Interview se Zuckerbergem: Co Facebook plánuje a proč

Jedno téma se prolínalo celým interview, jak ostatně již vyplývá už ze včerejšího článku o prvním připravovaném sociálním telefonu. Tímto tématem je horizontální strategie Facebooku v mobilní oblasti. Facebook chce poskytnout „sociální vrstvu“ napříč celým mobilním internetem a pro všechny systémy a výrobce, nikoli vytvořit vlastní sociální telefon, se kterým by současným hráčům konkuroval. To, a také proč jsou vlastně mobily tak důležité a jaké jsou největší překážky realizace odvážných plánů, byla hlavní témata půlhodinového rozhovoru.

Začněme hezky od začátku. Proč zrovna mobilní internet? Nestačí Facebooku narůstající dominance na webu? Odpověď je dle Zuckerberga nasnadě – k webu má přístup pouhých 1,5 miliardy lidí, zatímco mobilní telefon bude brzy mít každý a není daleko doba, kdy všechny tyto telefony budou smartphony. A smartphony jsou závislé na aplikacích.

Sociální je novým předpokladem úspěchu aplikací

Podceňovat sílu, kterou má prvek socializace u aplikací je podle Marka Zuckerberga velká chyba. „Základní věc, kterou jsme se naučili při budování sociálních aplikací, je to, že jakákoliv aplikace je lepší, pokud je sociální a sdílíte ji se svými přáteli. Během příštích pěti let očekáváme v tomto ohledu opravdu velké změny,“ říká šéf Facebooku a jako příklad dává jak základní aplikace Facebooku jako fotky a události, tak developery sociálních her v čele se Zyngou. „Je skutečně zajímavé porovnat Zyngu a tradiční herní společnosti. Zynga je momentálně o hodně efektivnější. Takhle přesně to vypadá, když se vám mění model.“

Mobilní oblast má ještě jednu velkou výhodu. Na rozdíl od webu, kde lze aplikaci učinit sociální buď automaticky (funkce známá jako Instant Personalization), nebo se uživatel musí pro každou aplikaci zvlášť přihlásit (Facebook Connect), u mobilu si Zuckerberg dovede představit variantu, kdy se uživatel jednou přihlásí přímo do svého telefonu, a pak budou všechny aplikace sociální a přizpůsobené podle jeho preferencí a sociálních kontaktů. Je k tomu ovšem potřeba hlubší integrace do operačního systému.

Překážkou je roztříštěnost

Co je tedy cílem Facebooku? Není to nic menšího, než aby tím, kdo poskytne do aplikací onu „sociální vrtsvu“, byli právě oni. V tomto směru jim ale hodně vadí momentální roztříštěnost trhu, kdy je v podstatě pro každého výrobce telefonů třeba tvořit vlastní aplikaci.

„Investujeme různě do různých platforem, podle toho, kolik je v nich lidí. Nejdůležitější je pro nás momentálně iPhone, Android na důležitosti rychle nabírá. Máme lidi, kteří pracují na nejnižším společném jmenovateli fungujícím napříč systémy, kterým je HTML5. Nevytváříme sice speciální věci pro RIM a Blackberry, HTML5 aplikace, na kterých pracujeme, zde ale fungovat budou.“

Přesto ale Mark Zuckerberg se současnou situací ohledně HTML5 spokojený není. Pokud by byla jedna platforma, ve které by stačilo aplikaci vytvořit, aby poté fungovala na všech systémech, výrazně by to ulehčilo práci. V současnosti je třeba vytvořit aplikaci pro web, poté mobilní stránku, aplikaci pro iPhone, Android, HTML5 verzi, apliakci pro iPad. Při celé řadě nových produktů, které společnost vytváří, a počtu programátorů, které má k dispozici, je tento systém velice pomalý a náročný. „Před měsícem jsme spustili Facebook Places a stále ještě nemáme aplikaci pro Android,“ uzavírá Mark. Společnou platformou by v tomto případě mělo být právě HTML5, a jak šéf Facebooku zdůrazňuje, nejsou jedinou společností, která o toto v současnosti stojí a snaží se tímto směrem chod věcí ovlivnit.

Souhlasíte s Markem Zuckerbergem, že základním předpokladem pro úspěch aplikací bude v budoucnu přítomnost oné sociální vrstvy?