Facebook ve druhém čtvrtletí vydělal víc, i když zobrazil méně reklam

Facebook včera oznámil své hospodářské výsledky, akcie společnosti na to zareagovaly růstem o skoro 4 procenta v after-hours obchodování. Není divu, sociální síť předčila očekávání Wall Streetu a rostla ve všech důležitých ukazatelích výkonnosti.

Zatímco Wall Street očekával příjmy 2,81 miliardy dolarů, Facebook vydělal ještě o 100 milionů víc a počítadlo ve druhém čtvrtletí zastavil na čísle 2,91 miliardy dolarů. Meziročně šlo o růst o 61 procent. Příjmy z reklamy činily 2,68 miliardy, což znamená růst dokonce o 67 procent oproti loňskému druhému čtvrtletí. 62 procent z reklamních příjmů pocházelo z mobilů, jen 38 procent z reklam na desktopu.

Počet aktivních uživatelů ke konci čtvrtletí činil 1,32 miliardy, z čehož 399 milionů navštěvuje Facebook pouze přes mobilní zařízení. Celkem je nyní mobilních uživatelů 1,07 miliardy. Denně Facebook navštěvuje 829 milionů jeho uživatelů, z čehož 654 milionů aspoň jednou denně použije mobilní zařízení. Typický uživatel z USA prý na Facebooku denně stráví asi 40 minut.

rev per user

Nejenže rostl počet uživatelů a příjmy z reklamy, zvyšovaly se i příjmy připadající na jednoho uživatele. Ty rostly ve všech regionech, kde Facebook působí, a celosvětový průměr příjmů na uživatele Facebook zaznamenal na historicky nejvyšší úrovni 2,24 dolaru na osobu.

Ceny reklamy rychle rostou

Facebook zaznamenal také jeden trend, který není příliš příznivý pro marketéry. Díky přesunu na mobily, kde je celkově méně reklam, se i přes rostoucí reklamní příjmy snížil celkový počet zobrazených reklam o čtvrtinu, 25 procent. Je zřejmé, že aby při méně reklamách mohly růst reklamní příjmy, musela se výrazně zvýšit cena za jednotlivou reklamu. Ta se ve skutečnosti v průměru více než zdvojnásobila.

Aby to nebylo málo, lze do budoucna očekávat její další růst. Facebook je dle slov svého finančního ředitele Davida Wehnera v současnosti spokojen s počtem organických příspěvků i reklam, které svým uživatelům zobrazuje. To tedy znamená, že prostor, který v news feedu je jak pro reklamu, tak pro organické příspěvky, bude stagnovat na své nynější úrovni, zvyšovat se bude jen o přírůstek uživatelů (celkový prostor je roven počtu příspěvků a reklam zobrazených na jednoho uživatele, vynásobeným počtem uživatelů).  Pokud bude i nadále růst poptávka po reklamě na Facebooku, což je se snižováním organického dosahu pravděpodobné, porostou ceny reklamy ještě výš jednoduše kvůli zákonu nabídky a poptávky.

Je ale zároveň třeba dodat, že cena reklamy je závislá na zacíleném publiku. Nelze například srovnávat vysokou cenu, kterou platí marketéři ve Spojených státech za zobrazení reklamy místním uživatelům, s mnohem nižší cenou, kterou marketéři za podobnou reklamu platí v Indii zacílením lokální populace. Jak se ale v regionech, kde nyní popularita Facebooku roste, bude zvyšovat i jeho popularita mezi marketéry, naplní se limity počtu reklam, které je Facebook ochoten zobrazit, a i zde poroste cena reklamy.