Facebook změní pravidla nakládání s daty, chce vaše připomínky

Změny se týkají tzv. Data Use Policy, a protože Facebook nechce být jako v minulosti kritizován, že podniká kroky bez informování svých uživatelů, hodlá tentokrát vše provést učebnicově průhledně. Návrh nových podmínek, kde jsou červeně zvýrazněny všechny změny, zveřejnila největší sociální síť v pátek. Na tento návrh pak chce pomocí speciálních upozornění navést všechny uživatele do tohoto pátku 18. května.

Celkem má Facebook v plánu zobrazit upozornění na nové podmínky ve třech miliardách případů, přibližně třikrát každému z 900 milionů aktivních uživatelů. Kromě možnosti prostudovat si dokument mohou uživatelé právě do pátku ke změnám zanechat svůj komentář a co víc, Facebook k tomu dokonce aktivně vybízí. Největší sociální síť přitom rozhodně nevylučuje, že některé komentáře se do finálního znění podmínek před jejich schválením projeví.

Podle vyjádření Erin Egan, šéfky oddělení Facebooku zabývajícího se ochranou soukromí uživatelů, pro server TechCrunch, jsou hlavní novinky tři:

  • Facebook v nových podmínkách vysvětluje, že v případě, že může uživatelům na základě jejich aktivity zobrazovat reklamy i mimo svou doménu. Takové reklamy mohou být se sociálním kontextem i bez něj.
  • Facebook pomocí speciálního dokumentu osvětluje, jak mu cookies pomáhají zkvalitňovat služby, a že je nevyužívá ke sledování uživatelů.
  • Detailní vysvětlení toho, kdy, proč a jak Facebook v některých případech uchovává data uživatelů za účelem toho, aby jim mohl poskytovat služby.

Dokument: Jak Facebook pracuje s cookies

Z obchodního hlediska je zajímavý hlavně první bod. Ten sice neznamená, že se Facebook skutečně reklamní sítí na externích webech nakonec stane, poprvé ale veřejně naznačuje, že tuto možnost zvažuje. Pro Facebook by tento krok samozřejmě měl logiku a dá se očekávat, že o jeho realizaci bude usilovat. Naznačení tohoto směřování zrovna v rámci změny podmínek soukromí potom má ze všeho nejpravděpodobněji důvod v blízkém vstupu sociální sítě na burzu, který proběhne tento pátek. Facebook tím zmírňuje obavy potenciálních investorů, vyvolané především jeho nepříliš jasnou mobilní strategií, a ukazuje, že má v záloze i další možnosti, jak dosáhnout rozšíření příjmů.

Další novinkou, kterou Facebook spolu s návrhem změn představil, je stránka Facebook Terms and Policies, kde lze přehledně a na jednom místě najít všechny podmínky, jimiž se poskytování služeb společnosti řídí. A to i s příklady, vysvětlivkami a objasněním nejběžnějších otázek.

K vysvětlení změn bude Facebook dnes od šesti hodin našeho času streamovat interview s Erin Egan, kde bude šéfka ochrany soukromí sociální sítě zodpovídat nejčastější dotazy veřejnosti. Interview si můžete v daný čas pustit zde. A abychom byli kompletní, je třeba zmínit ještě dokument věnovaný shrnutí a vysvětlení všech navrhovaných změn.

Via TC, cnet