Facebook stránkám snížil dosah příspěvků, vyžaduje lepší obsah

Facebook svůj algoritmus pro zobrazování příspěvků v News Feedu (EdgeRank) upravuje neustále, přičemž cílem je zobrazovat uživatelům jen ten obsah, který pomůže zaujmout jejich pozornost a udržet je na stránkách déle. Proto i obsah z firemních stránek by měl být alespoň tak zajímavý, jako příspěvky od přátel. Protože je ale obsahu stále více, není se co divit, že dostat se na oči fanouškům je stále těžší.

Poslední přitvrzení podmínek přišlo s větší změnou algoritmu 20. září, tedy před dvěma týdny. Společnost EdgeRank Checker, která pro své klienty jejich stránky sleduje, situaci zanalyzovala po četných stížnostech na snížení počtu zobrazení (tzv. reach, tedy podíl fanoušků, kteří příspěvek vidí). Šlo o přibližně 3 tisíce stránek různých velikostí a tematických zaměření.

Změna dosahu příspěvků po 20.září

Zjištění nepřekvapilo hlavně ty, kdo si na snížení svého dosahu dříve stěžovali. EdgeRank Checker zjistil, že příspěvky stránek v průměru vidělo jen 19,5 procenta jejich fanoušků, přitom před změnou algoritmu to bylo 26 procent. Snížil se i virální dosah, tedy počet přátel fanoušků, kterým se příspěvek zobrazil, protože jej jeho kontakt sdílel, komentoval nebo mu dal Like. Zatímco před změnou se příspěvky takto dostaly k 0,69 procenta přátel fanoušků, po 20. září to bylo jen 0,38 procenta, což znamená snížení o nehezkých 45 procent.

Snížil se i průměrný engagement příspěvků na fanouška (tedy počet Likes, komentářů či sdílení), to ale lze přisuzovat faktu, že se snížil počet uživatelů, kteří příspěvky viděli. Engagement těch uživatelů, kterým se příspěvky zobrazily, se totiž v průměru zvýšil o 7 procent. I to lze ovšem vysvětlit snížením dosahu – ti uživatelé, kteří příspěvky viděli, byli ti, pro které byly nejzajímavější, a odpadli uživatelé, pro které byly příspěvky zajímavé méně.

Řešením je kvalita, možné je i platit

Kudy z toho ven? Jeden ze zaměstnanců Facebooku, který se k záležitosti vyjádřil pro server ReadWriteWeb pod podmínkou anonymity, radí prostě to, aby stránky publikovaly lepší obsah. Facebooku velmi záleží na tom, aby se k uživatelům dostaly jen ty příspěvky, které je budou skutečně bavit, a kvalitní obsah je v tomto ohledu nejjistější zárukou, že fanouškové posty uvidí.

Druhou možností je samozřejmě placené zviditelnění příspěvků. Jak ale pro ReadWriteWeb oslovený zaměstnanec dodává, stránky s vyšším engagementem uživatelů, tedy ty s kvalitnějším obsahem, platí za Promoted Posts méně, než stránky s méně kvalitním obsahem. I tímto způsobem se totiž sociální síť snaží zajistit, aby její uživatelé vždy viděli to nejzajímavější, a to i tehdy, pokud jde o placený obsah.

Via ERC