Facebook zjednoduší nastavení soukromí

Facebook se v oblasti ochrany soukromí uživatelů v posledních letech vydal správným směrem. Dát uživatelům více možností a nechat zcela na nich způsob, jakým zveřejňují svůj obsah, to jsou rozhodně správná rozhodnutí. I přesto si ale dodnes ne všichni uživatelé uvědomují, s kým vlastně své příspěvky sdílejí a co to pro ně může znamenat.

Sociální síť se proto rozhodla provést několik změn, které by měly ochranu soukromí uživatelů dále upevnit. Ke krokům přistupuje na základě výsledků dotazníků, kterých nechává své uživatele vyplnit každý den kolem 4 tisíc ve 27 různých jazycích. Výsledky těchto anket se dokonce v reálném čase zobrazují na obrovské tabuli na zdi kanceláře týmu, který má ochranu soukromí na starosti.

Co znamená viditelnost „veřejná“ či „přátelé“?

Na základě získané zpětné vazby Facebook brzy umožní, aby uživatelé svým starým cover fotografiím nastavili omezenou viditelnost. To v současnosti není možné, protože Facebook stále cover fotografie považuje za obsah, který musí být viditelný všem a zcela veřejný. To je opodstatněné u aktuální fotografie, která se zobrazuje na uživatelově profilu, u starších a neaktivních cover fotografií již to ale třeba není, což konečně uznala i sociální síť.

Uživatelé si také často nebyli jistí, zda pokud někdo sdílí jejich obsah dál, zůstává nastavena jeho původní viditelnost. Ta samozřejmě zůstává, a příspěvek, který je viditelný jen pro přátele uživatele A, bude takto omezený i potom, co jej s pomocí tlačítka Share umístí na svou zeď i uživatel B. Ve výsledku tak bude od uživatele B viditelný jen pro společné přátele A i B. Facebook nyní na tento princip buce výslovně upozorňovat, a uživatelům tak dopřeje více klidu, že následným sdílením se jejich omezeně viditelný obsah nestává neomezeně viditelným.

Aby uživatelům zjednodušil orientaci v používaných termínech, mění Facebook i nabídku pro nastevní viditelnosti příspěvků. V té zůstanou stejné možnosti jako doposud, přibude k nim ale krátký popis, co která varianta znamená. Například položka Public, neboli veřejné publikování příspěvků, tak bude brzy přímo v nabídce definováno jako „kdokoliv na Facebooku i mimo něj“. Podobně budou definované i další položky v nabídce. Na mobilech bude zvolená viditelnost příspěvků velmi výrazným písmem napsaná přímo nad polem pro psaní příspěvku.

Facebook: Nepříjemná překvapení jsou špatná i pro nás

Poslední novinkou bude Privacy Dinosaur. Speciální postavička, se kterou Facebook k tomuto účelu přišel, bude uživatele upozorňovat na různé zádrhele v oblasti ochrany jejich soukromí na největší sociální síti. Dinosaurus na vás vyskočí například tehdy, pokud si velmi dlouhou dobu nezměníte nastavení publika pro příspěvky.

PrivacyDinosaur1

Změny komentoval i Mike Nowak, produktový manažer týmu věnujícího se ochraně soukromí uživatelů: „Když sdílíte nějakou věc s tím, že ji uvidí určité publikum, a následně jí okomentuje někdo úplně jiný, je to velmi nepříjemné překvapení. Když lidé mají taková nepříjemná překvapení, je to špatné pro ně, ale je to špatné i pro nás. Časem se totiž při sdílení začnou cítit méně v bezpečí,“ říká.

A Facebook rozhodně chce, abychom se při sdílení cítili bezpečně. Obsah, který na něm publikujeme, ho totiž jen tak mimochodem živí.