Google+ a první ohlasy na novou sociální síť

Základní funkce a charakteristiky Google Plus jsme představili již ve včerejším článku věnovaném této nové sociální síti. To ale zdaleka není všechno, co se kolem Google+ děje, a už za tuto krátkou dobu se kolem novinky stihla udát řada věcí. Tak například, již během prvních hodin po spuštění stihla Čína adresu plus.google.com zablokovat po vzoru ostatních amerických sociálních sítí jako jsou Facebook, Twitter, YouTube a Foursquare. A když něco bere vážně Čína…

Pojďme se ale podívat na to, co se zatím dá z prvních zkušeností o Google+ vlastně říct. A hlavní otázka dne – jak si povede v konkurenci s Facebookem?

Kopie Facebooku? Ano, ale…

S tím souvisí vůbec první věc. Skoro všichni se shodují, že Google+ je v podstatě kopií Facebooku, ve které je několik novinek a pár lépe vyladěných detailů. Skoro jakoby lidé z Googlu udělali seznam funkcí jedničky sociálních sítí a postupně odškrtávali položky: News Feed máme, říkáme mu Stream, Skupiny máme, jmenují se Kruhy, tlačítko Like máme, u nás je to +1, chat máme, statusy máme, odkazy a fotografie sdílet umíme. To, na čem se komentátoři neshodnou, je, zda Google+ v souboji s Facebookem má nebo nemá šanci. Také se objevilo několik analytických článků, které rozebírají funkce, jež by Googlu měly v tomto prozatím nerovném souboji pomoci.

Mocná síla notifikací

Ač se to na první pohled může zdát s podivem, nový navigační bar s notifikacemi bude hlavní zbraní Googlu v přivedení lidí na Google+. Ptáte se jak? Celá řada lidí využívá některou ze služeb Googlu, ať už vyhledávání, Gmail, Picasa, Reader nebo Google Docs. U některých služeb je nutností být zalogován (Gmail, Reader), u jiných ne, spousta uživatelů je ale i tak při jejich využívání do svého Google účtu přihlášená. A to je právě ono. Každému uživateli, který je přihlášen, se po otevření nové sociální sítě veřejnosti objeví při využití libovolné služby Googlu na horní černé liště položka „+You“. Kliknutím na ní bude uživatel přesměrován na Google+ a proveden všemi procesy nutnými pro užívání této novinky, od založení účtu až po nastavení soukromí.

Připojením na Google+ to ale nekončí. Položka „+You“ se změní na křestní jméno uživatele (+Jan, +Otakar ap.) a na opačném (pravém) konci lišty se aktivují notifikace. Pokaždé, když se na právě vytvořeném uživatelském účtu Google+ stane některá z událostí zvolených v nastavení, objeví se v místě pro notifikace červená číslovka. Na graficky úsporných stránkách Googlu bude tento křiklavě barevný ostrůvek natolik nápadný, že bude uživatele po zalogování do kterékoliv služby společnosti prakticky nutit Google+ navštívit znovu. A znovu, a znovu, a…

Zbrusu nový Google+ profil, který čeká na první přátele a data

Vezmeme-li v úvahu, kolik lidí používá různé služby Googlu, je poměrně pravděpodobné, že tato strategie společnosti relativně rychle vynese pár desítek milionů uživatelů do začátku. A to je dobře pro Google, protože jak zněly některé komentáře prvních uživatelů, „je to jako Facebook, akorát bez lidí“. Sociální síť, kde není nikdo z vašich přátel, přece jen ztrácí velkou část svojí atraktivity.

Kamarád s chytrým telefonem

Další zásadní výhodou sociální sítě Googlu bude mobilní prostředí, a to především ze dvou důvodů. Předně, Google již při tvorbě služby evidentně bral chytré telefony v úvahu. Převažuje HTML5, celá řada úkonů, jako například vytváření kruhů, funguje přetahováním položek z jednoho místa obrazovky na druhé. Praktické jak pro myš, tak, a to hlavně, pro dotykový displej.

Další funkcí, kterou uživatelé chytrých telefonů jistě ocení, je Instant Upload, funkce již aktivní na Androidu a plánovaná i pro aplikaci pro iPhone. Zaškrtnutím nepovinné položky v aplikaci pro pořizování fotografií zařídíte, že se veškeré fotografie rovnou nahrají na Google+, do soukromého alba viditelného pouze pro vás. Odtud již stačí jen jedno dvě kliknutí, aby fotografie mohla být sdílena, ať už s jedním člověkem, pár vybranými kontakty, kruhem či několika kruhy nebo všemi uživateli internetu. Oproti ručnímu nahrávání fotografií na Facebook o mhoho pohodlnější. A právě fotografie byly svého času to, co přitáhlo Facebooku takovou pozornost veřejnosti a tolik uživatelů.

Zásadní nevýhodou jsou uživatelé

Připočteme-li k tomu, že jedna z nejslabších mobilních platforem Facebooku a zároveň ta momentálně uživatelsky vůbec nejsilnější, Android, Googlu patří, není nepředstavitelné, že mobilní platforma bude další předností Google+ oproti Facebooku. Je ale samozřejmě pravda, že Facebook má čas i prostředky reagovat a svoji mobilní prezenci vylepšit, stejně jako dotáhnout další detaily, které se Googlu povedlo vyladit lépe (hlavně díky zkušenosti s tím, co se uživatelům nelíbilo na Facebooku). Mezi ty by kromě výše zmíněných mohla patřit funkce Hangout, umožňující hromadný videochat až pro deset lidí zároveň, přehlednější nastavení soukromí a možnost sledovat veřejné příspěvky uživatelů i jednostranně, stejným způsobem, jako funguje follow na Twitteru.

Když jsme se podívali na výhody Google+, je určitě čas zmínit i nevýhody. Ta nejnejzásadnější je naprosto evidentní. Facebook má náskok 7 let a 700 milionů uživatelů. Pokud chcete užívat sociální síť, musí ji užívat vaši známí (s výjimkou technologických geeků, kteří ji zkusí prostě jen proto, že je to něco nového). Nejlépe ti, které ještě na žádné sociální síti nemáte. Jenomže lidí, kteří někdy nějakou sociální síť užívat budou a ještě nejsou na Facebooku, je v zemích, kde má Google vliv, pomálu.

A takhle vypadá ten zaplněný...

Google má sice našlápnuto dobře, bude se ale muset vypořádat s problémem, že většině lidí bude připadat správa dvou sociálních profilů příliš náročná. A i pokud to zprvu zkusí, přikloní se nakonec jen k jednomu z nich, což byl koneckonců i důvod ohromných ztrát MySpace. Společnost bude stát před problémem, jak tyto uživatele přesvědčit, že jejich volbou by měl být Google+. A to v případě několikaletých uživatelů Facebooku nebude vůbec snadné.

Zájem tu je a není malý

Když Google během noci na dnešek zprovoznil možnost rozesílání pozvánek prvními uživateli jejich přátelům, bylo z toho obrovské haló. Zájem byl dokonce tak obrovský, že během několika dalších hodin byly pozvánky zase zrušeny. Vedoucí projektu Vic Gundotra k tomu napsal:

„Mechanismus pro pozvánky jsme na noc vypnuli. Šílená poptávka. Potřebujeme postupovat opatrně a mít věci pod kontrolou. Všem vám děkujeme za váš zájem!“

Na jednu stranu je patrné, že tato první vlna zájmu jsou právě ti technologicky aktivní uživatelé, s jejichž oslovením Google problémy mít nebude. Na druhou stranu, právě oni jsou těmi, kdo v případě, že je Google+ osloví, představují největší šanci Googlu na získání masové uživatelské základny. Ostatně téměř 1,2 milionu zhlédnutí u oficiálního videa, které novou službu představuje na YouTube, je argumentem víc než výmluvným.

Mezi dalšími zajímavými názory se objevil ten, že mnohem víc než Facebook ohrožuje Google+ služby jako Skype a další. Jde o ty společnosti, které nabízejí jako svou specializovanou nabídku některé funkce přítomné v Google+, a to buď jako svou jedinou, nebo pro přežití společnosti důležitou nabídku. V případě Skypu je ohrožující funkcí Google+ funkce Hangouts umožňující hromadné videohovory.

Zároveň není bez zajímavosti, že Google do svých analytických nástrojů zakomponoval měření tlačítka +1, takže majitelé webů budou moci vyhodnotit jeho přínos.