Názor: Firmy si připlatí za reklamu na Facebooku. No a co?

Možná už jste si všimli, jak se všichni diví tomu, že si firmy musí za viditelnost svých značek na Facebook připlatit. Honza Páv se pouští do polemiky s vlnou nespokojenosti s novinkami z Facebooku.

Představte si, že chodíte městem a postupně vnímáte své okolí. Kolemjdoucí lidi téměř ignorujete – neznáte ani jejich tváře, ani netušíte, co je baví. Když ale potkáte kamaráda, zamáváte na něj a možná se i pustíte do řeči.

O kousek dál stojí pán, který prodává noviny, a jediný důvod, proč jste si uvědomili jeho existenci, je jeho hlasitost. Vyřvává na postávající a dál by dosáhl snad jen s megafonem.

Kousek opodál je pěkný rámus. Nějaká firma si pořídila rovnou celou kapelu s mikrofony a aparaturou. Na chvíli se zastavíte, protože vás zajímá, co že je to za rámus. Ale protože nehrají váš oblíbený hudební styl, jdete dál. Možná si tu melodii budete chvíli pamatovat, ale protože hraje na každém rohu jiná kapela, svůj hudební styl jen tak nezměníte.

Kdo se diví tomu, že by si značky měly připlatit, aby na Facebooku byly vidět? Podobně platí zelinář městu za to, že si může umístit své reklamní “áčko” na chodník nebo místní videopůjčovna za reklamu v radničních novinách.

Netvrdím, že si musíte navýšení zásahu zaplatit, ať už si odborná média či Facebook říkají co chtějí. Ale určitě by to nebylo divné. Dyť je to mimo Facebook úplně normální.

Po celou dobu byl Facebook takovým málo obydleným městem. Nevznikalo tolik obsahu, a proto jste se dostali k věcem, které jsou pro vás zajímavé. Navíc reklamy byly klasické reklamy a neměly vliv na to, co vidíte v Newsfeedu.

Ve fyzickém světě se také dostáváte k zajímavému obsahu přes svoje kontakty. A je naprosto přirozené, že něco ultrazajímavého prošvihnete. Co Facebook zjednodušuje je viditelnost vazeb, které normálně vidět nejsou – hlavně přátel vašich přátel. A pomáhá taky sbližování lidí se stejným zájmem.

Ale nikde se nepíše, že se v budoucnu dozvíte vše, co se tam šustne. A ani by to nebylo možné. A pak mi nepřijde nelogické, že by si značka neměla za viditelnost připlatit. Stejně jako se pořád nejvíc peněz leje do televizní reklamy. Kdyby neexistovaly všechny ty promované příspěvky, možná by to bylo férovejší. Ale ony již existují.

Facebook není kyberprostor. Je to takový menší upgrade toho světa, kterému říkáme reálný, opravdový.

Co vy na to? Souhlasíte? Diskuse je vaše. 

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Vědci pracují na detektoru lži pro sociální média

Tým výzkumníků z pěti evropských univerzit a čtyř soukromých společností spolupracuje na vývoji systému, který by dokázal ověřovat příspěvky na sociálních médiích. Cílem je určit, zda jsou příspěvky uživatelů pravdivé, spekulativní, mylné, či záměrně šíří dezinformace se zlým úmyslem.
Přečtěte si více

Myspace chce odkoupit službu iLike

Populární sociální síť Myspace plánuje odkoupit většinový podíl v hudební komunitě iLike.com. Jak již dříve informovali někteří zaměstnanci Myspace, chtějí se profilovat jako služba zaměřená na hudbu a muzikanty.
Přečtěte si více

Oreo svedlo další “souboj” na Twitteru, tentokrát ho vyzval Kit Kat

Srandičky s hashtagy nebo vtipné falešné účty celebrit jsou jistě skvělá zábava, za královskou disciplínu ale na Twitteru rozhodně považujeme špičkování mezi značkami. Vybalancované souboje v pohotovosti a kreativitě administrátorů mohou přinést spoustu plusových bodů všem zúčastněným (pokud některá ze stran neztratí hlavu), stejně jako aktuálně Kit Kat a Oreu.