdeme příspěvky velmi různorodé – velmi často jde o odkazy na články související s činností firmy nebo konkrétní firemní aktuality (účast na konferenci, nový produkt, nová spolupráce). Nebo výzvu, aby se uživatelé přidali k firmě i na Facebooku.

Zatímco studií na téma ideální frekvence přispívání na Facebooku už vznikla spousta, o LinkedIn toho zatím moc nevíme. Tedy kromě toho, že na homepage svého profilu většina uživatelů zabloudí jen občas, zejména v zemích jako je Česko. Někdo z toho může vyvodit ten závěr, že tedy stejně nemá smysl přispívat, optimističtější variantou je ale ta, že vyšší frekvence přispívání tím pádem málokoho odradí a spíš zvýší šanci se s uživateli „potkat“.

Ve světě je všechno jinak

Po prohlédnutí profilů firem ze světového žebříčku je ihned zřejmé, že zde má LinkedIn mnohem významnější slovo. Firmy se světovou působností dbají na propagaci své značky skrze tuto profesní sociální síť mnohem více, než firmy s českou základnou. Není divu, zejména ve Spojených státech je postavení LinkedIn v určitých oblastech (například kolem startupů) velmi silné. A jak se říká, proč něco vymýšlet, když už to v zahraničí vymysleli a stačí se dívat.

U všech světových zástupců v první desítce můžeme říci, že přispívají na svou zeď pravidelně, a to několikrát týdně, někdy i několikrát denně. Pozorujeme zde stejný trend jako na českých stránkách – všechny firmy zde informují své fanoušky o nových posilách. Na rozdíl od českého žebříčku ale v první světové desítce najdeme jen jedinou společnost, která LinkedIn používá výhradně za tímto účelem – Accenture.

Profilové zdi všech ostatních firem jsou mnohem pestřejší, hemží se to zde nejrůznějšími aktualitami i odkazy na zajímavé články. Udělejme si pro ilustraci malý přehled různých druhů informací, které na světových LinkedIn stránkách najdeme. Třeba to jednou bude mít smysl i u nás, alespoň pro ty největší, od kterých se tak trochu očekává udávání trendů, byť jsou stonásobně menší než jejich zahraniční vzory. Možností je spousta a zveřejňovat je možné třeba…

…informace o činnosti firmy (př. Apple):

…odkazy na zajímavé firemní patenty (př. IBM):

…informace ze společenského dění ve firmě (př. Oracle):

…nejen nabídky práce, ale také stáží pro studenty (př. Microsoft):

…informace o účasti firemních zástupců na konferencích (př. HP):

…informace o pořádání soutěží (př. Dell):

…často také podněty k diskuzi (př. Delloitte):