Facebook testuje cílení reklamy podle nákupů ve skutečném světě

Zapomeňte na chvíli na tradiční cílení online reklamy podle chování na internetu, podle věku, pohlaví a zájmů. Největší sociální síť Facebook přichází s něčím mnohem odvážnějším. Její současný reklamní test počítá s tím, že je možné efektivně cílit internetové uživatele reklamou podle toho jak nakupují, a to i mimo internet.

Novinka vychází z výzkumů, které Facebook prováděl loni se společností Datalogix. Sociální síť se na přelomu léta a podzimu pokoušela pomocí zkoumání věrnostních programů maloobchodních řetězců prokázat, že reklama, se kterou v jejím prostředí uživatelé přijdou do styku, má efekt na realizované prodeje i tehdy, pokud na ní konzument vůbec neklikne.

Z věrnostního programu k facebookové reklamě

Stejným způsobem, jakým tehdy Facebook prokazoval efekt zobrazené reklamy na provedené nákupy, by mělo fungovat i testované cílení podle nákupních návyků, jen je celý systém postaven opačně. U původního zkoumání efektivity reklamy se vycházelo primárně ze zaznamenaných zobrazení reklam a ty se potom párovaly s offline nákupy podle záznamů věrnostních programů. Tak se zjistilo, kolik z těch, kterým reklama byla zobrazena, produkt později nakoupilo.

Naopak nyní se záznamy věrnostních programů o provedených nákupech budou párovat s telefony či e-maily uživatelů Facebooku, a tam, kde je nalezena shoda, bude zobrazena reklama. Cílení podle nákupů lze samozřejmě kombinovat s klasickými možnostmi Facebooku jako jsou demografie, pohlaví, zájmy a podobně.

Ve výsledku tak může třeba Coca-Cola zobrazit reklamu na novou Fantu všem mladým do dvaceti let, kteří si v minulosti opakovaně koupili některou z jejích extra podivných ovocných příchutí, nebo může výrobce plenek zaměřit všechny ženy mezi dvaceti a čtyřiceti, které si ve Spojených státech v posledních třech měsících pořizovaly jakékoliv produkty určené k péči o miminka.

Soukromí je prý ochráněno

Stejně jako v loňských výzkumech funguje i v rámci aktuálně probíhajícího testu také ochrana soukromí. Všechna data, která si strany předávají, jsou důsledně anonymizovaná a předávají se pouze jako zahashované soubory dat, které se vzájemně porovnávají jen ve svém souhrnu. Ani jedna strana tak nedostane přístup k soukromým informacím o uživatelích, které zná strana druhá, pouze na konci celý systém vyplivne seznam uživatelů, kteří odpovídají zvolenému cílení a reklama jim má být zobrazena. Jací uživatelé to jsou, to ale ví pouze Facebook, který jim tuto reklamu následně zobrazuje.

Poskytovateli dat o uživatelských nákupech, kteří se testu účastní, jsou podle dostupných informací Datalogix, Epsilon a Acxiom.