Facebook vysvětluje algoritmy: Uvidí Yoda příspěvky od Darth Vadera?

Facebook během září provedl změny algoritmu, které podle řady studií i zpětné vazby majitelů stránek vedly ke snížení dosahu příspěvků. A právě ti, kteří byli postihnuti nejvíc a jejich fanoušci začali příspěvky vídat výrazně méně, si nejvíc stěžují. Obviňují Facebook, že jeho cílem je přimět je, aby museli za zviditelnění svých příspěvků platit, čímž by si sociální síť zajistila nové příjmy.

Facebook ovšem tuto spekulaci vytrvale vyvrací a již několikrát vysvětloval, jak že jeho algoritmus EdgeRank funguje a proč provedl jeho poslední změny. Naposledy se změnám EdgeRanku věnoval na tiskové konferenci tento víkend Will Cathart, mluvčí sociální sítě. Cílem změn podle něj bylo ještě víc přizpůsobit viditelnost příspěvků tomu, jaký mají engagement, a na příkladu mistra Yody a jeho vztahů s Darth Vaderem demonstroval, jaké faktory Facebook bere v úvahu. Důležité faktory, které mluvčí zmiňoval, jsou čtyři:

  • Reagoval uživatel v minulosti nějak na příspěvky stránky?
  • Líbil se příspěvek uživatelovým přátelům a reagovali na něj?
  • Jak uživatel v minulosti reagoval na podobné příspěvky a příspěvky stejného typu?
  • Stěžoval si na daný příspěvek někdo?

V případě, že by Darth Vader a Luke Skywalker na Facebooku potvrdili svůj vztah otce a syna, viděl by takový příspěvek mistr Yoda? A podle čeho by Facebook usuzoval, zda mu jej zobrazit? Sociální síť by zkoumala, zda Yoda v minulosti dával Like nebo komentoval příspěvky od Vadera, zda Han Solo, Leia a další přátelé příspěvek o nalezení otce a syna lajkovali nebo komentovali, zda Yoda na podobné vztahové příspěvky v minulosti reagoval tlačítkem Like, komentářem nebo sdílením, a jestli někomu všeobecně Vader či tento jeho příspěvek nepřišel natolik závadný, aby si na něj Facebooku stěžoval.

Cathart kromě toho doplnil, že podle interních statistik Facebooku se průměrná viditelnost příspěvků nezměnila a v souhrnu se zobrazují stále stejnému množství uživatelů. Pouze se na základě výše nastíněné relevance změnilo postavení jednotlivých stránek, takže ty, které dovedou své uživatele lépe zaujmout, nyní z celkového koláče získávají na úkor těch nejhorších víc než dřív. Na závěr se pak sluší doplnit, že zkoumání toho, zda si na příspěvek někdo nestěžoval, je v rámci algoritmu relativně nové, a Facebook sám připouští, že výslednou volbu toho, co se zobrazí v news feedu, značně ovlivnilo.

Facebook nicméně také dává správcům stránek nové nástroje, jak se stále přísnějším filtrem příspěvků na hlavní stránce bojovat. Aktuálně představil možnost odebírat příspěvky skrze notifikace a speciální stream pouze s příspěvky stránek.

Via cnet, BI