Friendster: tak trochu smutná historie „fotra“ sociálních sítí

Když se řekne sociální síť, tak si dnes každý vybaví v první řadě „velké efko“, Twitter, Instagram.. Ti dříve narození pak vzpomenou s nostalgií na MySpace nebo na Lidé.cz. Ti ještě dříve narození si možná vzpomenou i na doby, kdy se lidé navzájem propojovali a bavili se „naživo“. My se dnes podíváme na „fotra“ sociálních sítí – platformu Friendster – která upadla v zapomnění.

Friendster vytvořili v roce 2002 Peter Chin, Jonathan Abrams a Dave Lee, kteří chtěli lidem nabídnout způsob, jak se propojovat s novými přáteli na internetu, udržovat kontakty s těmi stávající a „bezpečně“ si tak rozšiřovat okruh svých známých.

V době vzniku Friendstru byl koncept sociálních sítí stále ještě něčím novým a tvůrci doufali, že interakce na webu podnítí osobní setkávání mezi uživateli. Teprve když se stránka rozrostla a objevila se konkurence (zejména MySpace), začal se koncept sociální sítí přibližovat tomu, co známe a denně využíváme.

Vzestup, nabídka Googlu a transformace

Friendster byl spuštěn v roce 2003 a během prvních měsíců získal přes tři miliony uživatelů. V roce 2003 obržela skupina stojící za Friendstrem investici od soukromého kapitálového investora Kleiner Perkins Caufield & Byers, Benchmark Capital ve výši 12 milionů dolarů. Peníze byly určeny k tomu, aby se platforma dostala z koncepční fáze a expandovala.

Abrams zůstal na pozici CEO, o několik měsíců později byl však novým představenstvem odvolán z funkce generálního ředitele a nahrazen prozatímním generálním ředitelem Timem Kooglem, který předtím působil jako prezident a generální ředitel Yahoo. Investoři měli větší zájem o růst než o nápravu mnoha chyb, které se začaly objevovat s rostoucí uživatelskou základnou Friendsteru. Což se neukázalo jako zrovna správná cesta.

Než Frienster dostihly manažerská pochybení, zažil obrovský úspěch ve Spojených státech a ukázalo se, že koncept sociálních sítí je životaschopný. Popularita Friendsteru rostla a v roce 2003 o ni projevil zájem Google, který chtěl společnost za 30 milionů odkoupit. Z obchodu ale nakonec nic nebylo, Friendster chtěl zůstat nezávislý. To se změnilo až o několik let později, respektive v roce 2009 Friendster získala jedna z největších asijských internetových společností MOL Global za 26,4 milionu dolarů.

Patenty na prodej

Friendster byl jednou z prvních sociálních sítích, díky čemuž měl řadu patentů, o které projevily zájem ostatní společnosti, v čele byl (překvapivě) Facebook. V roce 2010 Facebook a několik dalších sociálních sítí jednaly s Friendsterem, aby získaly některé z těchto patentů pro své služby. Facebook odešel z těchto jednání s 18 patenty, které Friendster dříve vlastnil, za sjednanou částku 39,5 milionu dolarů.

Pád Friendsteru

Friendster ve své době podnítil vznik řady sociálních sítí jako Dogster, Elfster a dalších, hlavní konkurence stránky ale přišla se spuštěním MySpacu a později i „vysokoškolského“ Facebooku. Navzdory tomu, že ve Friendsteru o Facebooku věděli, nepovažovali jej za přímou hrozbu, což se ukázalo jako velká chyba. Friendsteru se nedařilo držet krok a konkurovat nové progresivní sociální síti.

Nakonec to byl samozřejmě Facebook, kdo z války sociálních sítí vzešel jako vítěz. Pro Friendster to znamenalo masivní odliv uživatel, ale zatímco v USA počet uživatelů klesal, využití platformy v Asii raketově vzrostlo. V roce 2008 společnost Friendster najala bývalého manažera Googlu Richarda Kimbera jako generálního ředitele.

Cíl byl jasný – zaměřit se na rozšíření webu v Asii. K dosažení tohoto cíle přispěla zmíněná akvizice společnosti MOL Global, která je baštou asijského internetového průmyslu. Stránka Friendsteru byla znovu zprovozněna s novým rozhraním v roce 2009, to bylo uzpůsobeno požadavkům a potřebám nového trhu. Společnost se pokusila změnit Friendster ze sociální sítě na sociální herní platformu. Přestože na začátku Friendster získal určitou dynamiku a dalo by se říct, že koncept vypadal poměrně slibně, nestačilo to. Friendster neudržel krok – technické problémy a investoři, kteří příliš nepomohli s hledáním vhodného řešení, Frienster pohřbili. Služby Friendsteru byly v roce 2015 ukončeny.

Zdroj: Demystifyasia.com

Total
1
Shares
Další články
Přečtěte si více

Foursquare spustil svou první mobilní aplikaci pro obchodníky

Pokud máte svůj obchod, ať už jakýkoliv, a používáte jako jeden z nástrojů ke zviditelnění Foursquare, určitě vás někdy zlobilo, jak může být správa venue komplikovaná kvůli přístupnosti některých funkcí pouze z počítače. Od včerejška se to naštěstí mění, Foursquare totiž konečně vydal mobilní aplikaci pro obchodníky.
Přečtěte si více

Facebook chce získat víc peněz českých inzerentů, jde proti televizi

Především vůči televizním stanicím a mediálním agenturám se na společné tiskové konferenci vymezili zástupci Facebooku a české společnosti Business Factory. Ta je mezinárodně úspěšným reklamním partnerem Facebooku, jako jedna z deseti firem na světě úspěšně prošla programem Facebook Accelerator a po domovském Brně, Dubaji či Sao Paulu nově otevírá pobočku také v Praze. Právě skrze ni by měla zavařit obchodníkům z Novy či Primy.
Přečtěte si více

Tlačítko Sdílet konečně i na mobilním Facebooku

Pokud jste pravidelnými uživateli mobilního Facebooku, existuje velká šance, že jste si během svých návštěv všimli jednoho zásadního nedostatku. Mobilní Facebook nenabízel tlačítko pro sdílení. To se na něm nyní objeví, nejprve na mobilním webu a později i v obou majoritních aplikacích.
Přečtěte si více

KTHXBYE! Novým jazykem na Twitteru je LOLCATZ

Češtinu už na Twitteru máme, tak co víc si přát, alespoň pokud jde o jazyky. Tak by se situace možná mohla zdát na první pohled. Jenomže nejnovější jazykovou verzi jste si pravděpodobně přáli, aniž byste o tom věděli. A to přesto, že novinka prozatím trpí svými nedostatky. Nový jazyk Twitteru vychází ze známých internetových memů o kočkách a jmenuje se LOLCATZ.