Indiegogo: Úspěšný rok pro crowdfunding, více peněz za kratší čas

Pokud byl rok 2011 tím, kdy se o crowdfundingu, tedy financování projektů velkým počtem malých příspěvků od běžných uživatelů, začalo více mluvit, rok 2012 byl tím, kdy se mu začalo více dařit v praxi. Platforma Indiegogo, spolu s Kickstarterem jedna z největších platforem, zveřejnila prostřednictvím TechCrunche některé statistiky za minulý rok. Vyplývá z nich, že se zapojeným projektům dařilo mnohem lépe než rok předchozí.

A ne o málo. Kampaně totiž loni dokázaly v průměru získat o 20 procent vyšší financování než v roce 2011. K tomuto výkonu jim stačil i kratší čas, loni trvaly průměrně 49 dní oproti 60 dnům v roce 2011. Ze všech projektů, které se na Indiegogo minulý rok objevily, jich byla úspěšná více než polovina. Úspěšné kampaně přitom měly v průměru ještě kratší dobu trvání, pouhých 39 dní. Zdá se tedy, že pokud se lidem projekt líbí, zafinancují jej relativně rychle, a protahovat agónii naopak málokdy pomůže. Důkazem budiž třeba rekordní projekt Matthew Inmana alias Oatmeala na stavbu muzea Nikoly Tesly.

Nejde jenom o odměny

Zajímavá je i další statistika. Plná třetina všech vložených prostředků nebyla za účelem získání tzv. perku, tedy odměny pro investora. To znamená, že investovaná částka buď nebyla spojena s vůbec žádnou výhodou, nebo obnos nutný pro její získání přesahovala. Perk je odměnou za určitou částku, kterou investor do projektu vloží, a obvykle jsou perky odstupňovány, takže za vyšší částky dostávají investoři lepší protihodnotu.

Například při financování publikace nové knihy autora, který ji chce vydat soukromě, může jako nejnižší perk být odměnou elektronická verze knihy zaslaná e-mailem (za investici 10+ dolarů), jako vyšší perk papírová verze bez pevného přebalu (50+ dolarů), ještě lepší perk může být papírová verze v pevném přebalu a s podpisem autora (200+ dolarů) a pro ty, kteří vloží skutečně štědrý obnos, bude odměnou osobní setkání s autorem (2000+ dolarů). Pro uvedení do kontextu, v roce 2011 bylo prostředků, které nenaplňovaly žádný z nabízených perků, pouze 23 procent.

Crowdfunding se šíří

Kampaně byly také loni virálnější, 14 procent z nich získalo větší propagaci u některého z investorů než u samotného tvůrce kampaně. Více lidí startovalo přes Indiegogo projekty samostatně, když se průměrný počet zakladatelů rovnal číslu 1,7, zatímco o rok dříve to bylo 2,2. A nakonec, kampaně byly více sdílené na Facebooku, získaly meziročně v průměru o 42 více Like a sdílení.

Podobnými výsledky se navíc může chlubit i Kickstarter. Počet projektů zvýšil za poslední půlrok o polovinu, přispěly na ně už tři miliony lidí a roste počet tvůrců, kteří inkasovali přes milion dolarů. V Česku se zase rozbíhá Hithit.cz, kde se aktuálně Xavieru  Baumaxovi podařilo vybrat přes 200 tisíc na nové dvojalbum. S těmito úspěchy bude rozhodně zajímavé sledovat, jak se bude crowdfunding dál vyvíjet v roce 2013.

Via TC