Internet u mladých překonal televizi coby zdroj zpráv

Nejnovější studie Pew Research Center je číselným vyjádřením trendu, který je v každodenní realitě celkem dobře patrný. Výzkum mapuje pozici jednotlivých médií u amerických konzumentů každoročně už od roku 2001 a jeho nemilosrdně klesající či rostoucí křivky tak mluví jasně. Loňský rok se do historie zapíše především tím, že internet poprvé zlomil nadvládu televize a alespoň u lidí do 30 let se stal zcela dominantním zdrojem informací.

Svorný propad starých médií

Celkově online zpravodajství preferuje 41 procent dospělých, o 17 procent více než před třemi lety. Nejpopulárnější napříč generacemi zůstává televize se 66 procenty, ještě v roce 2007 to však bylo 74 a v roce 2002 plných 88 procent. Noviny loni opět nalezly nové dno se 31 procenty a na rádio pak spoléhá 16 procent lidí. Celkový součet přesahuje 100 procent proto, že lidé v rámci průzkumu mohou označovat dvě různá média jako hlavní.

Internet tak víc než ztrojnásobil svůj loňský tříprocentní náskok na noviny a v kategorii 18 až 26 let výrazně překonal i nejpopulárnější médium ze všech – televizi. Za poslední tři roky přitom tato věková skupina zvýšila svou náklonnost k online informacím téměř dvojnásobně ze 34 na 65 procent, zatímco v podíl těch, kdo spoléhají primárně na televizi, klesl ze 68 na 52 procent.

Televize je pro staré a chudé

U dalších věkových kategorií je dlouhodobý vývoj v podstatě stejný, jen přichází s určitým logickým zpožděním a křivky internetu a televize jsou tak s každou starší generací dál od sebe a přibližují se pomaleji. U lidí od 30 do 49 let by mělo dojít ke stejnému obratu již během několika málo let – nyní preferuje internet 48 procent z nich (růst o 16 procent proti roku 2007) a televizi 63 procent (pokles o osm procent). Ve věkové kategorii od 50 do 64 let momentálně internet svádí rovný boj hlavně s novinami, zatímco televize stejně jako u nejstarších ročníků spolehlivě vede. Zatím.

Celkem nicméně za poslední tři roky platí, že internet získal na úkor televize u všech generací. Jako hlavní zdroj si polepšil o 16 procent u lidí od 18 do 29 let, o osm procent u lidí od 30 do 49 let a o šest procent u lidí nad 50 let.

Značné rozdíly se dají vysledovat také na základě vzdělání či ekonomické situace. Mezi vysokoškoláky bez rozdílu věku je boj televize a internetu vyrovnaný (54 a 51 procent), zatímco u lidí se středoškolským vzděláním drtivě vede televize se 75 procenty nad internetem s 29 procenty. Obdobně v příjmové kategorii nad 75 tisíc dolarů ročně panuje rovnováha (57 procent pro televizi a 54 procent por internet), u lidí s příjmem pod 30 tisíc dolarů si televize drží 72 procent a internet pouze 34.