Facebook ukázal výsledky a nová data, akcie spadly

Přestože Facebook naplnil očekávání analytiků, cena jeho akcií se po představení prvních hospodářských výsledků po vstupu na burzu propadla na historické minimum. Problémem jsou nejasné plány a výhledy do budoucna, hlavně pokud jde o rozšiřování příjmů.

Ačkoliv Facebook pokořil odhady analytiků a na příjmech utržil za druhé čtvrtletí 1,184 miliardy dolarů, jeho akcie se po uzavření burzy propadly na historicky nejnižší hodnotu, jen těsně nad 24 dolarů za akcii. Meziročně přitom příjmy sociální sítě stouply o 32 procent, ve stejném období loňského roku Facebook vydělal 895 milionů. Letošní přepočet příjmů na akcii, tzv. earning per share, byl 12 dolarových centů na akcii.

Hospodaření Facebooku za druhé čtvrtletí

Čistého si Facebook přišel na 295 milionů dolarů. Oproti loňskému roku to byl nárůst jen drobný, za druhé čtvrtletí 2011 totiž čistý příjem činil 285 milionů. Facebooku se snížila marže o 10 procent, z 53 procent na 43 procent, posun, který vedení sociální sítě zdůvodňuje rozšířením investic do mobilní a sociální reklamy. Facebooku ovšem radost trochu kazí více než miliardová kompenzace související s jeho vstupem na burzu, která mu účetní výsledek hrubého hospodaření podle mezinárodních standardů GAAP srazila do záporných čísel, na ztrátu 740 milionů dolarů.

Facebook také oznámil 955 milionů aktivních uživatelů, z toho 552 milionů je aktivních denně a 543 používá pravidelně mobilní verze sociální sítě. Pokud jde o strategii do budoucna, ta zůstává stále stejná. Společnost se chce soustředit na další budování sociální platformy, která by poskytovala developerům zabudovatelnou vrstvu identit a sociálních vztahů, na které by šlo stavět kvalitní uživatelské aplikace.

Vlastní telefon ne, integrace do operačních systémů ano

Přestože si vedení sociální sítě uvědomuje důležitost mobilního prostředí, Zuckerberg popřel, že by společnost připravovala vlastní telefon, jak se v médiích často spekuluje. Takový krok prý “nedává příliš smysl”. Facebook se místo toho chce soustředit na prohlubování a zkvalitňování možností na majoritních mobilních platformách, kde jeho dlouhodobou vizí je integrace přímo do iOS a Androidu. Otázkou v tomto směru samozřejmě je, zda o takovou integraci budou stát Google a Apple.

Facebook má v současnosti kolem 4000 zaměstnanců a pomalu ale jistě roste. Společnost si nicméně zakládá na tom, že je menší než srovnatelné společnosti na trhu, což z ní dělá příjemnější místo pro práci. Nejdůležitějším způsobem nabírání nových talentů zůstanou i do budoucna talentové akvizice, které sociální síti přinášejí lidi nejen schopné a kreativní, ale hlavně pracovité a odhodlané něco budovat.

Akcie šly dolů pro nejasnosti v příjmové oblasti

Ačkoliv jasný plán jak zvýšit příjmy společnost nemá, což bylo hlavním důvodem prudkého poklesu akcií po konci včerejšího obchodování, sází Facebook hlavně na reklamy se sociálním kontextem. Těch je v celkovém součtu zobrazených reklam stále ještě poměrně málo, jejich výkon ale přitom je násobně vyšší než u nesociální reklamy. Pokud by se Facebooku podařilo prodat sociální reklamy, tedy Sponsored Stories, více, příjmy společnosti by to významně podpořilo. V současnosti uvádí sociální síť příjmy z prodeje Sponsored Stories ve výši jednoho milionu dolarů denně, z toho přibližně polovinu za jejich mobilní verzi.

Reklamy se sice prodalo více než loni, nárůst ale byl z větší části poháněn růstem uživatelské základny. Ta v hlavních zemích Facebooku, USA a Kanadě, v posledních měsících stagnovala, což Wall Street také nepotěšilo a i tyto dva faktory se podílely na zaznamenaném poklesu akcií.

Sázka na obchodníky a patenty Yahoo

Kromě toho sociální síť počítá s lokálními obchodníky, s jejichž oslovováním má oproti svým konkurentům na poli online marketingu výhodu. Obchodníci jsou totiž často nepoznamenaní online propagací, nemívají obvykle ani webové stránky. Na Facebooku se ale nachází jako uživatelé, takže mohou sledovat, jak ostatní firmy používají fanouškovské stránky. To je často osloví natolik, že se rozhodnou sociální síť pro komunikaci se zákazníky využívat také, odkud je již jen krok k využívání placené reklamy. V současnosti je na Facebooku asi 7 milionů lokálních obchodníků, stovky tisíc z nich používají placenou reklamu.

V rámci konference k příležitosti oznámení výsledků Facebook potvrdil také dohady o kompletní oboustranné vzájemné licenci patentů s Yahoo. Společnosti uzavřely dohodu, v jejímž rámci mají obě přístup ke všem patentům druhé strany. Prezentaci všech výsledků si můžete prohlédnout například zde.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Peter Thiel prodal akcie Facebooku za 400 milionů

Petr Thiel, jeden z prvních investorů momentálně největší sociální sítě, prodal většinu z akcií, které mu po květnovém IPO společnosti zbyly. Zbavil se celkem 20 milionů kusů a dostal za ně skoro 400 milionů dolarů. I přes nízkou cenu akcí tak svou původní investici znásobil nevídaným způsobem.
Přečtěte si více

Tumblr chce letos vydělat 100 milionů, na Googlu je hledanější než “blog”

Mikroblog, nebo blog? Podle vyhledávání na Googlu se zdá, že mikroblog. Na počet hledání byl dotaz "blog" po mnoha letech pokořen slovem "tumblr". Pokud byste nevěděli, jde o název aktuálně velmi rychle rostoucí mikroblogovací platformy, která se čerstvě dostala mezi deset nejnavštěvovanějších stránek na americkém internetu a letos chce být v zisku.