Facebook v grafice ukázal, co se stane po nahlášení obsahu

Stovky lidí rozdělených do několika specializovaných týmů zaměstnává Facebook proto, aby reagovali na hlášení uživatelů týkající se závadného obsahu nebo chování. Pro lepší ilustraci Facebook vytvořil diagram, který fungování celého systému ve zjednodušené podobě znázorňuje, a podělil se o některé nové informace.

Poměrně dlouhý příspěvek nazvaný What Happens After You Click “Report” sociální síť zveřejnila včera odpoledne na své stránce Facebook Safety. Společnost má pro účely reagování na stížnosti uživatelů zaměstnance rozmístěné v různých částech světa tak, aby mohli v návaznosti pracovat 24 hodin denně každý den v týdnu. Takzvané User Operations oddělení je pak ještě rozděleno do čtyř týmů podle typu obsahu, který mají na starosti: Safety Team, Hate and Harassment Team, Access Team a Abusive Content Team.

Když nepomůže Facebook, pomozte se sami

V případě, že členové týmu potvrdí závadnost obsahu, je obsah smazán, jeho autor varován a může být také potrestán. Možnosti Facebooku se přitom neomezují jen na zablokování a smazání účtu. Uživatelům porušujícím pravidla mohou být například zablokovány jen některé funkce jejich profilů nebo zakázáno nahrávat určitý typ obsahu – ať už dočasně, nebo na stálo. Zvláštní tým se pak stará ještě o odvolání a případy, kdy mohl Facebook situaci vyhodnotit nesprávně.

Pokud jde o obsah, který přímo neporušuje pravidla, ale přesto některému z uživatelů z osobních důvodů vadí, začal Facebook tyto situace řešit teprve v minulém roce takzvaným Social Reportingem. Do té doby nezbývalo, než se s ním smířit. Dnes už jsou součástí nahlašovacího dialogu také možnosti pro přímou komunikaci a zapojení důvěryhodných přátel – je například možné obrátit se na autora obsahu přímo zprávou nebo si ho zablokovat. A pokud problém překračuje hranice a možnosti Facebooku, lze ihned oslovit některého z facebookových přátel se žádostí o radu a pomoc.

Lepší přehled o hlášeních

Další častou výtkou směrem k Facebooku byla ta, že po nahlášení nedostal uživatel žádnou zpětnou vazbu o tom, jaké kroky byly podniknuty a s jakým výsledkem. Z tohoto důvodu přibyla od konce letošního dubna (je možné, že zatím ne všem) do nastavení položka Support Dashboard. Skrze ni lze sledovat, zda už Facebook hlášení obdržel a začal prověřovat, případně jaká opatření následně přijal k nápravě situace.

Kromě toho je uživatel automaticky upozorněn notifikací ve chvíli, kdy je jeho hlášení prověřeno. Cílem je také vysvětlovat, z jakých důvodů Facebook na hlášení reagoval daným způsobem – proto je možné získat i další informace o tom, podle jakých ustanovení pravidel se postupovalo. I zde je v případě, že je napadený obsah vyhodnocen jako v souladu s pravidly a není odstraněn, přítomna alespoň možnost napsat autorovi nahlášeného obsahu zprávu, odstranit ho z přátel nebo zablokovat.

Co už Facebook neříká

Ještě trochu více do hloubky jsme se nicméně nezávisle na Facebooku mohli podívat už na konci února, kdy se na internet dostal manuál pro ty, kdo se o mazání nevhodného obsahu starají. A kromě něj také svědectví jednoho z “promazávačů” na druhém konci světa, který se stará o první filtraci žádostí a svou nijak zvlášť dobře placenou práci rozhodně neviděl jen růžově. Vše jsme podrobně shrnuli v článku Jaký obsah a jak Facebook uživatelům cenzuruje.

Kromě základních pravidel se tehdy ukázala i různá specifická doporučení, kterými se zaměstnanci a najaté síly Facebooku při posuzování závadnosti řídí. Na tomto místě si dovolíme krátce ocitovat část původního textu:

Mazáno je například vyobrazení sexuální aktivity, kromě předehry, která je povolena. Z nelegálních návykových látek je povoleno vyobrazení marihuany, ostatní drogy jsou zakázány. Mazány jsou záznamy násilí, zakázány jsou i takzvané “versus” fotografie, kde jsou porovnávány dvě osoby nebo osoba a ji připomínající zvíře. Na Facebooku jeho tým nechce ani záznamy spících, opilých nebo bezvědomých lidí s malůvkami na obličeji, za nepřípustné se považují také fotografie lidí upravené tak, aby působily hůře než před úpravou (úpravy k lepšímu jsou povoleny).

Celá stránka je v příručce věnována tomu, jak nakládat s útoky na veřejné a veřejně známé osoby. Zatímco strážci zákona jsou chráněni před všemi typy útoků, proti politikům a dalším osobnostem veřejného života Facebook připouští i poměrně tvrdé narážky a vyjádření. Pouze vážně působící hrozby násilí jsou předávány k dalšímu posouzení týmu Facebooku. Dobrá zpráva je, že Facebook má smysl pro humor a umění – některá omezení neplatí tehdy, pokud je závadný příspěvek očividně myšlen pouze jako vtip (za předpokladu, že není zlovolně namířený proti určité osobě), nebo pokud je závadnost součástí uměleckého díla.

Total
9
Shares
Další články
Přečtěte si více

Konečně. Facebook umožní propojit lokální stránky do jedné

Dlouho chystaná funkce, kterou jste si již od května mohli prohlédnout na stránkách spravovaných samotným Facebookem, bude zřejmě brzy v provozu pro všechny značky. Jedna firemní stránka na Facebooku tak pod společnou URL adresou může sdružovat všechny lokální verze, které přitom mají nadále možnost komunikovat samostatně.