Facebook testuje reklamu mezi aktivitou uživatelů

Reklamy na Facebooku byly vždy přehledně odděleny od všeho ostatního obsahu, především od toho organického, který produkovali sami uživatelé. Většina reklam byla umístěna na přesně očekávatelných místech v postranních sloupcích, v případě aplikací se objevovaly i na spodní straně obrazovky. Pokud se ovšem Facebooku osvědčí nenápadná novinka, kterou nyní testuje, brzy se můžeme dočkat radikální a ne nutně pozitivní změny (pro uživatele).

V první polovině srpna představil Facebook nový feed aktivit spojených s aplikacemi. V něm se každý uživatel může dočíst kdy a jaké aplikace jeho přátelé používají. Feed je poněkud schovaný, uvidíte jej jen tehdy, máte-li zrovna některou aplikaci puštěnou. V takovém případě se nachází nahoře po pravé straně:

Nový feed aplikací

Jak informuje The Next Web, v tomto feedu se začaly objevovat speciální Sponsored Stories týkající se aplikací. Mají stejnou podobu jako běžná aktivita uživatelů, pouze je u nich připsáno „Sponsored“, aby se udělalo zadost americkým předpisům regulujícím reklamu:

Reklama ve feedu aplikací

V čem je problém? Je to vůbec poprvé, kdy Facebook reklamu umísťuje mezi běžnou aktivitu uživatelů. Už původní podoba Sponsored Stories byla lehce zavádějící a někomu nemuselo dojít, že jde o reklamu. Přesto ale byl tento reklamní formát vždy umístěn na pozici pro reklamu a pro zkušenější uživatele tak zřetelně odlišen od organického obsahu. Nové Sposored Stories, takto umístěné přímo do feedu aktivity, ovšem působí dojmem, že se Facebook snaží své uživatele nachytat a skrytým způsobem je přimět, aby na reklamy více klikali.

Jak píše Laren Fisher na The Next Web, skoro to vypadá, že se Facebook bojí o svoje příjmy a tak se snaží si přítok prostředků z reklamy zajistit za každou cenu. Ano, z krátkodobého hlediska se mu podobný krok jistě vyplatí. Uživatelé si nevšimnou, že jde o sponzorovaný odkaz, a díky tomu na něj spíš kliknou, takže Facebook vydělá. Jenomže co až si uživatelé mezi sebou řeknou, o co se jedná? Nemůže sociální síť ztratit jejich důvěru? A co bude dál? Začnou se reklamy objevovat i přímo ve feedu hlavních zpráv? Takový postup by totiž Facebooku dost pravděpodobně tok příjmů nezajistil. Místo toho by velmi spolehlivě zajistil odtok uživatelů.

Každopádně pro zadavatele reklamy a zejména vývojáře aplikací z toho plyne, že by měli začít novou funkci bedlivě sledovat.

I Twitter opouští své původní reklamní zásady

Podobným směrem se vydává i Twitter, který nyní zobrazuje reklamy i uživatelům, kteří účet zadavatele nesledují. Pravda, Twitter argumentuje tím, že tuto reklamu zobrazí pouze tehdy, pokud zapadá do typického profilu followera zadavatele. Pokud se bojíte létání, nesledujete účet žádné letecké ani s letectvím příbuzné společnosti a o létání ani netweetujete, pravděpodobně se vám ve streamu reklama od Delta Airlines neobjeví. I tak jde ale o poměrně zásadní zásah do principu, který Twitter razil v době představování prvních reklamních produktů. Principu, podle něhož jakákoliv reklama na jeho stránkách musí co nejméně (a ideálně vůbec) narušovat přirozené organické prostředí služby.

Skoro to začíná vypadat, že sociální sítě nebudou schopny dlouhodobě fungovat, aniž by svým uživatelům časem nezačaly reklamu podstrkovat všude, kde to jen trochu půjde.

Via TNW