FakeOff odhalí falešné přátele na Facebooku

Jak odhalit na sociální síti falešné účty? Existují samozřejmě studie, které radí, na co si při identifikaci falešných účtů dát zvláštní pozor, má to ale několik háčků. Především zkoumání uživatelů postupně jednoho po druhém a odhalování těchto charakteristik může být časově náročné, a ne každý si to může a chce dovolit. Za druhé pak ani tvůrci falešných účtů nejsou v mnoha případech tak hloupí, trendy sledují a dovedou se jim přizpůsobit, abyste falešný účet bez dostatečných zkušeností poznali jen stěží.

Zde přichází na scénu FakeOff, aplikace pro řadové uživatele Facebooku, které mezi jejich přáteli dovede odhalit falešné účty. Tedy, neodhalí je zcela jednoznačně, to pouze s pomocí algoritmu ani není dost dobře možné. Podle jejich aktivity, fotografií a dalších údajů z profilů ale vyhodnotí, jak vysoká je pravděpodobnost, že je daný uživatel falešný.

Každý zkoumaný profil aplikace ohodnotí na škále od 1 do 10, přičemž 1 znamená vysokou pravděpodobnost falešného účtu a 10 znamená vysokou pravděpodobnost reálného uživatele. Sleduje přitom ukazatele jako původnost fotografií (zda nejsou ukradeny z internetu), zda uživatel posílá hodně soukromých zpráv, propojení s Instagramem či Twitterem (které pravděpodobnost falešného účtu snižuje) a samozřejmě také obsah timeline a diskuzí s ostatními uživateli. Obsah timeline aplikace zkoumá 10 dní nazpět ve své neplacené verzi, a rok nazpět v případě plné verze.

fakeoff

Tvůrce aplikace izraelský programátor Eliran Shachar tvrdí, že přes 20 procent všech prozkoumaných profilů aplikace označí jako pravděpodobně falešné. Usuzuje proto, že Facebookem udáváné číslo falešných a duplicitních profilů pod 10 procent ani zdaleka nevystihuje realitu. Aplikace za první půlrok svého fungování získala asi 80 tisíc uživatelů.

Eliran Shachar v současnosti připravuje další algoritmus, tentokrát na odhalení falešných Likes u stránek. Zatímco aplikace FakeOff je jednoznačně zaměřená na běžné uživatele, kteří se díky ní mohou vyvarovat nebezpečím spojeným s podvody a krádežemi prováděnými přes falešné účty, nová aplikace by mohla velmi dobře sloužit firemním klientům. Pro ty představuje rostoucí počet falešných Likes stále větší problém, který často může i zcela znehodnotit jejich marketingové snahy na Facebooku. Odhalení, kteří fanoušci jsou praví, a kteří nikoliv, by společnostem umožnilo reklamu na Facebooku lépe cílit, a vyhnout se nákladům neefektivně vynaloženým na zacílení falešných účtů.