Katka Pavlíčková: Instagram není Facebook. Takhle na něm musíte fungovat

Jak se sžít s Instagramem a vytvářet takový obsah, který lidi naláká? Vyzpovídali jsme Katku Pavlíčkovou, expertku na tuto sociální síť, která dnes bude přednášet na téma Instagram – galerie obrázků nebo silný marketingový nástroj? Pravidelné akce pořádá komunita Google Business Group Praha (GBG Prague) a TyInternety jsou jejich hrdým mediálním partnerem. Aktuální přednáška má bohužel už kapacitu naplněnou, tak jsme alespoň zjišťovali, o co přijdete (a co si příště musíte ohlídat).

Katkou Pavlíčkovou se můžete také večer těšit na live rozhovor na našich Facebookových stránkách. Zatím pořadí firmám ve 13 odpovědích tu nejlepší strategii pro ovládnutí sociální sítě Instagram.

Katka je na Instagram expertka – založila si na něm živnost. Funguje jako „tvůrce
šťavnatého obsahu“, ale i mentorka, a ukazuje firmám, proč a jak na Instagramu fungovat. Umí „produktové fotografie neproduktovou cestou“ i lifestyle fotky. Má blog Businessgram, kde zjistíte víc.

Co potřebuje firma, aby mohla začít komunikovat na Instagramu?

V první řadě zapomenout na to, jak to dělají na Facebooku. Instagram není Facebook! Pak samozřejmě věci jako strategii, plán, otevřenou hlavu pro kreativní práci, chuť se do toho pustit a hlavně čas! Instagram vyžaduje čas, trpělivost, neustálé testování a komunikaci s fanoušky. Pokud si firma myslí, že stačí nasdílet 1x týdne fotku, tak říkám rovnou – na to se vykašlete, nic to nepřinese. A v neposlední řadě musí firma zapomenout na to, že CHCE PRODÁVAT! Lidé na Instagramu chtějí zábavu. Pro ně Instagram není produktový katalog, a to hodně firem nedokáže stále pochopit.

Jaký typ a velikost fotek by měly firmy používat?

Ideální rozměr je aktuálně 1080 x 1080 px a držet se čtvercového formátu, abyste využili maximum feedu. Těch druhů fotek, se kterými může firma pracovat, je nespočet. Mohou to být lifestyle fotky, citáty, fotky ze zákulisí, ale také Boomerang nebo krátké 60vteřinové video. Primárně jde o to, aby si firma stanovila plán na první měsíce a testovala různé typy obsahu. To, že konkurenční firmě fungují skvěle citáty, ještě neznamená, že to bude fungovat i vám.

Instagram BOOMERANG

Jaký je nejlepší analytický nástroj pro Instagram?

Těch analytik je v zahraničí hromada a každý má vždy něco navíc. Aktuálně za sebe shledávám nejlepší Iconosquare (ten se bude ohromně líbit analytikům, protože si budou chrochrat v číslech). Zkoušela jsem pracovat i s Insights, které nabízí přímo Instagram po propojení s Facebookovou stránkou, ale ty statistiky jsou fakt hodně obecné a třeba časy, kdy by měli být údajně fanoušci nejvíc aktivní, mi vůbec nesedí s reálnými časy, kdy mám nejlepší engagement na příspěvcích. Člověk to musí brát s rezervou a dát spíš na reálné interakce, které si vypozoruje v průběhu dne.

Jaký je benchmark pro zapojení uživatelů na Instagramu?

Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Když rozjíždím nějaký nový profil, který je fresh a je na něm nejvíc práce, tak tam logicky vyletí engagement až na 280 %. Postupně to samozřejmě padá dolů a je to podle fanoušků. Paradoxně, čím víc máš fanoušků, tím nižší engagement. Ale můžeš to ovlivnit tím, že začneš aktivně komunikovat s fanoušky, zapojíš do toho InstaStories, hledáš si nové profily.

Prostě nesmíš sedět na zadku a čekat, že ti někdo přijde dát lajk. Na internetu najdeš různé vzorečky, které ti vypočítají, kolik bys měl při svém počtu mít na fotce lajků apod. Já se tím rozhodně neřídím, protože to bys nedělal nic jiného. Jestli ti přijde lajk je závislé na tom, co to je za obsah, jestli na to aktuálně fanoušek má náladu, jestli se to trefí do jeho vkusu, jestli zrovna není mimo mobil. Těch faktorů ovlivňujících zapojení uživatelů je hromada. A nesmím zapomenout ani na používání hashtagů. Pokud si pod fotku dáš anglické hashtagy, které jsou v zahraničí exponované, tak ti logicky přijde hromada lajků a followerů, než když použiješ lokální české hashtagy.

Jaká je nejlepší doba na postování příspěvků na Instagramu?

Dnešní analytické nástroje pomohou optimalizovat čas pro sdílení příspěvků. Nicméně ani nástroje na začátku nedokážou 100% stanovit, kdy tu fotku nasdílet. Takže musíte testovat, vyhodnocovat. Někomu fungují skvěle ranní hodiny v týdnu, někomu zase večer. Někomu to funguje celý den. Je to zase o tom, jaké máte fanoušky. Pokud je vaše cílovka ve věku dětí ve škole, kteří jsou na mobilu nalepeni od rána do večera, tak je to super. Pokud máte cílovku jako já – podnikatele a firmy – tak už víte, že na Instagramu nesedí každý den, ale třeba v 8 ráno nebo v 11 večer, když jdou do postele a mají čas si tyhle sítě v klidu procházet. A taky pochopitelně musíte vědět, na koho cílíte. Pomáhám spravovat jeden účet, který cílí také na USA a nejlepší časy jsou pro mě třeba ve 2 ráno:) Takže pokud budete mít Instagramový účet, se kterým chcete prorazit v zahraničí, tak si musíte vypozorovat, kdy jsou tam ti lidé nejvíc aktivní.

aktivni uzivatele INstagramu

Jak používat hashtagy na Instagramu?

Hlavně rozumně. Obecně mají začínající firmy na Instagramu obrovský problém při výběru těch správných hashtagů. Buď používají úplně offtopic hashtagy typu #coffee #fashion #design apod, které pod sebou mají logicky miliony fotek z celého světa a ta jejich fotka se tam udrží jen 10 vteřin, než ji Instagram pohřbí do útrob. Nebo naopak nemají žádnou hashtag strategii, neprochází si ty hashtagy, nesledují co za fotky se pod nimi skrývá a prostě to k těm fotkám bezhlavě pálí.

Špatný příklad: Interiérové studio nahraje fotku jejich realizace a dá tam hashtagy typu #interiordesign #interiordesigner #homedesign #design #freshdesign #white

hashtagy

Kolik by se mělo používat hashtagů do Instagram příspěvku?

Na Instagramu můžeš dát do fotky 30 hashtagů. Já jsem pro, aby v začátcích firma opravdu využívala maximální počet těchto hashtagů. Ale pozor! Ty hashtagy musí být adekvátní. Někdy je méně více. A hlavně nezůstat u jednoho typu hashtagů, ale zkoušet je. A sledovat, co se pod těmi hashtagy skrývá. Někdy se stane, že několik měsíců používáte super označení a pak tam někdo z porno branže začne parazitovat. No chtěli byste se objevit v takovém vyhledávání? Já teda ne.

Jak sdílet Instagram příspěvky na na Facebooku a Twitteru?

Přímo v aplikaci si můžete propojit Facebook i Twitter a pak je to sdílení jedním tlačítkem. Nicméně dneska už si můžete třeba v Hootsuite plánovat obsah na Insta+FB+Twitter najednou, takže se vám fotka v plné kvalitě nasdílí na všechny tři sítě. Já teda nejsem moc zastánce toho, aby šel jeden obsah na všechny sítě. Chápu, že si tím někdo chce ulehčit práci, ale je potřeba sledovat, jestli to těm lidem nevadí, že musí na všech sítích vidět stejný obsah.

Jak vkládat na Instagram příspěvky z počítače?

Instagram neumožňuje přímé nahrávání do aplikace z počítače. Můžete si příspěvky na počítači naplánovat (třeba přes Hootsuite, Later nebo Planoly) a připravit si i popisky, ale samotně zveřejnění v aplikaci musíte vždy potvrdit ručně přes zmíněnou mobilní aplikaci. Existují už i Android Emulátory pro PC, ve kterých si naplánujete příspěvky a ony ti je automaticky zveřejní, ale já mám radši tu osobní kontrolu a taky si ráda styluji texty do popisků a hashtagy.

Jak pořádat na Instagramu soutěže?

V první řadě by si člověk měl říct, co od té soutěže vlastně čeká. Chce víc fanoušků, chce lidi nahnat do newsletteru, chce lidi nahnat na Facebook, chce od nich za odměnu referenci na web. Když vím, proč dávám soutěž, tak vymyslím koncept, adekvátní ceny, podmínky soutěže a způsob, jak se lidé mohou hlásit a jak ve finále vyberu výherce. Rozhodně bych nedoporučovala se do soutěže pustit bezhlavě bez promyšlení strategie, jinak to budou vyhozené peníze nebo čas. Skvěle fungují soutěžní hashtagy, kdy lidé označují své fotky tímto hashtagem a firma má skvělý přehled o tom, kdo se zapojil. Navíc tím firmě vzniká případný obsah ZADARMO pro další sdílení na jejich profilu, což je WIN-WIN.

souteze na instagramu

Jaké aplikace je možné používat pro Instagram management?

V začátku stačí 2 aplikace – Later.com pro plánování a Squarelovin.com pro měření výsledků. Já mám teda ještě Later.com propojený s Google Diskem, kde mám složky s fotkami, které můžu používat pro Instagram odkudkoliv. A doporučuji to i týmům, které ve firmách pracují s Instagramem a potřebují si sdílet obsah mezi sebou.

Měly by firmy používat Instagram stories?

Jednoznačně! A víte proč? Protože je to extrémně jednoduché a pomáhá to udržovat engagement. Díky Stories jsou firmy pořád na očích – hlavně jejich brand. Lidé rádi sledují, co se kolem nich děje. Nemusí se řešit TOP kvalita jako ve feedu, protože obsah za 24 hodin zmizí. Upevňuje se tak vztah s fanoušky. Co si budeme nalhávat, všichni jsme zvědaví a potřebujeme informace. Tady jsou ve vizuální podobě a suplují tak trochu i zprávy z televize. Akorát s tím rozdílem, že si můžete vybrat témata, která vás zajímá.

Jak je možné na Instagramu vydělávat?

Pokud by chtěl někdo přímo vydělávat na Instagramu, aktuálně v českých podmínkách to vidím na propagaci affiliate, nebo prodej reklamního prostoru na Instagramu. Na to je třeba mít konkrétní publikum, zaměření a nebát se to dát najevo.

V zahraničí je běžné na Instagramu prodávat merchandising, grafické práce, fotky, animace. Obecně je v zahraničí trh víc nakloněný tomuto způsobu prodeje.

merchandising

Pokud máte na Katku Pavlíčkovou, více dotazů najdete ji na stránkách http://businessgram.eu/

Pokud chcete, aby na akci zodpověděla Katka vaše dotazy, nahrajte váš vzkaz na Instaram s hashtagem #gbgprague.

Diskuze k článku