Internet poprvé překonal noviny coby zdroj zpráv

Jak ukázalo aktuální vydání studie mapující pozici jednotlivých médií u amerických konzumentů, kterou každoročně zpracovává Pew Research Center, více lidí dnes už sleduje zprávy na internetu než v denním tisku. Do online médií jde zároveň více peněz na reklamu než do klasických novin.

Noviny poraženy, zbývá televize

Výzkumníky zajímaly v tomto směru dvě základní otázky: Kde lidé získali zprávy a aktuálním dění za posledních 24 hodin a kde je získávají obvykle. 34 procent respondentů odpovědělo, že si během uplynulého dne přečetli zprávy na internetu, zatímco 31 procent v novinách. V dlouhodobějším horizontu jsou čísla ještě neúprosnější – Celých 41 procent lidí si vyhledává novinky většinou na internetu, zatímco novinám bylo věrných jen 31 procent dotazovaných.

Nikoho nepřekvapí, že mezi mladými lidmi ve věku mezi osmnácti a devětadvaceti lety vede internet na plné čáře – většinových 65 procent udalo online média jako hlavní zdroj svých informací o dění doma a ve světě.

Internet má nicméně na tomto poli ještě jednoho (dosud neporaženého) úhlavního nepřítele. Tím jsou lokální televizní stanice, jejichž zpravodajství pravidelně sleduje v průměru šedesát procent lidí z celé sledované populace. Také v oblasti příjmů zatím televize vedou nad digitálními médii.

Nicméně i tuto metu internetové zpravodajství kousek po kousku zpracovává (viz. náš nedávný článek). U mladých Američanů do třiceti let už internet televizi pokořil a u starších ročníků její náskok postupně mizí.

Stará média na ústupu

Už nějakou dobu se hovoří o tom, jak internet mění podobu žurnalismu. Odborníci spekulují o tom, že roli tradičních novin možná z části převezme iPad, radikálnější scénáře pak předpovídají i úplný konec tištěných médií. Pravda nejspíš zůstane někde uprostřed, jak je jejím dobrým zvykem.

Meziroční porovnání výzkumů společnosti Pew Research Center nicméně tyto předpoklady rozhodně nevylučuje. Na základě srovnání nových zjištění s výzkumy z předchozích let je jasné, že média přinášející online zpravodajství jsou jedinými médii, která stabilně zaznamenávají meziroční nárůst svého publika. Všechna ostatní zpravodajská média, včetně zmíněných televizních stanic, publikum průběžně opouští.

Vzhledem k tomu, že téměř polovina dotazovaných Američanů uvedla, že někdy čtou zprávy i prostřednictvím svého mobilu nebo tabletu, lze předpokládat, že právě tato oblast bude také postupně posilovat. Podle výzkumníků se výraznější změny projeví už v letošním roce.

 

Ilustrační obrázek pochází z fotobanky Pixmac.cz.