Instagram zakazuje aplikacím používat v názvu “insta” a “gram”

Přesně po vzoru Facebooku, kterému patří, a který před lety udělal to samé, si s novými podmínkami začal Instagram agresivně hlídat svou ochrannou známku. Aplikace, které jsou na službu připojené pomocí API, nesmí mít v názvu ani “insta”, ani “gram”.

Není divu, že se Instagram začíná agresivně vymezovat proti všem, kdo by chtěli k vlastnímu prospěchu používat i byť jen část jeho ochranné známky. Služba totiž patří Facebooku, který se před lety odhodlal k úplně stejnému kroku. I proto například známá česká služba Socialbakers už nenese svůj původní název Facebakers, který jí tehdy největší sociální síť zakázala.

Změna strategie Instagramu je ovšem svým způsobem citelnější. Služba totiž až dosud použití pouze jedné části z názvu Instagramu povolovala. Právní podmínky použití API obsahovaly ještě před pouhými dvěma lety výslovnou zmínku, že použití jen jednoho z obou slov je v pořádku:

  • “While you cannot use the word “Instagram” or “IG” in your product’s name, it’s ok to use one (but not both) of the following: “Insta” or “gram”.”

Cílem samozřejmě bylo zviditelnění Instagramu. Stejně jako v minulosti v případě Facebooku a Twitteru, i u Instagramu platilo, že uživatelsky oblíbené externí aplikace, které mu budou přivádět pozornost veřejnosti, jsou pro službu velkým plus. Instagram se ovšem mezitím vypracoval v jedno z největších jmen ve světě sociálních médií, a tuto pozornost už evidentně nepotřebuje.

Netřeba zmiňovat, že doprovodných služeb, které na Instagramu stojí, a nejen jménem, ale i vším ostatním z něj čerpají svou existenci, je mnoho. Některé z těchto služeb mají své uživatelské základny i v milionech uživatelů. Změna ze strany Instagramu, kdy je nutí buď změnit název, nebo přestat využívat API, se prakticky pro mnohé z nich může stát stopkou.

Situace pouze opět dokazuje, že založit svou existenci pouze na doprovodné funkci k nějaké velké službě (typu Instagramu či Twitteru) nemusí být úplně bezpečné. Kromě již zmíněného Facebooku udělal něco podobného svým developerům i Twitter, v době, když zrušil podporu pro externí klientské aplikace a přestal ve feedu zobrazovat, ze kterých aplikací uživatelé své tweety vkládají.

Ze strany velkých služeb jsou ovšem podobné kroky pochopitelné. Je jasné, že chtějí chránit svou ochrannou známku, a nechtějí, aby na ní jiní parazitovali. V případě Twitteru zase šlo o to, aby uživatelé používali jeho vlastní aplikace, ať už mobilní nebo na webu. což je pro společnost důležité kvůli monetizaci reklamou.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Šance týdne: Socialbakers hledají machra na Big Data

Ve světě technologií není moc větších témat a větších výzev, než jsou velká data. Klika, že zrovna Češi a české firmy v téhle oblasti pomáhají nastavovat trendy pro celý svět. Jestli se chceš přidat, máš šanci získat prestižní pozici v nejnašláplejším českém startupu, který je na špičce v práci s daty, API a sociálními médii.
Přečtěte si více

Německo požaduje, aby Facebook přestal vyžadovat skutečné jméno

Tohle je pro Facebook bezpochyby velké sousto. Po dlouhé řadě požadavků evropských států v čele s Německem na sladění jeho fungování s evropskými a národními zákony je nyní v ohrožení i jeden z jeho základních pilířů, kterým je používání skutečné identity uživatelů. Není divu, že se hodlá bránit zuby nehty.