Facebookové aplikace dostanou přístup k telefonu i adrese

Možná už jste unavení z neustálých varování, že si při spouštění aplikace na Facebooku máte důkladně pročíst okno s žádostmi o povolení. Odteď by ale tato výstraha měla být brána ještě více vážně. Facebook se totiž rozhodl zpřístupnit poštovní adresy a telefonní čísla uživatelů tvůrcům aplikací, budou-li s tím obě strany souhlasit.

Každá hra má svá pravidla

Zástupci Facebooku si jsou vědomi vysoké citlivosti nově odpoutaných údajů. Přístup k těmto datům proto musí vývojářům sám uživatel výslovně odsouhlasit. V žádosti o povolení, kterou zájemce o aplikaci přijímá při jejím prvním spuštění, musí být zvlášť uvedeno „přístup k mým kontaktním informacím“ s popisem „aktuální adresa a mobilní telefonní číslo“. Znamená to, že Facebook telefonní číslo a adresu neklasifikuje jako „základní informace“, ale skutečně jako citlivější nadstandard.

Také proto nemohou vývojáři získat přístup k těmto datům zpětně u lidí, kteří už jejich aplikace využívají, a tedy žádost o povolení viděli a přijali v původní verzi. Adresy a telefony mohou získat jedině od nových uživatelů aplikace a nikdy skrze síť přátel. Otázkou ovšem je, zda se lidé i tak naučí říkat aplikacím NE. Pokud nikoli, budou se mít marketéři zas o něco lépe.

Bez kontaktních údajů ani ránu

Existují zcela legitimní důvody, proč mohou některé aplikace požadovat zpřístupnění vašeho telefonu či adresy. Bez podobných údajů by jen těžko mohly fungovat například služby poskytující telefonní seznam s adresami (obdoba virtuálních Zlatých stránek) nebo mnohé telefonní aplikace. Facebook zároveň zjevně pokračuje ve snaze stát se centrem naší online identity a zjednodušit tak přístup ke všem místům na webu, podobně jako americká vláda.

Na druhou stranu zcela legitimní důvody jsou i pro to, aby vývojáři získali přístup jen k informacím na účtu uživatele, který to výslovně odsouhlasí. V tomto směru se alespoň není třeba obávat, že by se třetí strany dostaly k takto citlivým údajům skrze profily přátel, tam dal Facebook jasnou červenou.

Je pravděpodobné, že nově uvolněná data budou zvláště lákavá pro marketingové firmy. Facebook proto důrazně apeluje, aby vývojáři jednali čestně a vyžadovali jen ty informace, které jsou klíčové pro běh konkrétní aplikace. Nicméně se dobře podívejte, než příště na Facebooku něco podobného odkývete. Nebo tyto údaje ze svého profilu prostě vymažte.

Via TNW, IF