Flattr umožnil ocenit zajímavý obsah přes Twitter, Instagram či Vimeo

Flattr slouží uživatelům k tomu, aby tvůrce obsahu, kteří jim přinášejí zajímavý či zábavný materiál v textové či jiné formě, odměňovali nejen pozitivními komentáři, ale rovnou také finančně. Jedním z důvodů, proč se služba neujala ve větším měřítku, je to, že od uživatelů vyžadovala, aby si nabili svůj Flattr účet penězi, a od vydavatelů, aby umístili tlačítka na své weby.

Kde byl problém? Vydavatelé nechtěli tlačítka umisťovat, dokud nebude Flattr mít takové množství uživatelů, aby to pro ně mohlo být finančně zajímavé (my už jsme tak učinili). A uživatelé, tedy ti, kteří by tvůrcům obsahu byli ochotní přispět, zase nechtěli nabíjet své Flattr účty, dokud jejich oblíbení vydavatelé nebudou mít zprovozněná tlačítka pro přijímání jejich darů.

Jako by z takové situace nebylo kudy ven. Jednu možnou cestu ven ale Flattr nakonec našel a včera ji spustil do provozu. Obchází tím jeden ze dvou problémů, které jeho současný model vyvolával, a to problém na straně vydavatelů.

Uživatelé mají Flattr zachránit

Ti totiž již nemusí umisťovat na své weby Flattr tlačítko, aby mohli dostávat od čtenářů a diváků dary. Namísto toho jim stačí sociální tlačítka od velkých sociálních služeb jako Favourite na Twitteru či Like na Instagramu. Uživatel, který chce tvůrcům přispívat, si prostě založí na Flattru účet a nastaví pravidelnou měsíční částku, kterou chce tvůrcům obsahu rozdat. Tento účet si následně může propojit se svými účty na podporovaných sociálních službách, mezi kterými zatím jsou Twitter, Instagram, SoundCloud, 500px, Vimeo, Flickr, App.net a Github.

Flattr bude díky propojení s těmito službami počítat, jaké tvůrce během každého měsíce uživatel ocenil stiskem sociálních tlačítek typu Like a Favourite, tedy těch, která vyjadřují, že se mu líbilo co viděl. Podle počtu těchto ocenění na konci měsíce částku, kterou od uživatele dostává, mezi tvůrce poměrně rozdělí. Rovných deset procent si služba nechává na provoz a jako zisk.

Je ovšem jasné, že aby tvůrci sami mohli peníze vybrat, musí se stát členy Flattru a založit na něm účet. Pokud by se nový model ujal mezi uživateli, a ti by skutečně začali tvůrce takto odměňovat, může to časem vydavatele motivovat, aby si účet na založili. Peníze se jim totiž střádají automaticky i bez toho, takže si je pak budou moci rovnou vybrat. Jak jednou budou přihlášeni a uvidí, že jim Flattr peníze generuje, proč vlastně také nedat ta jeho tlačítka na svůj web, že? Budoucnost Flattru, možného monetizačního nástroje vydavatelů, je tak nyní v rukách uživatelů.