Hodný Signal, zlý WhatsApp a ošklivý Facebook

Už to bude měsíc, co začal WhatsApp uživatele otravovat zprávou upozorňující na nadcházející změny v zásadách ochrany osobních údajů. Tato nová pravidla obsahují shrnutí toho, jak bude WhatsApp sdílet informace s Facebookem a jak mohou být tyto informace použity.

Tedy WhatsApp jako součást facebookové rodiny získává informace společností, které sem spadají, a rovněž s nimi sdílí informace, které sbírá. Jak se běžně uvádí, takto nabyté informace se dále využívají k tomu, aby mohla rodina společností provozovat, poskytovat, zlepšovat, chápat, přizpůsobovat, podporovat a uvádět na trh nové služby a produkty.

Je třeba poznamenat, že „informace“ shromažďované aplikací WhatsApp nejsou chaty, protože ty jsou zašifrované, a proto je firma nemůže vidět, ani kdyby chtěla. Informace jsou spíše osobními údaji, jako je telefonní číslo uživatelů a jejich kontakty, názvy profilů a obrázky a diagnostické údaje.

Čili nejde o to, že by soukromé konverzace z WhatsAppu byly využívány například Facebookem k reklamním či jiným účelům, jak se mnozí uživatelé domnívají. WhatsApp navíc trvá na tom, že evropských uživatelů se žádné změny ve využívání svých dat nedotknou, i kdyby s podmínkami souhlasili.

Přesto v souvislosti s těmito pravidly vznikla panika, kterou ještě podpořilo to, že původně byla uplatňována poměrně agresivní vynucovací politika – odsouhlaste nová pravidla, nebo přestaňte aplikaci používat.

Výsledný rozruch vyvolal odpor, který dovedl Facebookem vlastněnou aplikaci WhatsApp k odložení účinnosti nových pravidel až na květen. Mezitím však desítky milionů uživatelů začaly hledat alternativy. Řada z nich také konečně zjistila, že WhatsApp patří do hájemství Facebooku.

Miliony zrazených uživatelů našly útočiště na Signalu, což je šifrovaná komunikační aplikace, jejíž vývoj zajišťuje nezisková organizace. Aplikace, která existuje už šest let, měla na konci loňského roku podle jedné výzkumné firmy po celém světě asi 20 milionů uživatelů. Ale během 12 hodin od aktualizace zásad ochrany osobních údajů WhatsAppu se k Signalu přidaly další 2 miliony uživatelů, přičemž aplikaci doporučil používat i Elon Musk – no lze si přát lepší reklamu?

Od té doby tempo nárůstu nových uživatelů téměř nepolevilo. Signal se stal nejstahovanější aplikací v 70 zemích, včetně Spojených států. Společnost sice nechce přiblížit skutečný počet uživatelů, ale podle webu The Verge má aplikace nyní celosvětově přes 40 milionů uživatelů. Takový nárůst samozřejmě zamával se stabilitou a Signal už se dočkal i masivního výpadku.

Kde se ten Signal vzal?

Historie Signalu se začala psát před deseti lety, kdy startup s názvem Whisper Systems vyvíjel podnikový komunikační software s důrazem na bezpečnost. Společnost akvíroval Twitter v roce 2011.

CEO startupu Moxie Marlinspike (pravým jménem Matthew Rosenfeld) tedy uložil Whisper Systems k ledu. Nicméně produkty, které společnost vyvinula, TextSecure a RedPhone, se v roce 2015 zmergovaly do jednotného řešení nazvaného Signal. V té době Facebook, WhatsApp a Google učinily z protokolu Signalu bezpečnostní základ pro své komunikační služby – ale aplikace Signal zůstávala na okraji zájmu mas a spoléhala se při financování na Nadaci svobodného tisku.

Zásadní zlom nastal v roce 2018, kdy spoluzakladatel WhatsAppu Brian Acton – který odešel z Facebooku s miliardami v kapse – vložil 50 milionů dolarů do nové Signal Foundation, která se dle jeho slov měla stát „průkopníkem nového modelu technologické neziskovky zaměřené na ochranu soukromí a dat pro každého a všude.“

V čem se Signal tolik liší

Signal je chatovací aplikace s důvěrně známým (stále stejným) prostředím a nabízí některé funkce, které WhatsApp nemá, například možnost zpracovávat textové zprávy v telefonu. V jiných ohledech není až tak přívětivý – například ještě nepodporuje skupinové hovory. Jinak jde v každém ohledu o dobře přístupnou a jednoduchou aplikaci, kterou si rychle osvojí každý, kdo používal WhatsApp nebo Messenger.

Jak se dá očekávat u aplikace zaměřené na ochranu soukromí, Signal neumožňuje uživatelům vidět, kdy jsou ostatní uživatelé online, ani neumožňuje lidem sdílet svou polohu v reálném čas, což je na WhatsAppu možné.

Šifrování a zadní vrátka? Nikdy!

Nadace Electronic Frontier Foundation (EFF) doporučuje Signal pro bezpečnou komunikaci. Šifrované zprávy jsou ideální pro aktivisty, disidenty, novináře a marginalizované skupiny po celém světě. Jejich zprávy nevidí ani samotný Signal, natož orgány činné v trestním řízení nebo národní bezpečnostní agentury. Aplikace zaznamenala nárůst používání během loňských protestů za rasovou spravedlnost, dokonce přidala nástroj pro automatické rozmazávání obličejů na fotografiích, aby aktivisté mohli bezpečněji sdílet snímky z demonstrací.

Samozřejmě se na Signalu začínají šikovat i uživatelé s pravicově extremistickými názory, kteří přišli o své místo na Twitteru a byli svědky toho, jak jejich vlastní ultrakonzervativní sociální síť Parler vypráskaly společnosti Google, Apple a Amazon.

End-to-end šifrování a debata o jeho (ne)bezpečnosti a zneužívání pro plánování teroristických útoků a další závadné činnosti se vynořuje prakticky pokaždé, když se někde něco semele. Vždycky je ale výsledek stejný a diskuze se stočí k otázce, zda je možné navrhnout systém, který uživatelům zajistí skutečnou ochranu bezpečnosti a soukromí a zároveň v případě nutnosti vyšetřovatelům umožní přístup ke zprávám prostřednictvím nějakého mechanismu zadních vrátek. Odpověď je samozřejmě NE a nic nenasvědčuje tomu, že by se tato situace měla v nejbližší době změnit. A v tomto ohledu jsou jednotní všichni velcí hráči v oblasti messagingu – Apple, Facebook, Google a v poslední době i Telegram.

Signal sílí

Signal, někdejší útočiště aktivistů a novinářů roste a je pro jeho rozvoj a růst zásadní získávání uživatelů jako v případě jakékoliv jiné aplikace. A co nejvíce osvědčilo? Přidávat nové funkce, počínaje těmi, které se osvědčily u konkurentů, případně se nechat pohltit nějakým velkým hráčem… Je totiž otázka, zda a jak dlouho Signal ustojí tlak a zůstane „nezávislou“ aplikací.

Zdroj: Theverge.com, Fortune.com

Total
1
Shares
Další články
Přečtěte si více

Infografika: Jak české a britské firmy odpovídají na Facebooku

Výzkum české společnosti Brand Embassy odhaluje, jak se firmy staví k zákaznické péči na sociálních sítích. Stovka českých a britských firem byla prověřena mystery výzkumem Social (S)caring Brands a mimo jiné se ukázalo, že české firmy odpovídají na zákazníky na Facebooku o 16 procent častěji, než firmy ve Velké Británii.
Přečtěte si více

O změně podmínek Facebooku již nebudou hlasovat uživatelé

Celých několik let vydrželo na Facebooku trochu neobvyklé pravidlo, že o změnách podmínek hromadně hlasují uživatelé. Nyní sociální síť mezi nejnovějšími změnami navrhuje, aby toto ustanovení bylo vypuštěno, protože prý již neplní svůj původní účel. Uživatelé ale zároveň dostanou nové možnosti, jak s Facebookem komunikovat.