Facebooku v Q4 2012 dále rostly příjmy a počty uživatelů, marže ale klesly

Facebooku se sice dařilo, a to jak finančně, tak co do počtů uživatelů, na dobrý výkon jeho akcií v after hours obchodování na burze po oznámení hospodaření to ale nestačilo. Tak by se daly jednou větou shrnout výsledek posledního loňského čtvrtletí a nálada, kterou vyvolal Facebook u investorů.

Začněme u počtů uživatelů. Těch měla největší sociální síť k poslednímu dni loňského roku, tedy 31. prosinci, 1,06 miliardy. Jinými slovy, od počátku října, kdy oznámil Facebook miliardu, jich do konce prosince přibylo 60 milionů, průměrně 20 milionů měsíčně.

To není na sociální síť nijak zásadní růst, jde o zhruba stejné tempo zvyšování počtu aktivních uživatelů, jaké si drží již od roku 2009, už od doby, kdy měla 200 milionů aktivních uživatelů. To je dobře vidět na grafu v článku od TheNextWeb, kde je čára počtu aktivních uživatelů v podstatě rovná šikmo vzhůru bez velkých výkyvů. Kromě toho Facebook navštěvovalo v posledních měsících loňského roku měsíčně 680 milionů uživatelů mobilně a v prosinci měl 618 milionů denních aktivních.

Na mobilech se daří nejen finančně

Právě poslední číslo, tedy počet denních aktivních, prošlo závěrem roku zajímavou a důležitou proměnou. Facebook totiž zaznamenal z mobilních telefonů poprvé v historii více denně aktivních uživatelů než z klasického desktopu. Tento vývoj jen dokazuje, že obavy před jeho vstupem na burzu, že pokud se nepodaří monetizovat mobilní prostředí, bude mít problém jak Facebook, tak i jeho investoři, byly oprávněné.

O to lépe pro investory, vedení i zaměstnance společnosti je, že se podařilo do mobilních příjmů dobře nakročit. Zatímco ve třetím čtvrtletí, prvním kdy Facebook mobilní příjmy vykázal, tvořily tyto příjmy 14 procent z vydělaných prostředků sociální sítě, za poslední tři měsíce roku 2012 to bylo už 23 procent.

Pokud se podíváme na přesné částky, šlo o 305 milionů dolarů z celkových 1,585 miliardy příjmů. Utěšeně rostoucí podíl mobilních příjmů už odhalovaly i některé studie, například ta od Kenshoo Social, která mluvila před pouhými několika týdny o 20 procentech. Jak je vidět, skutečnost je pro sociální síť ještě o kousek příznivější.

Oproti poslednímu čtvrtletí roku 2011 rostly příjmy Facebooku v závěru roku 2012 o trochu více než o 40 procent. Za celý rok 2012 vydělala sociální síť 5,09 miliardy dolarů, oproti 3,7 miliardy o rok dříve.

Marže klesají, trhy z výsledků radost neměly

Naopak další ukazatel, který vypovídá o ziskovosti firmy, respektive o podílu zisku před zdaněním (tzv. provozní zisk) na celkových příjmech, operating margin resp. provozní marže, Facebooku klesal.

Zatímco ve čtvrtém čtvrtletí 2011 činila provozní marže podle GAAP účtování 48 procent a podle Non-GAAP dokonce 55 procent, hodnoty za poslední tři měsíce 2012 byly pouze 33 procent GAAP a 46 procent Non-GAAP. Zjednodušeně řečeno, ukazatel provozní marže vypovídá o tom, kolik je schopna společnost vydělat na zisku v poměru k celkovým příjmům, a kolik naopak utopí na průběžných provozních nákladech. Vyšší číslo provozní marže je v samozřejmě lepší.

Zda právě pokles provozní marže je důvodem či alespoň jedním z důvodů nespokojenosti investorů v after hours obchodování po zveřejnění výsledků, toť otázkou pro finančního odborníka. Faktem ale je, že v prvních momentech po tom, co se burza čísla dozvěděla, klesly akcie o 7 procent.

Část z této nejhorší ztráty Facebook ale zase rychle dohnal, a již o několik hodin později, kolem půlnoci našeho času, ztrácel pouze kolem 4 procent. Jak se výsledky promítnou do dlouhodobějšího trendu obchodování Facebooku, který v posledních týdnech je na nebývalé cestě vzhůru, to se ukáže během hlavního obchodování v následujících několika dnech.