Facebook v novém roce: Novinky, které potřebujete znát

Zásah publika bude opět nižší, reklamy ještě nutnější a posty plánovanější. Nejdůležitější sociální stránky si novinky připravují v průběhu celého roku, na začátek toho nového se jich ale sešlo hned několik. Uživatelům Facebooku život asi nezmění, firmám rozhodně ano. Podívejte se na hlavní změny a na to, jak vás ovlivní.

Na většinu plánovaných novinek už Facebook upozorňoval, jejich platnost ale teprve nabíhá. A další teprve přijdou, jak slibují blogy sociální sítě. Trend je přitom jasný: pokud chtějí firmy palce u příspěvků, měly by se soustředit na jejich promování, zato si můžou prohlédnout statistiky v hezčích grafech.

Opět menší zásah

Pro firmy nejzásadnější je změna zobrazování příspěvků v news feedu. Sociální síť se už dlouho oficiálně staví za „obyčejné“ lidi a chce údajně vyhovět těm, kteří žádají, aby viděli víc novinek od přátel a míň těch firemních.

„Když lidi vidí pro ně relevantní obsah, pravděpodobněji na něj budou reagovat, a to i na ten od firem,“ přidává důvody Facebook. Ať už je za změnami čistá snaha o blaho uživatelů nebo o pošťouchnutí firem promovat příspěvky, od nového roku si budou stránky společností muset možná najít jinou strategii.

Podle výzkumu, který Facebook mezi uživateli provedl, mu jak příliš reklamní vyšly následující příspěvky, proti kterým teď bude bojovat:

  • ty, které výhradně nutí lidi koupit si zboží nebo nainstalovat aplikaci
  • ty, které je tlačí k tomu, aby se zúčastnili soutěží a různých losování bez skutečného kontextu
  • ty, které jen opakují stejný obsah, jako používají v reklamě.

Vypadají prý typicky nějak takhle:

facebook novinky 2015

„Tohle všechno znamená, že stránky, které zveřejňují příspěvky s příliš propagační tematikou, se dočkají značného poklesu organického dosahu,“ varuje Facebook. Vyhnout se této situaci je samozřejmě možné zaplacením promovaného příspěvku nebo reklamy. Komu se nechce vydávat peníze, zbývají mu už jen oficiální rady a tipy, jak i obyčejnými příspěvky zaujmout co nejširší publikum. Nebo tuzemské zkušenosti – ať už s promováním placených příspěvků, nebo právě způsoby, jak si s dosahem trochu přilepšit i bez nich.

Lepší (placené) reklamy

Malou náplastí může být příslib Facebooku, že navyšuje investice do stránek firem. Sociální síť prý hledá nové možnosti pro jejich správu a vůbec prý ví, jak jsou firemní stránky pro ni důležité.

Pravda je, že Facebook určité novinky pro firmy zveřejňuje. Ke konci loňska zavedl třeba Ads Scheduling, tedy možnost nastavit den a čas, kdy se reklamy zobrazují. V posledních dnech roku pak přišel se změnou ve formátu reklam v pravém sloupci. Ty nové mají mít o 29 procent vyšší šanci, že si jich uživatel všimne, má na nich okem spočinout o 50 procent déle a pravděpodobnost, že si je i přečte, prý stoupá o 46 procent.

Cílení!

Jako novinku na přelom roku si nejoblíbenější sociální síť připravila přesné cílení podle zájmů uživatelů. Takže společnosti můžou novinky směřovat nejen k lidem, kteří mají rádi sport, ale kterým se líbí třeba určitý sportovní tým.

Aby se k možnosti správci stránek dostali, musejí mít povolenou funkci cílení (Targeting and Privacy setting).

facebook cílení

Konec zastaralých informací

Administrátoři stránek dostali do rukou ještě další hračku, a to ukončení zobrazování příspěvku v určitou dobu (Post End Date). Zastaralé novinky už neuvidí fanoušci ve svém výpisu, na stránkách společnosti ale veřejné budou i nadále.

facebook post end date

Chytřejší posty

Jen někteří mají v současnosti k dispozici funkci Chytré publikování, tedy Smart Publishing. Ta má pomoct vytipovat úspěšné posty, které publikum zaručeně zaujmou.

Často sdílené odkazy na webové stránky se tak můžou objevit ve výpisu novinek lidí, kteří dali palec vaší stránce. Na vaše stránky se takové posty nedostanou, jako správce ale v záložce Insights budete mít přístup k jejich vývoji, Facebook umožní moderovat komentáře a vybírat to, co chcete na své stránky dát.

Smart Publishing zatím není přístupný ani pro všechny stránky ve Spojených státech, natož globálně. V příštích měsících by se to ale mělo změnit.

Vylepšené statistiky

Statistiky (Insights) prošly řadou změn, Facebook automaticky nabízí průvodce novinkami, ale i tak stojí některé za zmínku. Sociální síť třeba vylepšila i statistiky pro analytické nástroje třetích stran, které měly podceňovat organický přístup z Facebooku. Ty totiž nezapočítávaly kliky z mobilů – záplata ale zatím vyřešila jen iOS a na Android se teprve chystá.

Změnou je hlavně nová sekce URL – ukazuje, proč některé webové adresy sdílelo víc lidí než jiné. Může se totiž stát, že je zveřejní třeba opinion leader a vy se tak dozvíte, proč zrovna konkrétní příspěvek byl tak úspěšný.

Data jde navíc třídit podle časových úseků, včetně třeba hodinového.

facebook insights

Vydávají se podle vás novinky na Facebooku profiremním směrem, nebo za nimi stojí hlavně snaha o nějaký ten výdělek z reklam?

Diskuze k článku