Hashtagy, konec Credits, chat: červen na Facebooku přehledně

Pokud nás pravidelně sledujete, víte také, že se začátkem měsíce přichází facebookové shrnutí za uplynulé čtyři týdny. Stejně jako vždy se zaměříme hlavně na novinky s přesahem do marketingu, úplně se ale nevyhneme ani čistě uživatelským změnám. Tak tedy, během června se událo toto:

Test možnosti editovat příspěvky

Zatímco možnost editovat komentáře již existuje na sociální síti dlouho, možnost editovat i příspěvky je zcela nová. Sociální síť si s ní sice během června pohrávala, nevíme ale u nás o nikom, kdo by ji už měl aktivní (snad kromě českých zaměstnanců Facebooku, ale ti na svých monitorech vidí úplně jiný Facebook než my smrtelníci). Do plošného spouštění se tedy Facebook zatím asi nehrne.

Zjednodušování reklamy je na spadnutí

Do konce roku na Facebooku ubude nejméně polovina reklamních formátů, z 27 je slíbil zeštíhlit na méně než polovinu. První obětí se staly sponzorované výsledky, tedy reklama v nabídce automatického dokončování u vyhledávání. Změn se v duchu zjednodušování dočkaly i Page Post Link Ads a také mobilní reklamy na aplikace, Mobile App Install Ads. V obou případech ale šlo pouze o jejich úpravy či zjednodušení, tyto dva formáty totiž jednoznačně patří mezi ty, které Facebook má v plánu zachovat.

Oficiálně končí Facebook Credits

Že kdysi velký projekt vlastní virtuální měny své nemalé ambice odkládá, to bylo jasné už nejméně před rokem. Virtuální měna ale jako relikt minulosti na sociální síti stále zůstávala. Ne tak do budoucna, Credits v září končí a nahrazuje je možnost placení v lokálních měnách.

Fotky i v chatu a komentářích

Jeden obrázek řekne víc, než tisíc slov, říká se. A platí to samozřejmě i na Facebooku, kde je od června možné vkládat fotky přímo do chatu a také s nimi okomentovat libovolný příspěvek.

Hashtagy pro objevování zajímavých konverzací

Hashtagy už byly skoro na všech ostatních populárních sociálních sítích, na Facebooku ale stále chyběly. Nebylo proto divu, že se o jejich přidání dlouho spekulovalo. Facebook nakonec spekulace naplnil, primárně samozřejmě proto, že hashtagy jsou neuvěřitelně praktický nástroj. Funkci během června spustil na desktopu, koncem měsíce ji pak přidal i na mobilní web. V mobilních aplikacích se na ni ovšem stále čeká. Pokud chcete o fungování hashtagů vědět více, podívejte se na článek, kde jsme se věnovali prvním tipům, jak s nimi na Facebooku zacházet.

První neamerické datové centrum je ve Švédsku

Datové centrum samozřejmě s marketingovými ani uživatelskými změnami na sociální síti nemá vůbec co do činění. Možná tedy až na to, že se Facebook v Evropě může nepatrně zrychlit. Nové zařízení ale zevnitř vypadá tak magicky, že pokud jste fotky ještě neviděli, musíme vám je ve vašem vlastním zájmu připomenout i tady.

Videoreklamy nebudou dřív než na podzim

Nechcete, aby na Facebooku byly automaticky přehrávané videoreklamy, které se nestydí roztáhnout se přes celou šířku obrazovky a to i několikrát denně? Nebudou, tedy alespoň zatím. Plán sociální sítě, který má potenciál vynést jí za jeden spot a jeden den i přes milion dolarů, se odkládá. Videoreklamy tak budou nejdříve v říjnu, ani tento termín ale zdaleka není jistý.

Větších změn se po čase dočkaly Insights

Změny analytického nástroje Insights Facebook nejprve testuje, až pokud s nimi budou uživatelé spokojeni, budou časem zprovozněny všem. Jejich součástí jsou změny pojmosloví, rozdělení metriky People Talking About This na více dílčích ukazatelů, a také detailnější analytika výkonnosti příspěvků.

Čtečka ano, RSS ne. Mobilní čtečka Facebooku bude o objevování

Během června se objevily spekulace, že největší sociální síť snad připravuje RSS čtečku, kterou by chtěla nahradit končící Google Reader. Spekulace ale byly pravdivé jen zčásti. Facebook na čtecí mobilní aplikaci skutečně pracuje, vypadat bude ale spíš jako Flipboard než Google Reader. A jejím hlavním posláním bude objevování nového obsahu.

Chatovací místnosti se vrací, tentokrát na Facebook

Chatovací místnosti, chatovací místnosti, kde jen my jsme to slyšeli… No jasně, asi před třinácti lety, v době zmateného mládí, jsme něco takového taky krátce používali. Teď se nám to ovšem vrací jako bumerang – chatovací čili diskuzní místnosti totiž zkouší i Facebook, a pravděpodobnost, že je časem také implementuje, není vůbec malá. V současnosti je již testuje přímo na uživatelích, což bývá poslední fáze před ostrým spuštěním všech nových funkcí.

Změnil se i Ads Manager a reklamy nebudou moci být u závadného obsahu

Poslední dvě změny v samém závěru června se opět týkaly reklamy. Sociální síť nejprve oznámila změny nástroje pro její správu, kde se soustředila na zjednodušení reportů o výkonnosti kampaní. O několik dnů později pak oznámila, že vychází vstříc inzerentům, kteří nechtěli své reklamy na stránkách s ne úplně čistým či dokonce přímo ofenzivním obsahem. U takového obsahu se na Facebooku nově reklamy vůbec nezobrazí.

A to už je za červen skutečně úplně všechno, na další měsíční souhrn změn se těšte zase počátkem srpna. Že bychom měli málo materiálu, toho se rozhodně nebojíme.