Foursquare chce rozdělit dvě hlavní služby, které poskytuje svým uživatelům, tedy hledání přátel a objevování míst, do dvou oddělených aplikací. Tyto aplikace budou sice vzájemně propojené co do uživatelských dat, každá z nich bude ale po spuštění nabízet odlišné funkce.
Novinkou se stane aplikace Swarm, která si zachová původní klíčovou funkci Foursquare, s níž aplikace před pěti lety mezi uživateli prorazila – check-iny. Swarm bude aplikace určená k tomu, aby se uživatel mohl podívat, kteří jeho přátelé se právě nachází někde poblíž, a snadno je kontaktovat. K tomuto účelu bude Swarm obsahovat nejen mapu s lokacemi přátel, ale i přizpůsobený chat. Kromě check-inů bude služba nabízet i pasivní sdílení lokace, podobně jako nedávno uvedená služba Nearby Friends od Facebooku. Ve Swarmu ale nebude možné přesně určit polohu uživatele na mapě, kvůli ochraně soukromí bude viditelné jen přibližné místo, kde se nachází, například městská čtvrť či název obce.
Aplikace je zatím stále v přípravě. Foursquare ale slibuje o aktualitách informovat každého, kdo zaregistruje svůj e-mail na stránce swarmapp.com.
Z Foursquare zmizí check-iny
Původní Foursquare s námi zůstane, brzy ale projde zásadní přeměnou. Úplně z něj zmizí check-iny, které zůstanou zachovány pouze v aplikaci Swarm, a změní se čistě na službu pro objevování nových míst a podniků. S uvedením nové verze, kterou prý společnost nyní dolaďuje, by se měl Foursquare změnit ve službu podobnou Yelpu, ovšem s tím rozdílem, že jeho doporučení budou uživateli ušitá na míru podle jeho vlastní aktivity v aplikaci Swarm (a dosavadní verzi Foursquare). Ještě se chytáte?
Zdůvodnění za rozdělením aplikace stojí na dvou klíčových argumentech. Předně, Foursquare analýzou svých uživatelů zjistil, že aplikaci v rámci jednoho spuštění používají buď pouze k hledání přátel, nebo pouze k objevování míst. Jen 5 procent spuštění aplikace využívalo obě funkcionality, zbylých 95 procent jen jednu či druhou. Z tohoto úhlu pohledu dávalo smysl funkce rozdělit do dvou aplikací, protože ve většině případů i jen jedna z nich dokáže uživateli pomoci s tím, co má právě na mysli.
Obchod až na prvním místě
Rozhodujícím argumentem se stalo právě odstranění check-inu z primární aplikace. Jeho ústřední role ve službě nyní působí, slovy Bijana Sabeta, jednoho z prvních investorů Foursquare, trochu jako “kdyby po vás YouTube jako první věc po spuštění chtěl, ať vytvoříte nové video”. Neustálé pobídky ke sdílení lokace prostřednictvím check-inů jednoduše mnoho nových uživatelů odrazují od toho, aby aplikaci používali. Mnoho z nich by přitom samostatné objevování nových míst mohlo snadno zlákat, podobně jako lze smysluplně využívat Twitter i bez toho, aby uživatel sám cokoliv tweetoval.
Rozdělení dává smysl i z obchodního hlediska. Hlavní zdroj příjmů Foursquare spočívá právě v reklamě vázané na objevování. K objevování proto chce dostat co nejvíc uživatelů, které pak jako publikum může nabízet inzerentům. Pokud Foursquare má důvody věřit, že mu odstranění check-inu z hlavní aplikace pomůže počet uživatelů zvýšit, je tento krok jen logickým pokračováním dosavadní snahy o dlouhodobou udržitelnost. Zároveň společnost nechce přijít o data o aktivitě uživatelů, bez kterých její objevovací funkce ztrácí část své atraktivity, a tak je logické jejich zachování alespoň v podobě nové, druhé aplikace.
Otázkou je, zda se tahle nová strategie Foursquaru ujme. Pokud jde o novou podobu hlavní aplikace, zdá se, že společnost má postup dobře promyšlený, podložený daty a příliš neriskuje. V případě Swarmu pak platí, že si Foursquare může dovolit s ním neprorazit, protože existence společnosti na úspěchu nové aplikace přímo nezávisí. Pokud uspěje hlavní aplikace, bude Foursquare mít spoustu času na to přijít s řešením, které mu zajistí průběžný přísun informací o aktivitě a preferencích uživatelů.