Instagram umírá aneb smutná pravda o generátoru našpulených rtů

Instagram byl jednou ze strategických koupí Facebooku, který za platformu pro sdílení selfíček a prezentaci vyfiltrované a zkreslené reality vyplázl miliardu dolarů. Denně scrollují na Instagramu miliony uživatelů. Vyretušované obličeje, třpytící se jídlo, domácí mazlíčci, celebrity, hluboké myšlenky i mělcí lidé, pořád ty stejné obrázky, to je Instagram!

V roce 2018 se Instagram chlubil miliardou aktivních uživatelů denně. Meziroční růst ale zpomalil a v roce 2019 šlo už jen o jednociferný růst a zpomalování podle předpovědí eMarketeru bude pokračovat i v následujících letech. A co znamená zpomalování růstu v řeči peněz? V podstatě jde o prodělávání, což pro investory znamená, že mají své prostředky cpát někam jinam. A někam jinam znamená třeba do TikToku, jelikož ten vykazuje na většině trhů trojciferný růst.

Asi málokdo z běžných uživatelů této platformy, kteří denně tráví desítky minut šmrdláním palcem po displeji svého telefonu, je ochotný připustit si, že Instagram pomalu, ale jistě ztrácí svůj lesk a slávu a jeho zánik je nevyhnutelný. Podobně jako mateřská společnost totiž čelí Instagram výzvám, které v následujících letech rozhodnou o jeho osudu. Které jsou ty nejkritičtější?

Devatero řemesel, desátá bída

Instagram byl ve svých začátcích poměrně omezená platforma. Byl to prostor, kde uživatelé sdíleli fotky. Dnes nabízí tolik různých funkcí, že je to takový univerzální hybrid, který chce být úplně vším. Nabízí s Facebookem propojený Messenger, příspěvky, stories, živé vysílání, video chat, IGTV, Reels, a tak dále. Jednoduchá, přehledná a jasně fokusovaná platforma se změnila v něco zbytečně přeplácaného a komplikovaného, co spíš odrazuje.

Instagram je pro starý

Instagram byl sítí, kam houfně prchala mladší generace mileniálů, aby se ztratila z dohledu fosilů (tedy svých rodičů) na Facebooku. Jenže generace Z, pro kterou jsou momentálně socials v centru zájmu, nemá o Instagram moc zájem. Mladí lidé nechtějí šikanu, projevy nenávisti, nechtějí být sledováni, nechtějí reklamy, a proto nemají o platformu, kde toto vše dost bují, zájem.

Navíc Instagram je ve své podstatě dost jednotvárný a když scrollujete rychle napříč posty, všechno vypadá stejně. A když zpomalíte a prohlížíte si vše důkladně, tak zjistíte, že to nebylo jen zdání, ale že všechno je vážně stejné! Chybí originalita, jedinečnost, rozmanitost, chybí prostě obsah. Generaci Z nezajímá iluze dokonalého života a nafejkovaná realita od influencerů. Instagramová estetika, i když se pomalu vyvíjí, je příliš homogenní a plochá pro mladou generaci.

Nejnegativnější sociální síť

Instagram je vlastně nikdy nekončící srovnávací hra, kterou nikdo z nás nikdy nemůže vyhrát. Fenomén FOMO – pocit, že nám něco v životě uniká, neustálá snaha vyrovnat se exhibované vylhané a vyfiltrované realitě, deprese, nejistota, nízké sebevědomí, šikana, body shaming… To vše je spojeno se sociálními sítěmi a speciálně s Instagramem.

CNBC uvedla, že ze všech hlavních socials je Instagram „nejpravděpodobnější příčinou deprese a osamělosti mladých lidí“. Časopis TIME označil Instagram za „nejhorší sociální médium pro duševní zdraví“. Ale ani ultrapopulární influenceři nejsou uzpůsobeni pro to, aby brali anonymní chválu cizích lidí jakožto primární zdroj své sebeúcty a existují i na Instagramu špatné konce, velice špatné konce zdejších celebrit.

Nekonečný exponenciální růst

Pokud Instagram nedokáže najít způsob, jak se vrátit ke dvoucifernému růstu uživatelů (což pravděpodobně nedokáže), nebo jak zdvojnásobit čas, který lidé tráví scrollováním (což rozhodně nedokáže), musí najít jinou cestu, jak vytáhnout od svých současných uživatelů více peněz, aby mohl nadále růst.

Jde o to, že to samé, co se stalo s Facebookem, stalo se i s Instagramem – kdysi, v dřevních dobách Facebooku, byla úroveň organického dosahu opravdu vysoká. Jenže pak Facebook srazil úroveň organického dosahu až na 2 % a přiměl marketéry, aby platili za oslovení vlastních fanoušků. To samé se teď děje i na Instagramu, přičemž organická angažovanost dosahuje už pouhých 3 %.

Podívejte se na tuto analogii – představte si, že jste markeťák a sestavíte mailing list s tisícem kontaktů, ale najednou jste schopni poslat mail jen 30 z nich a větší dosah musíte zaplatit, a to vše bez garance jakékoliv návratnosti.

Úpadek influencerů

Influence marketing už taky není to, co býval, a uživatelé začínají být otrávení a už tuto hru taky moc nežerou. Zkrátka už se nedá věřit tomu, co je na Instagramu.

Jak poznáme, které produkty naši vyvolení skutečně používají a které jsou placené product placementy? Jak víme, že to všechno není jen jeden velký podvod? Vypěstovali si své publikum pomocí follow-unfollow botů? Jak můžeme vědět, že si nekoupili všechny své followery? A i kdyby to byli skuteční followeři, koho to ještě vlastně zajímá?

K tomu všemu je tu základní fakt – uživatelé Instagramu jsou doslova bombardováni reklamami více než kdy předtím. Nabízí se však otázka: Pokud Instagram usiloval o získání více příjmů od tvůrců i konzumentů obsahu… zvyšuje tím také svou hodnotu a kvalitu a něco všem zúčastněným vrací? Odpověď znáte.

Pro samotné influencery je navíc celý obchodní model Instagramu také dost jednostranná záležitost. Značky by raději platily influencerům, aby jejich produkty prodávali na Instagramu, než aby platily Instagramu, aby prodával jejich produkty. Takže Instagram by influencery nejradši někam odklidil. V této chvíli je to jen čistá matematika: organický zásah bude nadále klesat, dokud značky nepřejdou na placenou reklamu místo toho, aby platily influencerům.

Když se dosáhne tohoto inflexního bodu, co z toho mají influenceři? Celebrity se ještě tak nějak protáhnou, ale přijít dneska jako nováček s tím, že se chcete stát influencerem na Instagramu, je absolutní nesmysl. A všude jinde se spíš chytnete a všude jinde dnes znamená opět TikTok. 

Odvrat od sociálních médií

Stále více lidí se začíná zajímat o své soukromí a svou prezenci na sociálních médiích omezuje. Mileniáni, dojná kráva sociálních sítí v čele s Instagramem, dospěli do bodu, kdy už nepotřebují sdílet selfies z party, co měli k obědu nebo nedej bože fotky svých potomků a domácích mazlíčků. Svého soukromí si začíná vážit čím dál více lidí a sociální média, jak jsme je doposud znali, otravují, žerou čas, frustrují nás a nenabízejí žádnou protihodnotu.

Důvěra v sociální sítě klesá, lidé jsou vůči nim skeptičtí, obtěžují je a nudí vylhané výkřiky influencerů, pseudocelebrity, neustálé reklamy i koncentrovaná lidská hloupost v každém druhém postu. 

Takže kdy Instagram upadne v zapomnění? Tato sociální síť má solidní uživatelskou základnu, je to pořád nedílná součást online prostoru, ve kterém žijeme, pracujeme, nakupujeme a bavíme se. Žádná sociální síť samozřejmě nezmizí přes noc… Mimochodem pamatuje si ještě někdo, jak rychle přestaly uživatele zajímat sociální sítě MySpace nebo Lidé.cz?

Total
59
Shares
Další články