Instagram trendy pro rok 2018 aneb co očekávat a na co se těšit

Instagram Stories, Instagram videa, Instagram Messenger, instagramová e-commerce a zkrátka všechno Instagram. Stále populárnější sociální síť používalo v loňském roce měsíčně přes 800 milionů uživatelů a toto číslo bude zřejmě stoupat. Jaké trendy tak můžeme očekávat od samotného Instagramu v roce 2018?

Rok 2018 bude rokem Instagram Stories

Před příchodem Stories řešil Instagram problém. Uživatelé trávili na této sociální síti denně „pouze“ 15 až 21 minut, což bylo nejméně ze čtveřice YouTube, Facebook, Snapchat, Instagram. Po představení Instagram Stories se však začal čas strávený v aplikaci navyšovat a nyní je to průměrně na uživatele kolem 28 minut denně. Mimo to se díky Stories povedlo Instagramu trochu více rozproudit konverzace mezi lidmi, jelikož lze na Stories psát odpovědi do soukromých zpráv.

Stories jsou nyní velkou součástí user experience na Instagramu, mají své místo hned na úvodní obrazovce po otevření aplikace. A sami se zamyslete, jestli nejdříve projíždíte feed, nebo klikáte na přehrání Stories. Mimo hlavní feed se Instagram snaží Stories protlačit všude. Jsou u profilové ikonky ve feedu. Jsou v Explore page. A jsou občas i jako doporučení ve feedu příspěvků, abyste na ně nezapomněli koukat. Neustále jsou inovovány, přidávají se další funkce. V tuto chvíli můžete Stories posílat přátelům, označovat v nich lidi, zjišťovat statistiky jako zhlédnutí, dosah, prokliky na odkaz a mnohé další.

Podle mého můžeme v dalším roce očekávat ještě větší důraz na tento formát. Vylepšení možností natáčení, face filters, tvorby textu a kreslení a možná i nějaká novinka – za mě to může být třeba editace více videí do jedné Story. Vylepšení statistik. Vylepšení možnosti sledování a interakcí se Stories. A myslím si, že v určitém bodě se do Stories dostanou i Shoppable links, které jsou nyní dostupné ve vybraných zemích pro fotky na feedu. Na vylepšování se určitě nezapomene ani u sponzorovaných Instagram Stories.

Samostatnou kapitolou je pak Instagram Live, kde však v současné chvíli není žádný extra boom v používání, ani po zveřejněné kolaboraci mezi dvěma účty při vysílání. S jistotou však můžeme očekávat, že v rámci Stories toho bude letos hodně.

Instagram videa

Dalším silným kandidátem na vylepšování v roce 2018 je video. Snaží se ho tlačit Facebook i Instagram. Dle mého názoru to bude v dalším roce hlavně souboj formátů, protože se většina trafficu u videa přesouvá na mobilní zařízení. Už nyní je podle mě minimální formát videa pro mobilní zařízení čtverec. Na sociálních sítích už nemají podlouhlé horizontální formáty co dělat. A možná už i čtverec začíná být málo.

Většina kreativních tvůrců již často používá formát 4:5 na výšku a Instagram Stories ukazují, že i formát 9:16 na výšku, tedy na celý displej, si začíná budovat svou pozici. Určitě tato transformace neproběhne hned. Určitě se najednou nepřestanou dělat videa na šířku. Ale pro sociální sítě se tato transformace contentu na výšku už děje.

A co se může z hlediska videa na Instagramu změnit? Instagram může zaútočit na YouTube, podobně jako to udělal se Snapchatem a Instagram Stories. A podle mě se to v určitém bodě stane. Základním prvkem je v této chvíli odstranění, nebo minimálně navýšení limitu na délku videa, což je nyní 1 minuta. K tomu se váže také možnost využít časovou osu pro přetáčení a posouvání videa, včetně play and pause tlačítka – nic z toho teď Instagram nemá. Jeho velkou výhodou je však již nyní implementovaný autoplay videí a ponechaný zapnutý zvuk, což je stejné jako při pouštění videí na YouTube.

Tady budu hodně odvážný a zkusím předpovědět budoucnost – podle mě se dočkáme chvíle, kdy se z Instagramu stane vertikální YouTube, kombinovaný s klasickým feedem a Stories, jako to známe nyní. Budete moci sledovat své tvůrce, kteří budou moci sdílet video na výšku (ještě více na výšku než nyní 4:5), které si pauznete, přetočíte do půlky a v půlce videa vám vyskočí reklama na nejnovější telefon od Samsungu.

Instagram Messenger aneb samostatná aplikace na zprávy

Ač se to pravděpodobně nebude většině lidí zpočátku líbit, oddělit soukromé zprávy od hlavní aplikace dává zřejmě pro Instagram smysl. Objem poslaných zpráv se oproti minulým rokům zvyšuje, ať už kvůli rostoucímu počtu uživatelů Instagramu, nebo kvůli možnosti odpovídat na Stories.

Dalším důvodem je rozrůstající se náročnost instagramové aplikace – stále se integruje více funkcí, stále roste počet uživatelů a aplikace toho tak musí pojmout více a musí ty funkce dobře zvládat na velkém množství různých zařízení a obrazovek. Toto oddělení umožní další rozvoj samostatné aplikace a zprávy budou moci s pokročilejšími funkcemi fungovat jinde. V neposlední řadě je to další reklamní prostor. Už nyní Facebook umožňuje propagovat v Messengeru. A to pravděpodobně čeká i Instagram a jeho blížící se Messenger. Bojíte se? Já vím, že bojíte. A já trochu také. Ale nebojte, zvykneme si, jako vždy.

E-commerce a nakupování přes Shoppable links

Tohle bude ještě velké téma v dalších letech. Uživatelé se z velké části přesouvají na mobilní zařízení a i nakupování zde roste. Je tedy žádoucí uživatelům usnadnit celou nákupní cestu a propojit to s vizuálním zážitkem. Nakupovací odkazy už nyní ve větších státech fungují. Máte možnost na Instagram fotce (u business stránky) označit své produkty a přidat k nim popisek, další produktové fotky a tlačítko koupit, které vás dostane až na e-shop. E-commerce bude v dalším roce velké téma na sociálních sítích.

Další růst placených spoluprací a tvorby obsahu od influencerů

Influenceři budou stále větší součástí komunikace značek, a to nejen na Instagramu. Žádný pokles neočekávejte, naopak bude i další rok stále více placeného obsahu. Bude tedy, více než kdy jindy, důraz na kvalitu obsahu a kreativitu influencera. Jednorázové kampaně nás čekají, ale stále větším trendem jsou dlouhodobé spolupráce – ambasadoři značek.

Tvorba obsahu od influencerů či content creators také poroste. Většina z nich ví, co na Instagramu funguje a jak se k focení produktu brandu postavit. Tento obsah je pak velkou částí komunikace značek na jejich byznys profilech či v Instagram reklamách.

Jaké další změny můžeme čekat:

Instagram může být mnohem méně o feedu

Zatím není nic jistého, ale ve vybraných zemích se testuje nové rozložení gridu do čtyřsloupcového formátu. To by znamenalo jediné, Instagram se chce zaměřit na kvalitu každého jednotlivého obsahu, který lidé produkují. V této době se není čemu divit, zaplavuje nás velké množství nekvalitního obsahu.

Boti to budou mít stále těžší

Minulý rok mělo právní oddělení Instagramu napilno a z trhu zmizelo hodně automatizovaných nástrojů. Také se zlepšily algoritmy pro odhalování lidí, kteří automatické boty používají. Pokud tedy nyní používáte automatizovaný nástroj pro zviditelnění se, je více než kdy jindy možné, že vám účet nenávratně zruší.

Více „doporučování“ obsahu ve feedu

Už nyní je možnost sledovat hashtag a Instagram vám čas od času ve feedu ukáže 3 fotky od 3 lidí, které si myslí, že by se vám mohly líbit. Na Instagramu tento doporučený obsah uvidíte více. Podle mého názoru tento typ doporučení čeká i Stories. Ať už přes hashtag, místa nebo doporučení nových lidí.

Vylepšování algoritmu

Instagram chce stále více a lépe doporučovat obsah, který se vám má zobrazovat.

Placená reklama

Facebook omezí organický dosah a Instagramu se to po čase určitě také trochu dotkne. Samozřejmě, že Instagram bude chtít více a více tlačit placenou reklamu, ale myslím si, že méně agresivním způsobem než právě Facebook.

Micro-influenceři

No, tohle už byla písnička minulého roku – jasně, i micro-influenceři jsou super a určitě je dobré je využívat. Jenže osobně vím, že už se to děje třeba tři roky, jen minulým rokem se to stalo trendem všude zmiňovat, ač už to skoro každý dávno dělal. Pro firmy však bude důležité si ohlídat, jestli jsou to opravdu influenceři, nebo podvodníci používající automatizovaných nástrojů pro zviditelnění, které jsou proti Instagram guidelines.

Diskuze k článku