Friendster: tak trochu smutná historie „fotra“ sociálních sítí

Když se řekne sociální síť, tak si dnes každý vybaví v první řadě „velké efko“, Twitter, Instagram.. Ti dříve narození pak vzpomenou s nostalgií na MySpace nebo na Lidé.cz. Ti ještě dříve narození si možná vzpomenou i na doby, kdy se lidé navzájem propojovali a bavili se „naživo“. My se dnes podíváme na „fotra“ sociálních sítí – platformu Friendster – která upadla v zapomnění.

Friendster vytvořili v roce 2002 Peter Chin, Jonathan Abrams a Dave Lee, kteří chtěli lidem nabídnout způsob, jak se propojovat s novými přáteli na internetu, udržovat kontakty s těmi stávající a „bezpečně“ si tak rozšiřovat okruh svých známých.

V době vzniku Friendstru byl koncept sociálních sítí stále ještě něčím novým a tvůrci doufali, že interakce na webu podnítí osobní setkávání mezi uživateli. Teprve když se stránka rozrostla a objevila se konkurence (zejména MySpace), začal se koncept sociální sítí přibližovat tomu, co známe a denně využíváme.

Vzestup, nabídka Googlu a transformace

Friendster byl spuštěn v roce 2003 a během prvních měsíců získal přes tři miliony uživatelů. V roce 2003 obržela skupina stojící za Friendstrem investici od soukromého kapitálového investora Kleiner Perkins Caufield & Byers, Benchmark Capital ve výši 12 milionů dolarů. Peníze byly určeny k tomu, aby se platforma dostala z koncepční fáze a expandovala.

Abrams zůstal na pozici CEO, o několik měsíců později byl však novým představenstvem odvolán z funkce generálního ředitele a nahrazen prozatímním generálním ředitelem Timem Kooglem, který předtím působil jako prezident a generální ředitel Yahoo. Investoři měli větší zájem o růst než o nápravu mnoha chyb, které se začaly objevovat s rostoucí uživatelskou základnou Friendsteru. Což se neukázalo jako zrovna správná cesta.

Než Frienster dostihly manažerská pochybení, zažil obrovský úspěch ve Spojených státech a ukázalo se, že koncept sociálních sítí je životaschopný. Popularita Friendsteru rostla a v roce 2003 o ni projevil zájem Google, který chtěl společnost za 30 milionů odkoupit. Z obchodu ale nakonec nic nebylo, Friendster chtěl zůstat nezávislý. To se změnilo až o několik let později, respektive v roce 2009 Friendster získala jedna z největších asijských internetových společností MOL Global za 26,4 milionu dolarů.

Patenty na prodej

Friendster byl jednou z prvních sociálních sítích, díky čemuž měl řadu patentů, o které projevily zájem ostatní společnosti, v čele byl (překvapivě) Facebook. V roce 2010 Facebook a několik dalších sociálních sítí jednaly s Friendsterem, aby získaly některé z těchto patentů pro své služby. Facebook odešel z těchto jednání s 18 patenty, které Friendster dříve vlastnil, za sjednanou částku 39,5 milionu dolarů.

Pád Friendsteru

Friendster ve své době podnítil vznik řady sociálních sítí jako Dogster, Elfster a dalších, hlavní konkurence stránky ale přišla se spuštěním MySpacu a později i „vysokoškolského“ Facebooku. Navzdory tomu, že ve Friendsteru o Facebooku věděli, nepovažovali jej za přímou hrozbu, což se ukázalo jako velká chyba. Friendsteru se nedařilo držet krok a konkurovat nové progresivní sociální síti.

Nakonec to byl samozřejmě Facebook, kdo z války sociálních sítí vzešel jako vítěz. Pro Friendster to znamenalo masivní odliv uživatel, ale zatímco v USA počet uživatelů klesal, využití platformy v Asii raketově vzrostlo. V roce 2008 společnost Friendster najala bývalého manažera Googlu Richarda Kimbera jako generálního ředitele.

Cíl byl jasný – zaměřit se na rozšíření webu v Asii. K dosažení tohoto cíle přispěla zmíněná akvizice společnosti MOL Global, která je baštou asijského internetového průmyslu. Stránka Friendsteru byla znovu zprovozněna s novým rozhraním v roce 2009, to bylo uzpůsobeno požadavkům a potřebám nového trhu. Společnost se pokusila změnit Friendster ze sociální sítě na sociální herní platformu. Přestože na začátku Friendster získal určitou dynamiku a dalo by se říct, že koncept vypadal poměrně slibně, nestačilo to. Friendster neudržel krok – technické problémy a investoři, kteří příliš nepomohli s hledáním vhodného řešení, Frienster pohřbili. Služby Friendsteru byly v roce 2015 ukončeny.

Zdroj: Demystifyasia.com

Total
34
Shares
Další články
Přečtěte si více

TOP memy týdne: Zázraky, láska a další kostýmy

Zázraky se opravdu dějí, našli jsme hned několik nezvratných důkazů. Taky jsme spadli ze židle z posledního kameňáku z Martyho frků a spoustu důkazů o tom, že láska je věčná, zvířatka jsou roztomilá a lidé dělají hrozný nesmysly, ale zároveň jsou docela slušně kreativní… Prostě klasika.
Přečtěte si více

Shareaholic: Návštěvnost zprostředkovaná Facebookem roste, hlavně na mobilech

Facebook je mezi sociálními platformami dlouhodobě tou vůbec nejvýkonnější v přivádění návštěníků na externí weby. Analýza od Shareaholic ukazuje, že za poslední rok si ještě polepšil, když jím zprostředkovaná návštěvnost povyrostla o skoro 60 procent. Dobrou zprávou navíc je, že rozhodující podíl na růstu měla mobilní návštěvnost.
Přečtěte si více

Facebook plánuje třetí datové centrum za miliardu dolarů

K současným datovým centrům největší sociální sítě v Severní Karolíně a Oregonu má přibýt třetí v americké Iowě. Než bude úplně hotové, mohla by se jeho cena vyšplhat až na 1.5 miliardy dolarů. Facebook se také pokouší zavádět úsporný obrázkový formát WebP od Googlu, prozatím ale s malým úspěchem u uživatelů.