Hacker na Twitteru přejmenoval už i Jeep, další značky útok předstíraly

S hacknutými účty na Twitteru se roztrhl pytel. Po Burger Kingu během úterka následoval nejprve Jeep, aby se poté přidaly ještě kabelové televize MTV a BET. O posledních dvou se ovšem velmi rychle ukázalo, že jde jen o okamžité využití situace a pokus svézt se na vlně ukradených účtů za účelem zviditelnění. Naopak Gizmodu se povedl skvělý úlovek, když pachatele útoků na Jeep a Burger King identifikovalo.

Je dobrý nápad nafingovat (byť poměrně průhledně) hacknutý účet na Twitteru za účelem jeho zviditelnění, a to ve chvíli, kdy média obletují zprávy o ukradených účtech jiných značek? O tom se pravděpodobně bude mezi specialisty na PR a marketingovou komunikaci zuřivě debatovat během příštích dní. Důvodem je hříčka, které se během úterka dopustily dvě kabelové televize Viacomu, MTV a BET.

Jejich sociálně mediální týmy využily situace, kdy se během dvou dnů roznesly zprávy o hacknutí Twitter účtů dvou světově známých společností, BurgerKingu a Jeepu. O Burger Kingu přejmenovaném na McDonald’s jsme psali včera, k opakování stejného vtipu tentokrát na účet Jeepu došlo jen o málo později a stál za ním podle všeho stejný pachatel. Pojďme se nejprve podívat na situaci kolem Jeepu, která je přeci jen poněkud peprnější, a následně se pokusíme krátce zanalyzovat akci kabelových televizí.

Jeep neprodal Cadillacu, pachatele prozradilo ego

Stejně jako v případě Burger Kingu, i u Jeepu došlo k přejmenování účtu na jméno známé konkurenční značky. V úterý se touto značkou stal Cadillac a i tentokrát účet hlásal, že došlo k odprodání účtu novému “majiteli”. Útok také i tentokrát odkazoval na stejná kódová označení, kterých bylo použito v případě Burger Kingu, tedy #OpMadCow a #OpWhopper.

Nutno dodat, že v případě Burger Kingu byly tyto krycí názvy přeci jenom vtipnější, k Jeepu bohužel moc nesedí. To ale evidentně nebylo důležité, očividně šlo především o snahu oba útoky vzájemně propojit za účelem zvýšení ega jejich pachatele, který se tím samozřejmě prozradil. O tom ale níže, propojení s Burger Kingem totiž bylo ještě víc. Na první změněnou cover fotografii Jeepu se v narážce na pondělní útok například jako první dostal obrázek automobilu s vylepeným znakem McDonald’s.

Brzy jej ovšem nahradila následující podoba:

Některé tweety, které hacknutý účet publikoval, lze nalézt zde. V kombinaci s tím, co během hacku publikoval Twitter účet Burger Kingu, lze vyčíst jednu zajímavou podobnost. V obou případech byl opakovaně zmiňován jakýsi iThug. Server Gizmodo na tuto stopu získal i další přímé tipy od svých čtenářů, a když se po ní jeho redaktoři vydali, nalezli o zmíněném pánovi hodně zajímavého, včetně jeho rozhovorů na Facebooku a tweetů, které přesvědčivě ukazují na to, že za útoky skutečně stál on.

Předně jde o zmínky o #iThug, které doprovázely oba útoky. Kromě toho ale byla zmiňována i skupina DFNTSC, zkratka pro Defonic Team Screen Name Club, hackerské uskupení, které se roku 2005 proslavilo akcí proti Paris Hilton a jehož členem iThug je. Existovaly také tweety od iThugových známých, které hypotézu dále podporovaly.

Nejpovedenější úlovky ale byly ty, které pachatele identifikovaly pravým jménem. Podle nich se jmenuje Tony Cunha a útoky nepřímo probíral (v době, kdy si hrál s účtem Jeepu) se svou kamarádkou přímo na Facebooku. V reálném životě je Tony DJ z oblasti kolem Bostonu, kde často hraje na koncertech a housových akcích. Všechny zapojené účty, z nichž indicie pocházely, byly od chvíle, kdy média začala o zjištění Gizmoda informovat, deaktivovány, smazány, nebo nastaveny na soukromé. Zlomyslně se chce dodat, že bohužel pro Tonyho trochu pozdě.

Více v článku přímo na Gizmodu, kde je k odhalení pachatele útoků na Jeep a Burger King více detailů i screenshotů.

BET a MTV se svezly, hacknutí nepříliš přesvědčivě napodobily

Útokem na Jeep a odhalením jeho pachatele ale včerejší zábava na Twitteru neskončila. Otázka dne totiž, alespoň pro některé, zněla, co dělat, když účty známých firem na Twitteru kolem vás padají hackerům za oběť jako houby po dešti, získávají tak spoustu zmínek v online zpravodajství zdarma a desítky tisíc nových fanoušků. A vy samozřejmě z koláče také chcete svůj kousek, nejlépe ten s jahůdkou a velkou dávkou šlehačky.

MTV a BET, dvě kabelové televize Viacomu, si odpověděly po svém a rozhodly se přihřát si polívčičku, dokud tomu situace svědčila. Obě televize se v rámci ďábelského plánu rozhodly na hodinu si prohodit účty. Neprohodily si ale i názvy, pouze ke svému názvu připsaly HACKED! a změnily si profilové a cover fotografie na ty od druhé televize. Snahy o vyvolání pocitu skutečného hacknutí neproběhlo mnoho, výjimkou může být snad jen povedená narážka na účtu MTV na “dobře chutnající burger” odkazující na hacknutí Burger Kingu. Screenshoty z MTV lze nalézt na TechCrunchi, od BET je jeden na Mashable. Akce probíhala pod hashtagem #MTVhack.

Kromě výše uvedeného pak především účet MTV propagoval nadcházející soutěž BET Experience domnělého “pachatele”, televize BET. Co se i díky tomu mnohým zdálo od počátku pravděpodobné, se potvrdilo, když zúčastnění nakonec přiznali barvu s tím, že si celý plán hacknutí vymysleli a šlo o plánovanou akci.

Co si o tom myslet? Pokud jde o zmínky v médiích, byla akce rozhodně úspěchem, řada médií se na ni nachytala a věnovala jí prostor jako skutečnému útoku. Pozitivně reagovali i někteří uživatelé, které “hacknuté” tweety evidentně pobavily natolik, aby je retweetovali. Jiní se naopak ptali, jestli MTV neměla do celé záležitosti zatáhnout i Comedy Central a nechat si od ní napsat alespoň jeden dobrý vtip.

Ocenit rozhodně lze rychlost, s jakou společnosti zareagovaly na aktuální dění, což jim zajistilo pozornost, o jakou by jinak bojovaly jen velmi těžko (rozuměj nákladně). Na druhou stranu, poněkud trpké téma stále se opakujících hacků firemních webů a účtů na sociálních médiích je trochu tenkou půdou, kde celá akce mohla velmi snadno skončit fiaskem. Zkušenosti opakovaně ukazují, že by se společnosti měly držet ve své komunikací určité korektnosti, která podobné nápady rozhodně neobnáší.

Ačkoliv oběma televizím to zdá se prošlo relativně hladce, nemusí se to povést každému. V tomto případě určitě pomohl fakt, že obě instituce jsou určeny k jednomu jedinému účelu, a to bavit své diváky. Protože i s “hacknutím” účtů se jim podařilo udržet celou záležitost na relativně humorné úrovni, jejich zaměření zabránilo tomu, aby se uživatelé cítili dotčeni. V případě společnosti zaměřené jinak, například finančně, na cestování, nebo automobily, by ale fanoušci jen těžko byli tak chápaví. V nejhorším případě by se na konci mohli cítit podvedení, a horší výsledek kampaně na sociálních médií si lze představit jen stěží.

Proto podobné hackovací hry s klidným svědomím rozhodně nemůžeme doporučit. Pohybovat se při komunikaci za účelem získání pozornosti čas od času trochu na hraně, to je jedna věc, tohle ale už působí přece jen kousek za ní.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

První světová válka na Facebooku očima francouzského vojáka

Jedenáct měsíců od zavraždění Františka Ferdinanda d'Este, tedy prvních deset měsíců první světové války, to je období, které pokrývala nedávná facebooková kampaň válečného muzea z pařížského Meaux. Kromě 55 tisíc Like kampaň přinesla sice fiktivní, ale přesto velmi silný příběh řadového francouzského vojáka.
Přečtěte si více

Proč už Facebook nebaví prokliky a jaký je dopad na soukromí

Včerejší den přinesl hned dvě velké a již nějaký čas očekávané novinky kolem reklamy na Facebooku. Brad Smallwood rozvedl poznatky Facebooku v oblasti efektivity kampaní na sociální síti a společnost také vydala článek, v němž vysvětluje záruky ochrany soukromí uživatelů ve svých posledních reklamních projektech.