Facebooková hlasování končí. K odmítnutí změn chybělo 299 milionů hlasů

Ve velkém hlasování na Facebooku tentokrát hlasovalo více lidí než kdy dříve, necelých 669 tisíc, což je skoro dvojnásobek oproti hlasování minulému. Ani to ale zdaleka nestačilo k naplnění limitu 30 procent aktivních uživatelů, který sociální síť vyžaduje, aby pro ni výsledky hlasování byly závazné. Chybělo přibližně 300 milionů hlasů, což jen dokazuje, jak nereálný limit to byl (navíc se Facebook s propagací hlasování nikdy zrovna nepředřel). Celkem bylo 88 procent hlasů proti novým pravidlům, za novou podobu se postavilo jen 12 procent hlasujících.

Svým způsobem nízká účast v hlasování jen dokládá, že systém, který se včerejším výsledkem posledního hlasování končí, skutečně žádnou velkou logiku neměl. Facebook jej zavedl v roce 2009, v době, kdy měl kolem 200 milionů aktivních uživatelů. Účast 30 procent hlasujících nebyla sice o nic reálnější, přeci jen ale šlo o zlomek počtu nutného k závaznosti hlasování nyní. V každém případě šlo o experiment, který měl uživatelům vyjít vstříc, zároveň ale nechat sociální síti volné ruce.

Ještě než Facebook výsledky hlasování vyhlásí, což se pravděpodobně stane během dneška či zítřka, musí jeho průběh a výsledek zkontrolovat nezávislý auditor. Sociální síť může na základě výsledků hlasování změny odmítnou i přes jeho nezávaznost, nikdy dříve to ale neudělala a nikdo to neočekává ani tentokrát. Další možností je nepřijmout všechny změny a zůstat jen u některých, ani to ale není příliš pravděpodobné – jedině by snad sociální síť odhalila v případě některé změny problém ve formulaci.

V novém systému, který bude platit, pokud Facebook navrhované změny přijme v plném znění, se sociální síť více než na rozhodování samotných uživatelů (které stejně moc nefungovalo) chce soustředit na získávání kvalitní zpětné vazby. Tomu napomůže možnost klást dotazy Erin Egan, šéfce oddělení Facebooku, které má na starosti ochranu údajů uživatelů. Erin na ně bude odpovídat jak online, tak v pravidelných přenosech věnovaných podmínkám nakládání s uživatelskými daty.

Z hlediska uživatelů a marketérů pak nejzásadnější změnou v nových podmínkách bude, že Facebook získá možnost využívat pro inzerci uživatelská data napříč všemi svými službami . V současnosti sociální síť provozuje pouze Instagram, do budoucna má ale díky novým podmínkám otevřené dveře využívat v reklamě data i z jakékoliv jiné služby, ve které získá rozhodující majetkový podíl.