Jak bude fungovat mobilní reklamní síť Facebooku

Plány Facebooku na mobilní reklamní síť jsou potvrzeny, sociální síť ji skutečně představí tuto středu na vývojářské konferenci f8. Víme to díky Johnu Constinovi z TechCrunche, díky němuž navíc nemusíte až do středy čekat na detaily. Constinovi se totiž povedlo od svých zdrojů většinu informací získat již nyní.

Především zjistil název novinky, reklamní síť se bude jmenovat Facebook Audience Network. Nabízet bude základní bannerové reklamy, to ale nebude vše. U mobilních aplikací, které budou dostatečně populární mezi uživateli a budou nabízet dostatečně velké množství reklamního prostoru, bude Facebook podporovat i speciální reklamní formáty, ušité těmto aplikacím přímo na míru. Půjde tedy o reklamní formáty pro dané aplikace víceméně nativní, odpovídající jejich uživatelskému rozhraní a funkcím.

Všechny tyto reklamy budou nabízet cílení podle informací, které o uživatelích má Facebook k dispozici. Uživatelé se zpravidla z Facebooku vůbec neodhlašují a jsou do něj zalogovaní neustále. To reklamní síti umožní, aby o každém uživateli věděla tolik detailů, kolik o sobě Facebooku řekl, včetně řady jeho zájmů, lokace, věku či vzdělání. Alespoň teoreticky samozřejmě bude možné i jakékoliv jiné cílení, které Facebook nabízí na svém webu a ve svých aplikacích. Využití metod jako Custom Audiences, Lookalike Audiences či retargetingu s pomocí cookies nicméně není pro chystanou reklamní síť zatím potvrzeno, i když je vysoce pravděpodobné.

Více prostoru znamená více peněz

Facebook dodá vydavatelům aplikací a mobilních webů inzerenty a cílení, vydavatelé zajistí reklamní prostor a Facebooku za zprostředkování nechají podstatnou část ceny zaplacené inzerentem.

Pro sociální síť to znamená velký krok vpřed. Její největší současné omezení totiž tkví v tom, že uživatelům reklamu zobrazuje pouze na svém webu a ve svých aplikacích. Protože uživatele touto reklamou nechce zahltit, je objem reklamy omezen tím, kolik času Facebooku uživatelé věnují. Reklamní síť ovšem Facebooku umožní vydělávat na základě dat, která o uživatelích má, i mimo prostor svých vlastních služeb. Tím se pro sociální síť výrazně zvyšuje strop potenciálních příjmů, kterých může z reklamy dosáhnout.

Na to, aby Facebook s novinkou vydavatele zaujal, mu přitom stačí zařídit jim vyšší příjmy než ostatní reklamní sítě, které přicházejí v úvahu. Právě s tím by měla pomoci data, která má Facebook k dispozici o svých uživatelích, a schopnost uživatele při každé návštěvě v rámci reklamní sítě přesně identifikovat. Tím by měla být zaručena z pohledu uživatelů velmi relevantní reklama, za kterou by inzerenti měli být ochotni zaplatit více, než za reklamu cílenou s menší přesností.